- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

هشدار درباره تبعات تاخیر در واگذاری آنومالی D۱۹ به چادرملو

سیدمحمد ابریشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز ادامه داد: متاسفانه همچنان این طرح درگیر بروکراسی‌های اداری دولتی است. در واقع بروکراسی اداری را می‌توان بزرگترین مانع در توسعه بخش‌های مختلف صنعتی دانست.

وی ادامه داد: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته همچنان موفق به دریافت مجوز از سوی محیط زیست نشده‌ایم این در حالی است که مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو یکی از حامیان اصلی محیط زیست و حیات وحش بوده و از شکار در این منطقه جلوگیری کرده است.

به گفته مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو، سازمان محیط زیست در حالی از اعطای مجوز به مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو خودداری می‌کند که یک سوم منطقه آنومالی D19 خارج از پناهگاه حیات وحش است.

ابریشمی همچنین با انتقاد از این موضوع اظهار کرد: شاید ۵ سال آینده با اتمام ذخیره معدن چادرملو، مدیران به دنبال راهکاری برای حل این مشکل باشند که البته دیگر خیلی دیر خواهد بود.

وی درباره ذخیره معدن چادرملو افزود: معدن چادرملو در حدود ۱۰۰میلیون تن ذخیره دارد که این میزان تنها پاسخگوی نیاز ۶ تا ۷ سال آینده خواهد بود اما در سال‌های آخر به دلیل کاهش فضا مجبور به کاهش ظرفیت خواهیم بود. در نتیجه عمر معدن حدود ۵ سال پیش‌بینی می‌شود. حال در صورتی که در آن زمان مدیران راهکاری برای حل این مشکل داشته باشند، با ۵ سال توقف کاری بین معدن قدیمی و معدن جدید مواجه خواهیم شد.

به گفته ابریشمی برای حل این مشکل تا به حال مکاتبات و جلسات بسیاری با وزارت‌ صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو داشته‌ایم اما متاسفانه تصمیم نهایی برای آن گرفته نشده است.

وی با اعلام خطر درباره تاخیر در تصمیم‌گیری بیان کرد: پیش از این نیز بارها درباره رو به اتمام بودن ذخیره معدن چادرملو هشدار داده‌ایم اما مسئولان کشوری هیچ اقدامی در این رابطه انجام نداده‌اند.

مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو در پاسخ به سوال خبرنگار ماین نیوز درباره برنامه تولید چادرملو برای سال جاری تصریح کرد: تولید ۱۰ میلیون تن کنسانتره و ۱۱۰ هزار تن کنسانتره آپاتیت از برنامه‌های چادرملو برای سال جاری است. البته تولید سنگ آهن دانه‌بندی را متوقف کرده‌ایم اما با بهبود شرایط بازار مجدد عملیات تولید آن نیز انجام می‌شود.

وی همچنین در پاسخ سوال دیگر خبرنگار ماین نیوز درباره آخرین وضعیت اجرای طرح‌های توسعه در چادرملو افزود: واحد فولادسازی در حال راه‌اندازی است و امسال وارد مدار تولید می‌شود. بخش احیا نیز ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین بخش نیروگاه نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی همراه بوده است. از سوی دیگر طرح‌هایی مانند فولاد سرمد و انتقال آب خلیج فارس نیز طبق برنامه در حال اجرا است.

ابریشمی درباره کند شدن اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس به معادن کرمان و یزد توضیح داد: بدون شک کاهش سرعت این پروژه ناشی از شرایط اقتصادی کشور است اما بطورکلی طرح در حال اجرا است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ماین نیوز مبنی بر اینکه فکر می‌کنید بخش سنگ آهن و بطورکلی بخش معدن کشور چه زمانی از رکود فعلی خارج خواهد شد؟ عنوان کرد: من خوش‌بین هستیم بخش معدن در نیمه دوم امسال از رکودی که امروز گرفتار آن است، خارج شود.