مشاهده مطلب

      ۱۰ مهر ۱۳۹۶      ۰             14447      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: معادن دست نخورده در افغانستان، ادامه سلسله معادن مس و آهن ایرانی بوده که ادامه آن به سمت این کشور رفته اما با ورود سرمایه‌گذاران معدن ایرانی می‌توان از این معادن بکر دارای سنگ‌های قیمتی، آهن، مس و … به نفع اقتصاد دو کشور استفاده کرد.

حسین سلیمی، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در ارزیابی ورود سرمایه‌گذاران معدنی ایرانی به معادن افغانستان به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: تاکنون بهره‌برداری چندانی از معادن غنی و بکر افغانستان انجام نپذیرفته و این معادن درحد بهره‌برداری صفر باقی مانده، بنابراین وجود چنین موقعیتی برای استخراج، برداشت و تبدیل آن به فرآوری معدنی و انتقال آن به ایران می‌تواند ارزش افزوده بالایی را برای سرمایه‌گذاران ایرانی به‌همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: ورود سرمایه‌گذار معدنی طبیعتا برای اقتصاد ایران نیز سودآور بوده و می‌تواند بازدهی مناسبی را برای اقتصاد دو کشور به همراه داشته باشد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: ورود به بازار معادن افغانستان با توجه به نزدیکی راه، زبان و مذهب مشترک می‌تواند جزو پروژه‌های سودآور باشد و باید در رفت‌وآمدهای اقتصادی به این نکته تمرکز ویژه‌ای کرد.

سلیمی با اشاره به تنوع و بکر بودن این معادن تاکید کرد: معادن دست نخورده افغانی که امروز صحبت از آن است، ادامه سلسله معادن مس و آهن ایرانی بوده که ادامه آن به سمت افغانستان رفته و این معادن بسیار بکر و دارای سنگ‌های قیمتی، آهن، مس و … هست.

وی اضافه کرد: اما مشکلات سیاسی افغانستان هم فراوان است و فعالیت های اقتصادی در این محیط امن و راحت نیست اما می‌توان باتامین امنیت منطقه‌ای فضای سرمایه گذاری را در این مناطق تامین کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بحث قوانین و فضای کسب‌وکار این کشور نیز دیگر مشکل سرمایه‌گذاران بوده که باید با روابط بین اتاق مشترک، مشکلات پیچیده و سنتی این کشور مانع از ایجاد شفافیت برای سرمایه‌گذاران شده را برطرف ساخت.

 

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: