- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

وزیر صنایع اندونزی خواستار توسعه همکاری با ایران در زمینه فناوری نانو شد

به گزارش ایرنا، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو جمهوری اسلامی ایران در صدر هیاتی از کشورمان روز سه شنبه با ‘ایرلنگا هارتارتو’ وزیر صنایع جمهوری اندونزی دیدار و برای توسعه همکاری های در بخش نانو رایزنی کرد.
این دیدار پیرو مذاکرات سال گذشته دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان با ‘جوکوو ویدودو’ رئیس جمهور اندونزی انجام شد که وی یکی از زمینه ‌های علاقمندی جاکارتا برای همکاری با تهران را حوزه فناوری نانو اعلام کرده بود.
‘سعید سرکار’ دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ایران در دیدار با وزیر صنایع جمهوری اندونزی گزارشی از فعالیت‌ ها و پیشرفت‌ های جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری نانو ارائه کرد.
وزیر صنایع اندونزی نیز ضمن ابراز شگفتی از سرعت رشد ایران در این حوزه از فناوری‌های جدید، ابراز علاقمندی کرد که در دیدار آتی خود از تهران، با تجارب سیاست‌ گذاری کشورمان در این حوزه بیشتر آشنا شده و از دستاوردهای صنعتی ایران دیدن کند.
‘ایرلنگا هارتارتو’ همچنین علاقمندی کشورش را برای همکاری در زمینه انتقال این فناوری به صنایع اندونزی به ویژه در حوزه‌ های صنعتی مهم از قبیل داروسازی، کشاورزی، نساجی و خودرو اعلام کرد.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ایران نیز یکی از اهداف این ستاد را کمک به کشورهای اسلامی و همکاری نزدیک با آنها برای رشد سریع در حوزه فناوری نانو اعلام کرد و گفت: کشور دوست و برادر اندونزی به دلیل جمعیت عظیم مسلمان و روابط حسنه با کشورمان در راس این کشورهای هدف برای همکاری مشترک قرار دارد.
در پایان این دیدار مقرر شد برنامه ‌ریزی برای برگزاری نشست تبادل فناوری بین شرکت‌ های دانش ‌بنیان ایران و صنایع اندونزی با همکاری وزارت صنایع اندونزی، وابسته بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا و ستاد فناوری نانوی ایران برای چند ماه آینده انجام شود.
هیات ستاد فناوری نانو جمهوری اسلامی ایران همچنین از دانشگاه اندونزی که بزرگترین دانشگاه این کشور است دیدار کرد و ضمن ملاقات با رئیس و معاونین این دانشگاه، از بخش‌های مرتبط با فناوری نانو این دانشگاه بازدید نمود.
در این دیدار پیشنهادهایی برای برگزاری دوره ‌های آموزشی تحصیلات تکمیلی نانو در این دانشگاه با کمک ایران مطرح شد.
‘سعید سرکار’ دبیر ستاد فناوری نانوی ایران آمادگی این ستاد را برای پشتیبانی از دانشگاه‌ ها و اساتید ایرانی برای همکاری در زمینه آموزش دانشجویان و اساتید اندونزی در حوزه فناوری نانو اعلام کرد.
دبیر ستاد نانو و هیات همراه همچنین عصر سه ‌شنبه با جمعی از اساتید فعال اندونزی در زمینه فناوری نانو از دانشگاه‌ ها و مراکز مختلف تحقیقاتی دیدار کرد.
در این نشست که به میزبانی معاونت بین ‌الملل وزارت علوم، تحقیقات و آموزش عالی جمهوری اندونزی برگزار شد، گزارشی از وضعیت ایران در زمینه‌ های علمی و صنعتی نانو ارایه شد.
در این نشست که رئیس انجمن فناوری نانوی اندونزی هم حضور داشت از دبیر ستاد نانو کشورمان برای ارائه تجارب ایران در کنفرانس بین‌المللی فناوری نانو این کشور در سال آینده به عنوان سخنران مدعو دعوت شد.
هیات بخش فناوری نانو ایران براساس برنامه ریزی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا قرار است با وزرای علوم، تحقیقات و آموزش عالی اندونزی و وزیر هماهنگی امور اقتصادی این کشور جنوب شرق آسیا دیدار کند.
اندونزی علاوه بر اینکه می ‌تواند یک بازار بزرگ برای محصولات فناوری نانو ایران باشد، در زمینه سرمایه ‌گذاری مشترک نیز می‌تواند پایگاه خوبی برای منطقه جنوب شرق آسیا محسوب شود.

منبع : پایگاه خبری خبرگزاری ایرنا