- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

همکاری های دوجانبه سازمان نظام مهندسی معدن و ایمیدرو برای توسعه بخش معدن ضروری است

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: همکاری های دوجانبه سازمان نظام مهندسی معدن و ایمیدرو برای توسعه بخش معدن ضروری است.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان در دیدار با نادعلی اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ و دستیابی به قدرت برتر ایران در منطقه، نهادینه سازی اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خام فروشی، خودکفایی و خوداتکایی، کاهش بیکاری و برخورداری از اشتغال پایدار، توسعه بخش معدن در اقتصاد اهمیت خاصی پیدا کرده و در این میان، جایگاه سازمان نظام مهندسی معدن و ایمیدرو ویژه است و برای تحقق آن، همکاری این ۲ سازمان باید افزایش یابد.
وی افزود: با توجه به تخصصی بودن و مردمی بودن سازمان نظام مهندسی معدن، استفاده از همه سلایق و تفکرات در راستای اهداف کشور و توسعه بخش معدن ضروری است. این سازمان در عین مستقل بودن، باید همراه با دولت و پشتیبان سیاست های منطقی دولت باشد و تصمیمات این بخش را کارشناسی کرده و مشاوره های لازم را ارائه کند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه نقد کارشناسی موجب ارتقای کیفیت امور در بخش معدن می شود، گفت: معتقد نیستم همه تصمیات ما مورد حمایت سازمان نظام مهندسی معدن باشد و با توجه به وجود اعضای متخصص و توانمند در این سازمان، باید از ظرفیت های موجود بهره گرفته شود.
وی ادامه داد: ایمیدرو نیز همکاری های خود با سازمان نظام مهندسی معدن را شروع کرده و امیدواریم این روند تداوم یابد و سازمان مذکور نیز از ظرفیت تخصصی و کارشناسی ایمیدرو استفاده کند.
کرباسیان با اشاره به اهمیت موضوع آموزش در طیف های کارگری، تکنسین و کاربردی و تخصصی معادن بیان داشت: ایمیدرو ضمن اختصاص بودجه، با همکاری سازمان های «نظام مهندسی معدن» و «آموزش فنی حرفه ای کشور» کار آموزش در معادن را شروع کرده و نیاز است این آموزش ها گسترده تر شود.
وی با اشاره به ضرورت ارتقای موضوع ایمنی معادن، تصریح کرد: متاسفانه پس از بحران جهانی اقتصاد، معادن کوچک و متوسط به این امر کمتر توجه می کنند.رئیس هیات عامل ایمیدرو موضوع پژوهش را به عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم در بخش معدن برشمرد و خاطرنشان کرد: برای ارتقای این حوزه، تنها حمایت های دولت کافی نیست و یک کار ملی محسوب می شود. در این میان سازمان نظام مهندسی با همکاری تشکل های خصوصی می تواند به پیشبرد این امر کمک کند.
وی ادامه داد: همکاران ما در حوزه پژوهش ایمیدرو نیز آماده همکاری با این سازمان هستند.
 سازمان نظام مهندسی معدن ایران به عنوان خدمتگزار
نادعلی اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حمایت ایمیدرو از برنامه های این سازمان گفت: سازمان نظام مهندسی معدن ایران به عنوان خدمتگزار با وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو همکاری خواهد کرد و از مهمترین برنامه های این سازمان، موضوع آموزش، ایمنی و استاندارد است.
وی افزود: این سازمان تاکنون ۱۲ هزار نفر را آموزش داده و در برنامه های خود به دنبال ارتقای کیفیت آموزش است. چرا که اگر آموزش در معادن ارتقا یابد، بهره بردار بهتر می تواند در معدن فعالیت کند.
اسماعیلی در ادامه خواستار تاسیس دفاتر فنی در استان ها طبق قانون شد و بر ارتقای سطح تعامل با تشکل های بخش خصوصی تاکید کرد.
وی ادامه داد: بانک اطلاعاتی سازمان نظام مهندسی معدن تشکیل شده و به طور رایگان در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
ضرورت نظارت بر مشاوران و پیمانکاران
وجیه الله جعفری، مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در این جلسه گفت: در صورت اعمال نظارت سازمان نظام مهندسی معدن بر مشاوران و پیمانکاران، علاوه بر پپشتیبانی مالی این سازمان، سبب هدایت بهتر مشاوران و پیمانکاران با همکاری ایمیدرو خواهد شد.
وی ادامه داد: در صورت تعریف مناسب برای بخش مهندسی معدن، موضوع اشتغال برای متخصصان این حوزه تسهیل شده و امکان جذب بهتری برای آنها فراهم خواهد شد.