- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

معادن ایران فرصتی مناسب برای سرمایه گذاران

به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز، مهندس محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم افتتاح سي‌و چهارمين گردهمايي و دومين کنگره بين‌المللي تخصصي علوم زمين با بيان اين مطلب افزود: ايران از لحاظ زمين‌شناسي، داراي ۶۸ نوع ماده معدني است و به لحاظ تنوع جزو ۱۰ کشور برتر معدني قرار دارد.
به گفته نعمت‌زاده؛ گرچه فعاليت‌هاي خوبي در گذشته انجام شده اما اين فعاليت‌ها به هيچ عنوان براي بهره‌برداري از اين منابع خدادادي کافي نبوده است.
وي افزود: در کشورهاي ديگر عمده سرمايه‌گذاري‌ها در معادن بزرگ مقياس صورت مي‌گيرد اما عمده معادن کشور ما کوچک مقياس هستند و براي رسيدن به معادن بزرگ مقياس سعي کرديم مقياس کارهاي اکتشافي را بالاتر ببريم.
وزير صنعت، معدن و تجارت در توضيح اين مطلب افزود: در گذشته حداکثر وسعت محدوده اکتشافي ۴۰ کيلومتر مربع بوده اما در حال حاضر با تعريف پهنه‌ها، اين مقياس بالاتر رفته و محدوده‌ها وسيع‌تر شده است که با انجام عمليات اکتشافي و رسيدن به محدوده‌هاي اميدوارکننده و ذخاير مواد معدني، محدوده‌ها کوچک‌تر شده و پروانه اکتشاف براي آنها صادر خواهد شد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بين سال‌هاي ۸۴ تا ۹۲ بالغ بر ۱۰۰ ميليون تن سنگ‌آهن از کشور صادر شد که ارزشي معادل ۵ ميليارد دلار داشت در حالي که در همين فاصله زماني با واردات ۳۰ ميليارد دلاري فولاد مواجه بوده‌ايم بنابراين هراندازه زنجيره توليد مواد معدني کامل‌تر شود، ارزش افزوده بيشتري در بخش معدن رخ خواهد داد.
نعمت‌زاده در ادامه يادآور شد: از سال ۹۲ سازمان زمين‌شناسي کشور عمليات ژئوفيزيک کشور را سرعت داده است و طي ۹ ماه امسال نزديک به ۱۵۰ هزار کيلومتر خطي عمليات ژئوفيزيکي را به انجام رسانده ،اين در حالي است که طي ۱۰ سال منتهي به سال ۹۲ در مجموعه ۲۲۰ هزار کيلومتر خطي ژئوفيزيک هوايي صورت گرفته بود.
وي گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتداي دي ماه امسال نيز اقدام به آزادسازي ۱۷ هزار محدوده اکتشافي بلوکه شده از طريق سامانه کاداستر کرده‌اند. به گفته نعمت‌زاده؛ هم‌اکنون ۴۰ ميليارد تن انواع ذخيره معدني در کشور وجود دارد و سالانه ۴۰۰ ميليون تن مواد معدني استخراج مي‌شود که براي آن برنامه‌هاي بلندمدتي تدوين شده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت تأکيد کرد: بخش معدن رويکرد خوب و نقش خاصي در اقتصاد مقاومتي دارد و در دوره‌هاي تحريم به دليل وجود ذخاير عظيم خدادادي معدني کمترين آسيب را ديده است که تنها آسيب اين بخش از لحاظ تأخير بر تحويل ماشين‌آلات معدني بوده‌اند.
نعمت‌زاده در ادامه گفت: بخش معادن ايران فرصت مناسبي براي حضور همه سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي است که از آن حمايت کامل مي‌کنيم ضمن اينکه در بخش اکتشاف نيز براي حضور شرکت‌هاي خارجي منعي وجود نداشته و مي‌توانند در اين بخش سرمايه‌گذاري کنند.
وي در ادامه گفت: اطلاعات به دست آمده حاصل از اکتشافات بايد در نهايت در جهت رفاه حال مردم در ايران و دنيا باشد و وظيفه ما در اين ميان حمايت و هدايت فعاليت‌هاي علمي زمين‌شناسي است.
وي با تأکيد بر اينکه به موضوع تکميل زنجيره معدن از لحاظ ارزش افزوده و اشتغالزايي بايد توجه خاص داشت افزود: صادرات مواد خام و تبديل آن به مواد با ارزش براي توليدات داخلي و نيز صادرات امري ضروري است.
وزير صنعت، معدن و تجارت يادآور شد: اين وزارتخانه تاکنون موفق شده است ۸۵ درصد از پهنه‌هاي معدني کشور را به سرمايه‌گذاران واگذار کند به طوري که در گذشته عمده اين مناطق به صورت بلوکه شده بوده است.
