- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

مشارکت روس ها در توسعه معادن و صنایع معدنی ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در مذاكره با هیات روسی، این هیات از تمایل خود برای مشاركت در سرمایه گذاری و توسعه معادن و صنایع معدنی ایران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، دكتر فریدون احمدی، در نشست مشترك هیات ایرانی و روسی، با اشاره به استقبال ایران از مشاركت روس ها برای توسعه معادن و صنایع معدنی اظهار داشت: ایران زمینه های فراوانی برای توسعه در بخش های مختلف معدن و صنایع معدنی نظیر عناصر نادر خاكی، صنایع سرب و روی، مس، ریل راه آهن و تامین ماشین آلات حفاری دارد.

وی افزود: سوابق همكاری مطلوبی بین ایمیدرو و روسیه وجود دارد و این سازمان در كنار شركت های روسی، می تواند در بخش های یاد شده سرمایه گذاری كند.

كارامانوف، نماینده كنسرسیوم بزرگ صنعت و معدن روسیه در این نشست با اشاره به پروژه سرب و روی مهدی آباد، گفت: طبق بررسی های متخصصان روسی، این معدن میزان قابل توجهی كانسنگ سرب و روی همراه با فلزات دیگر همچون نقره دارد كه یك معدن روباز بسیار بزرگ محسوب خواهد شد. وی ادامه داد: در این معدن می توان یك مجتمع غنی سازی و ۲ كارخانه فرآوری (كارخانه سرب و كارخانه روی) احداث كرد. همچنین در جریان استحصال سرب، به استخراج نقره پرداخت. به گفته نماینده كنسرسیوم بزرگ صنعت و معدن روسیه، با اجرای این طرح، ۱۰ هزار نفر به كار اشتغال پیدا خواهند كرد. همچنین، سیمیانوف رئیس دپارتمان متالورژی وزارت صنعت روسیه، در این نشست با ابراز تمایل این كشور برای مشاركت در توسعه كارخانه ذوب آهن اصفهان، تصریح كرد: با توجه به وجود معادن فراوان سنگ آهن در نقاط مختلف ایران، می توان كارخانه های جدید ذوب آهن را با همكاری روسیه احداث كنیم.