مشاهده مطلب

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲      ۰             2225      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

طرح عظيم ملي شيرين سازي و انتقال آب خليج فارس با سرمايه گذاري و مشارکت شرکت ملي صنايع مس ايران، مجتمع معدني گل گهر و شرکت معدني چادرملو توسط شرکت مشاور طوس انجام مي شود.
به گزارش معدن نيوزبا حضور رياست جمهوري محمود احمدي نژاد آيين کلنگ زني طرح ملي شيرين سازي و انتقال آب خليج فارس به مجتمع مس سرچشمه، گل گهر سيرجان و چادرملو يزد روز پنج شنبه در محل سالن آمفي تئاتر شرکت کشتي سازي شهرستان بندرعباس برگزار شد.
دراين آيين احمدي نژاد با تبريک فرا رسيدن ماه مبارک رجب، آغاز رسمي اين پروژه بزرگ و يگانه را تبريک گفت.
وي خاطر نشان کرد با همه امکانات مادي و معنوي و نگاه باز و با تصميمات شجاعانه و کار خستگي ناپذير بايستي ايران را آنچنانکه شايسته ملت بزرگ ايران است بسازيم.
رييس جمهور در ادامه اظهار داشت: ايران روي کمربندي معدني قرار دارد و ۷۰درصد انواع مواد معدني در ايران وجود دارد، از ذخيره ۸۰۰ ميليارد تني معادن تاکنون فقط ۸۰ ميليارد تن برداشت شده است، فعال سازي بموقع معادن مي تواند در آينده جايگزين صدور نفت در کشور باشد.
احمدي نژاد بيان داشت: درحال حاضر با ميزان آبي که در کشور وجود دارد استفاده بهينه از آب يک سوم است، کشوري که دو طرف آن درياست نمي توان گفت دچار کمبود آب است، با انجام اين پروژه کشور وصل مي شود به بيکرانه آب، هر چه آب برداشت کنيم جايش پر مي شود که وصل به اقيانوسهاست و از اين به بعد فرهنگ استفاده از آب بايستي عوض شود.
گفتني است در ابتداي مراسم مهندس نامجو وزير نيرو و استانداران کرمان و هرمزگان روند انجام اين طرح در سه استان هرمزگان، کرمان و يزد را تشريح کردند.
نجار استاندار کرمان با تشکر از عنايت ويژه رياست جمهوري به استان کرمان گفت: انشاء ا… با انجام اين طرح ملي، لبان خشک و تشنه کوير سيراب شود و با ظرفيتهاي عظيمي که مسير انتقال آب ايجاد مي کند باعث توليد ثروت براي کشور و استان کرمان شود.
وي از سرمايه گذاري و مشارکت شرکت ملي صنايع مس ايران، گل گهر سيرجان و چادرملو در اين طرح تقدير و تشکر کرد.
لازم به يادآوري است، در فاز اول طرح با توليد ساليانه ۱۴۰ ميليون مترمکعب آب شيرين از آب دريا، ۱۱۰ ميليون مترمکعب آن جهت تأمين آب طرحهاي توسعه مجتمع مس سرچشمه و گل گهر سرجان از طريق پمپاژ آب به کرمان منتقل مي گردد.
اين طرح در سه قطعه از بندرعباس تا گل گهر سيرجان به مسافت ۲۹۰ کيلومتر، از گل گهر به سرچشمه به مسافت ۱۳۶ کيلومتر و از سرچشمه به چادرملو در يزد به مسافت ۳۰۷ کيلومتر و طي سه سال انجام مي شود.

 برچسب ها : ،

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: