مشاهده مطلب

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۱      ۰             1842      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران – هرگاه صحبت از معدنکاری به میان می آید اولین چیزی که در ذهن هر شخص تداعی می شود افراد زحمت کشی هستند با دستانی به سیاهی زغال که هر لحظه در معرض خطر قرار دارند .

کارگرانی که طی روز رنگ خورشید را نمی بینند و مجبورند در گرمای شدید خود را در لباسهای ایمنی محبوس کنند .

با وجود اینکه این حرفه جزو مشاغل سخت و زیان آور است و همه ساله شاهد وقوع حوادث تلخ معدنی در کشور هستیم اما دیده می شود که کمتر به این بخش توجه می شود.

به دلیل اهمیت این شغل و دانستن علت وقوع حوادث معدنی و نقش نیروی انسانی درآن به سراغ پرهام خواجه پور ، مدیر ایمنی ، بهداشت و محیط زیست شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران رفتیم تا از آخرین وضعیت ایمنی معدنکاران مطلع شویم.

خواجه پور در ابتدا با بیان اینکه معدنکاری به خصوص در معادن زغالسنگ جزو کارهای سخت و زیان آور است که سازمان جهانی بهداشت کار هم در سال ۲۰۱۲ این شغل را مجددا جزو مشاغل پر ریسک و خطرناک قرار داده است ، افزود : در ایران به دلیل ضخامت کم لایه های زغال و شکستگی های موجود ، برخی مواقع معدنکاران ناچار به استفاده از روشهای سنتی می شوند که این امر میزان ریسک و خطر پذیری را افزایش می دهد.

وی در ادامه اظهار داشت : در روش معدنکاری سنتی سهم نیروی انسانی در استخراج زغالسنگ حدود ۷۰ درصد است که این مهمترین عامل مرگ معدنکاران در زمان وقوع حادثه است. در اینجا لازم به یادآوری است ، چندی پیش در حادثه معدن خصوصی طبس که عملیات استخراج به صورت سنتی صورت می گیرد ۸ معدنکار جان خود را از دست دادند.

مدیر ایمنی ، بهداشت و محیط زیست شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران فرسودگی تجهییزات معادن را از دیگر عوامل وقوع حوادث دانست واعلام کرد : در حال حاضر قدمت این تجهییزات به ۴۰ سال پیش باز می گردد بدین جهت باید هر چه سریعتر اقدامی جهت به روز رسانی آنها صورت گیرد البته این اقدام نیازمند صرف هزینه بسیاری است.

وی از نظارت به عنوان کلید اصلی جلوگیری از حوادث معدنی نام برد و افزود : در بخش ایمنی علاوه بر افزایش ممیزی و بازرسی ها ، باید با بکارگیری تجهیزات مناسب نقاط پر خطرکنترل شده و در صورت وجود مشکل تا زمان رفع خطر ، کار موقتا تعطیل شود.

خواجه پور در پاسخ به اینکه هم اکنون چه اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است ، گفت: تلاش کردیم تمامی معادن تابع شرکت به سیستم گاز سنج دیجیتالی مجهز شوند، عملکرد این سیستم به گونه ای است که اگر میزان گاز بیش از حد مجاز باشد این دستگاه بلافاصله اخطار می دهد .همچنین اگر در نقطه ای مشکل ریزش یا ایمنی وجود داشته باشد بازرس دستور تعمیر داده و آن واحد تا زمان رفع مشکل تعطیل می کند زیرا نظارت بازرسان می تواند تا ۷۰ درصد خطرات معدنکاری سنتی را کاهش دهد.

مدیر ایمنی ، بهداشت و محیط زیست شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران آموزش معدنکاران را از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از بروز حوادث دانست و اعلام کرد : با توجه به اینکه علت ۸۰ تا ۹۰ درصد حوادث معدنی عوامل انسانی هستند ، باید کارگران درراستای ارتقا فرهنگ ایمنی آموزش داده شوند ، بدین منظور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی ، بازدیدهای V.I.P که شامل بازدید بالاترین مقام معادن ، معاونین و مدیر ایمنی از کارگاه ها و بخشهای استخراجی است ، درج شعارهای ایمنی در فیش حقوقی کارکنان ، انتشار تصاویر حوادث رخ داده ، استفاده از تجربیات مجموعه های دیگر برگزاری مانورهای مختلف و متعدد اقدام به تقدیر از پیمانکاران و کارگران نمونه در حوزه ایمنی کرده تا میزان این حوادث را کاهش دهد.

از طرفی خرید تجهیزات ایمنی برای معدنکاران توسط این شرکت نشان دهنده این است که تا چه حد به ایمنی و جان کارگران اهمیت داده می شود.

خواجه پور در پاسخ به این سوال که با وجود چنین اقدامات ایمنی چرا همه ساله شاهد بروز حوادث برای معدنکاران کشور هستیم ؟

اعلام کرد : بنده در مورد حوادثی که برای معادن بخش خصوصی رخ می دهد اظهار نظر نمی کنم اما برای معادنی که وظیفه تامین ایمنی آنها بر عهده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است باید گفت که در سال ۹۰ در معادن زغالسنگ تابعه حوادث منجر به مرگ نداشتیم که این جزو افتخارات شرکت محسوب می شود.همچنین میزان وقوع حوادث معدنی در واحدهای زیر مجموعه شرکت نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش یافت.

وی در مورد چگونگی نظارت این شرکت به واحدهای زیرمجموعه خود ، گفت : با تشکیل کمیته HSE و انتخاب اعضای آن از مدیران واحدهای بزرگ زیر مجموعه شرکت ، همه ساله اقدام به برگزاری جلساتی کرده و برای سال آینده برنامه ریزی می کنیم که مدیر واحدها طبق این برنامه عمل کنند ؛ اکنون ۸ سال است که این اقدام صورت گرفته و واحدها طبق برنامه کمیته پیش رفته اند.

همچنین کمیته HSE وظیفه دارد سالانه دو مرتبه از واحدهای تولیدی بازدید کرده وطی این بازدید اگر مشکلی وجود داشته باشد آن را به مدیرمجموعه اطلاع دهد ، آنها هم مکلف به رفع این مشکل هستند. در جاهایی که خطر ملموس است طبق ماده ۳ قانون ایمنی در معادن ، بازرسان می توانند تا زمان اصلاحات آنجا را تعطیل کنند.

در این پروسه نظارت اولیه توسط بازرسان ایمنی همان واحد تولیدی صورت می گیرد و نظارت عالیه هم به عهده بازرسان این کمیته است.

خواجه پور در پاسخ به اینکه سرمایه گذاری این شرکت برای ایمنی معادن به چه میزان بوده است ، اعلام کرد : هزینه ای که از سال ۸۵ تاکنون برای ایمنی صرف شده ۷ میلیارد تومان بوده است ؛ این درحالی است که قرار است ۳ میلیارد تومان توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و مواد معدنی ایران و ۳ میلیارد تومان دیگر هم توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به ارتقای ایمنی معادن زغال سنگ شرکت های زیرمجموعه اختصاص یابد.

وی در پایان اعلام کرد : برای کاهش حوادث معدنی باید با به کارگیری تجهیزات جدید به سمت مکانیزه شدن معادن پیش رویم تا سهم عوامل انسانی را در وقوع حوادث کاهش دهیم.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: