مشاهده مطلب

      ۲۷ آبان ۱۳۹۴      ۰             5807      اخبار معدن   Print This Post Print This Post
معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو خبر داد: در حال گنجاندن طرحی در برنامه ششم توسعه هستیم که در صورت تصویب، هزینه های اکتشاف جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی محسوب شود.
امیر خرمی شاد با بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر، بخش خصوصی و ایمیدرو، هزینه هایی را که برای عملیات اکتشافی انجام  می دهند و به نتیجه نمی رسد، جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی محسوب نمی شود و این مساله، ضعف قوانین تلقی می شود و از همین روست که در ایران، کار اکتشافی بسیار کمی انجام شده است.
وی افزود: در طرح جدیدی که ایمیدرو برای برنامه ششم توسعه پیشنهاد داده، هزینه های اکتشاف جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی است. این اقدام سبب رغبت بیشتر بخش خصوصی به حوزه اکتشاف خواهد شد.
معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو با اشاره به اجرای ۲۴۰ هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشافی در ۱۲ استان کشور تصریح کرد: ایمیدرو برای اجرای طرح بزرگ اکتشاف معادن، ۱۲۵۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده است که ۵۵۰ میلیارد تومان به صورت مستقیم توسط ایمیدرو و بقیه سرمایه گذاری، پس از کاهش ریسک از سوی بخش خصوصی تامین خواهد شد.
وی ادامه داد: ایمیدرو در سال ۹۳، بیش از ۷۳ هزار کیلومتر مربع اکتشاف انجام داد که ۱۴۰ درصد برنامه پیش بینی شده بود و نسبت به سال ۹۲، رشد بسیار مطلوبی داشت. در زمینه حفاری نیز، این سازمان ۱۱۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام داد که نسبت به سال ۹۲، ۱۵۶ درصد رشد داشت و در سال ۹۴ نیز انشاءا… رشد مناسبی در این زمینه خواهیم داشت.
خرمی شاد افزود: کشف ذخایر جدید شامل ۲۰۰ میلیون تن سنگ آهن، ۱۲۰ میلیون تن زغال سنگ، ۲۰ تن طلای محتوی و نیز شناسایی بیش از ۱۰۰ محدوده امید بخش، حاصل عملیات اکتشافی در این پهنه ها بوده است.
معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو  با اشاره به اینکه در بخش اکتشاف به عنوان شروع کار معدن و صنایع معدنی، نسبت به مساحت کشور، تاکنون کار چندانی صورت نگرفته است، گفت: برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، به سرمایه گذاری دولت در حوزه اکتشاف نیاز است چرا که به دلیل ریسک بالای اکتشاف و به نتیجه نرسیدن آن به رغم صرف هزینه فراوان، بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این حوزه کمتر رغبت پیدا می کند.
وی ادامه داد: بنابراین، زمانی که ایمیدرو در عملیات اکتشافی خود به پهنه های امیدبخش دست می یابد، از بخش خصوصی دعوت می کند تا در مراحل بعدی اکتشاف مشارکت کند. همچنین، دولت در این حوزه گام برداشته و صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی را فعال کرده است و در صورت تمایل بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این حوزه، صندوق یارانه پرداخت می کند.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: