مشاهده مطلب

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۴      ۰             5232      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ تاکنون فن آوری استحصال عناصر ارزشمند و نادر خاکی در کشور با استفاده از کنسانتره فسفات وجود نداشت اما هم اکنون طرح پایلوت(نیمه صنعتی) آن به منظور بهره برداری از این عناصر در کشور فعالیت خود را آغاز کرد.
لیتیوم، ‌نئودینیوم،‌ سریم،‌ لانتانیوم از جمله عناصری هستند که از ماده معدنی فسفات استحصال می شوند این عناصر به سبب قیمت بالا در بازارهای جهانی ارزش افزوده بالایی نصیب تولیدکنندگان آن می کند.
رییس هیات عامل ایمیدرو در مراسم بهره برداری از این طرح و بازدید از کارخانه فسفات اسفوردی با اعلام اینکه استفاده از عناصر خاکی کشور یکی از اولویت های توسعه ای ایمیدرو محسوب می شود گفت: باید مسیر برای تجاری سازی و تولید در مقیاس صنعتی را فراهم کرد.
دکتر مهدی کرباسیان ایجاد تیم های دانشگاهی و صنعتی برای توسعه این فن آوری را ضروری خواند و تصریح کرد: در نظر داریم معادن دیگری را برای استحصال عناصر نادر خاکی آماده کنیم و با توجه به دستیابی به فن آوری تولید این نوع مواد از برنامه های این حوزه پشتیبانی خواهیم کرد.
همچنین مجری طرح عناصر نادرخاکی ایمیدرو در این مراسم گفت: ایمیدرو در فروردین ۹۴ اکتشاف نخستین ذخیره عناصر نادر خاکی دراستان یزد در منطقه شیطور را انجام داد.
غلامرضا ملاطاهری افزود: بر اساس اکتشافات انجام شده میزان ذخیره این معدن ۶۰ میلیون تن ماده معدنی با ذخیره یک دهم درصد که ۲۵درصد نیز حاوی سنگ آهن است. به گفته وی در حال حاضر فن آوری،‌ طراحی و فرایند استحصال این عناصر با همکاری یک مشاور خارجی در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در حال انجام است.
وی افزود:‌ این برنامه با هدف بومی سازی دانش فرآوری عناصر نادر خاکی در کشور انجام می گیرد.
دکتر مریم کارگر راضی مجری پروه پایلوت عناصرنادرخاکی و مشاور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز با اعلام اینکه تولید این عناصر در قالب صنعت سبز انجام می شود گفت: مزیت استحصال چنین عناصر ارزشمندی نبود آلایندگی زیست محیطی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر در طرح نیمه صنعتی به ازای هر ۲۰۰کیلوگرم ماده ورودی،‌ ۱۰۰گرم از این عناصر به دست می آید.
کارگر راضی افزود:در فرایند تولید عناصر نادر خاکی از فسفات همچنین ۵ نوع نمک فسفاتی نیز تولید می شود.
عناصر نادر خاکی که استحصال آن ها با استفاده از روش های پیشرفته انجام می شود در تولیدات مگنت،‌ ال ایی دی،‌ ال سی دی و همچنین در تولید خودروهای هیبریدی و دیگر صنایع پیشرفته کاربرد دارد.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: