- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت آخرین وضعیت ۷ طرح فولادی را بیان کرد

وجیه الله جعفری در یک نشست خبری با بیان اینکه هم اکنون از ۱۲ معدن فعال، طلا استخراج می شود افزود: در حال حاضر ایران ۱۵ معدن طلا دارد که ۳ معدن آن غیرفعال است.
وی با بیان این که تولید طلا هم اکنون سالانه بین ۲ تا ۲٫۵ تن است، گفت:‌ تا پایان آبان ماه امسال مزایده‌ی عمومی واگذاری سه محدوده طلا در استان کردستان به بخش خصوصی برگزار خواهد شد.
جعفری با بیان اینکه ۲۵۵ معدن نیز هم اکنون در حال تجهیز هستند افزود: یک هزار و ۶۷۱ معدن غیر فعال در ایران وجود دارد که این فعال نبودن آنها به خاطر عدم صلاحیت بهره بردار،
وی افزود: میزان استخراج از معادن کل کشور در سال گذشته ۳۴۱ میلیون تن بود که نسبت به سال ۸۹ (۲۹۰ میلیون تن) رشد ۱۸ درصدی را نشان داد.
معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم اکنون ۱۲ معدن فعال طلا، ۳۹ معدن فعال مس و ۱۳۳ معدن فعال آهن در کشور عملیات استخراج را انجام می دهند.
جعفری افزود: معادن فعال در سال گذشته در مقایسه با سال ۸۹ بیش از ۱۳ درصد افزایش داشته است و در بخش اکتشاف نیز ۷ درصد رشد داشتیم.
وی ادامه داد: همچنین در بخش معادن فلزی نیز ۲۱ درصد رشد، در بخش غیرفلزی ۵ درصد و در بخش سنگ ساختمانی ۱۰ درصد رشد تولید داشته ایم.
وی در بخش دیگری از سخنانش همچنین از ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون اصلاح قانون معادن در آینده نزدیک خبر داد.
جعفری با اشاره به اینکه این آیین نامه اجرایی در دو جلسه آینده که با حضور کارشناسان سازمان انرژی اتمی برگزار می شود ، نهایی و برای تصویب به دولت ارائه خواهد شد ، افزود: در قانون اصلاح قانون معادن و آیین نامه اجرایی آن بر اصلاح فرآیند قبلی اکتشاف و تشویق بخش خصوصی در امر اکتشاف و بهره برداری از معادن تأکید شده است.
وی گفت: بر اساس این قانون، مکتشفان بخش خصوصی حداقل تا ۲۵ سال مجوز بهره برداری خواهند داشت. همچنین ورود افراد ذیصلاح که دارای توان مالی هستند برای اکتشاف و بهره برداری معادن غیرفلزی و ورود افراد متخصص برای اکتشاف و بهره برداری معادن فلزی مورد توجه است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در بخش قانون اصلاح قانون معادن برای حمایت از بهره برداران دو اقدام تعریف شده است؛ اقدام اول جلوگیری از برداشت های غیرمجاز کسانی است که بدون اجازه فعالیت می کنند که جرم تلقی خواهد شد و اقدام دوم مربوط به کسانی است که پروانه دارند ، بنابراین هر کسی بدون اجازه و بدون حکم قضایی امکان تعطیلی واحد را نخواهد داشت و این مورد نیز جرم تلقی خواهد شد.
جعفری گفت: در اقدامات جدید برای جلوگیری از بلوکه شدن فضای اکتشافی اقدام به کاهش پروانه های اکتشاف کردیم و برای شناسایی کاملتر معادن و بهره برداری مناسب از آنها بلوک های بزرگتری در قالب شرکت های بزرگ تعریف شده است.
وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش معادن برای کسانی که واحد فراوری دارند و نیازمند مواد اولیه هستند ، زمینه مناسبی برای جذب سرمایه ایجاد کرده است که در پی آن در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری های جدیدی برای ایجاد واحدهای فراوری جذب شده است.
معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره طرح بازرسی و نظارت در روند بهره برداری و اکتشاف معادن گفت: در این بخش اقدامات مهمی در قالب نظارت بر معادن و ساماندهی فعالیت های معدنی انجام شده که در نتیجه آن فقط در یک مرحله بازرسی شرایط ۵۴۰ معدن زغال روباز و زیرزمینی بازدید شد که گزارش آن در دست تحلیل و بررسی است.
جعفری افزود: بر اساس گزارش این بازرسی ۹۸ درصد از کارگران این معادن از مزایای بیمه برخوردار بودند.

آخرین وضعیت ۷ طرح فولادی
معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش در خصوص ۷ طرح فولادی استانی و تامین مالی آن از طریق فاینانس چین گفت:‌ قرار بود برای اجرای هفت طرح فولادی از فاینانس چین استفاده شود و در این زمینه مجوزهای قانونی از وزارت اقتصاد گرفته شده است که این اسناد برای طرف چینی ارسال شد.
وی افزود: قرار است هیات کارشناسی چین دوباره به ایران سفر کند و مذاکرات مربوط به مسائل فنی پروژه‌ها بررسی شود.
وی همچنین در خصوص طرح مهرماندگار نیز گفت: ۳ طرح فولادی تا پایان امسال که از طرح های مهر ماندگار است به بهره برداری می رسد.
جعفری گفت: این ۳ طرح که توسط بخش خصوصی راه اندازی می شود تا کنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی گفت: این طرح ها با ظرفیت یک میلیون تن در استان فارس، ۷۸۰ هزار تن در نطنز و ۵۰۰ هزار تن در رشت تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
وی همچنین افزود: هم اکنون ۱۱۴ هزار نفر در بخش معدن کشور به فعالیت می پردازند.