به گفته نعمت‌زاده؛ با تهيه اطلاعات صحيح و دقيق زمين‌شناسي مي‌توان در کاهش مخاطرات زمين‌شناسي سريع‌تر و اقتصادي‌تر عمل کرده ضمن اينکه فعاليت‌هاي‌مان را نيز رقابت‌پذير نموده و ريسک سرمايه‌گذاري‌ها را بالاتر ببريم.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: خيلي از مناطق مستعد معدني نيز به خاطر محدوده‌هاي زيست محيطي و يا احتمال وجود معادن راديواکتيو بدون مطالعه باقي مانده که اخيراً با هماهنگي اين وزارتخانه و سازمان انرژي اتمي در صدد انجام مطالعات و تکميل اطلاعات پايه در اين مناطق هستيم.
آغاز اکتشافات منابع “آب کارستي”
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رييس سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات معدني کشور نيز در ادامه اين گردهمايي گفت: در چارچوب اقتصاد مقاومتي به دليل کمبود منابع آبي کشور و بحران خشکسالي اکتشافات منابع آب کارستي را شروع کرده‌ايم.
محمدتقي کره‌اي افزود: هم‌اکنون در جريان اکتشافات ياد شده مناطقي از کشور که داراي ظرفيت کارستي هستند با همکاري وزارت نيرو در مرحله نخست ۳۲ سايت انتخاب شده و در صدديم تا پايان امسال ۳ سايت را در اين خصوص به مرحله عملياتي و انجام حفاري‌هاي جديد در مناطق مطالعه شده انجام دهيم.
به گفته کره‌اي؛ بالغ بر ۵/۴ ميليارد متر مکعب شورابه دائمي در کشور داريم که در صدديم پروژه اکتشاف املاک تبخيري را به جريان بياندازيم.
وي افزود: در برنامه پنج ساله ششم توسعه بر اين سازمان تکليف شده است تا سه هزار نقشه زمين‌شناسي به مقياس يک در ۲۵ هزارم را تهيه نمايد.
رييس سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات معدني کشور گفت: در امسال بالغ بر ۳۸ هزار نمونه معدني آناليز شده و از لحاظ کيفي نيز اتفاقات مهمي در اين راستا رخ داده است. از جمله اينکه عناصر نادر خاکي را آناليز کرده‌ايم.
کره‌اي افزود: در سال ۸۳ با مقياس يک ميليونيوم براي ۱۲ عنصر معدني کار کرده‌ايم و هم‌اکنون با مقياس صد هزار بر روي ۳۲ عنصر اين کار را انجام مي‌دهيم که به نوبه خود جهشي در بخش معدن و اکتشافات معدني محسوب مي‌شود تا با زمان کمتري اکتشافات تکميلي صورت پذيرفته و اطلاعات آن در اختيار سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي قرار گيرد.
وي افزود: در بحث ريزگردها مناطقي که منشاء توليد آن هستند بالغ بر ۳۲۶ هزار کيلومتر مربع را شناسايي کرده تا به موقع اين پديده شوم را مهار کنيم.
وي با بيان اينکه درياچه اروميه به شرايط قبل خود باز نمي‌گردد، افزود: ما تنها با اقدامات خود وضع موجود درياچه را حفظ مي‌کنيم.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: کاهش قيمت‌ها بر روي معدن نيز تأثير گذاشته و خوشبختانه پيش‌بيني کارشناسان اين است که تا سال ۲۰۱۹ يک حرکت جهشي قيمت مواد معدني به قيمت‌هاي ثابت خود باز گردد.
کره‌اي گفت: متوسط حفاري‌هاي معدني در مقياس جهاني ۷۹ متر است و کشور ما نيز بايد به سمت عمق حداقل تا صد متر پيش برود که انجام عمليات ژئوفيزيک هوايي بسيار کارساز بوده و تاکنون ۱۴۷ هزار کيلومتر خطي ژئوفيزيک هوايي با فاصله ۲۵۰ متر که قبلاً ۵/۷ کيلومتر بود به انجام رسيده است.
رييس سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات معدني کشور گفت: گرم شدن کره زمين، بالا آمدن آب درياها، آب شدن يخ‌هاي قطب شمال در دنيا و قرار گرفتن ايران در کمربند خشکي آب و هواي جهاني و پايان بودن متوسط بارندگي ۲۳۵ متري همچنين فرسايش خاک و جلوگيري از مخاطرات زمين‌شناسي نياز است که با کمک‌هاي مالي دولت و استقبال بخش خصوصي از اينگونه مخاطرات جلوگيري به موقع به عمل آيد.