- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

ماده معدنی سرب و روی در اختیار معدنکاران واقعی قرار گیرد

رییس هیات مدیره انجمن معدنكاران سرب و روی ایران گفت: در صورت واگذاری ماده معدنی ( خاك) به معدنكاران واقعی و نه صرفا دارندگان مجوز ، شاهد رشد و توسعه صنعت سرب و روی در كشور خواهیم بود.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، علی سه دهی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: خاك معادنی مانند انگوران باید بین كسانی كه توان معدنكاری قرار دارند، تقسیم شود زیرا این كار از اتلاف سرمایه های ملی جلوگیری خواهد كرد.
وی كه به همراه اعضای هیات مدیره انجمن معدنكاران سرب و روی ایران و به مناسبت برگزاری نخستین همایش و نمایشگاه تخصصی فلزات غیرآهنی سخن می گفت، ادامه داد: معادن فلزات غیرآهنی در جهان جزو معادن استراتژیك شناخته می شود كه در ایران نیز این گونه معادن از جمله مس ، سرب و روی، كرومیت، نقره و … به وفور وجود دارد.
سه دهی تصریح كرد: كشورهایی با ظرفیت معدنی كمتر از ایران، از درآمدهای بسیار خوبی برخوردار هستند و ما نیز این توانایی را داریم كه درآمد كشور از معادن تامین كنیم.
وی با بیان اینكه اكتشافات در معادن فلزات غیرآهنی جای كار فراوان دارد، گفت: حتی فلزات غیرآهنی كشور می تواند در اقتصاد كشور نقش آفرین باشد كه امیدوارم مسوولان ذیربط در این زمینه از نقطه نظرات تشكل ها استفاده كنند.
چنگیز خضری عضو هیات مدیره انجمن معدنكاران سرب و روی نیز با بیان اینكه مزیت های نسبی در بخش معدن در سال های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، یادآور شد: در فلزات غیرآهنی مانند مس و سرب و روی نیز مزیت های بالایی داریم كه لازم است بیش از پیش موردتوجه قرار گیرد.
وی گفت: ظرفیت سازی ایجاد شده برای تولید ۴۰۰ هزار تن شمش روی است در حالی كه ماده معدنی برای تولید بیش از ۱۲۰ هزار تن كفایت نمی كند.
علیرضا صدر یكی دیگر از اعضای هیات مدیره انجمن سرب و روی ایران نیز گفت: معدن سرب و روی مهدی آباد نیز دارای حدود ۲۰۰ میلیون تن ذخیره ماده معدنی است كه امیدواریم با كمك دولت و كنسرسیوم های بخش خصوصی، استخراج از ذخایر آن انجام شود و ماده معدنی آن در اختیار معدنكاران واقعی قرار گیرد.
وی افزود: مهندس نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در برنامه های خود به اهمیت بخش معدن اشاره كرده اند كه امیدواریم بتدریج شاهد رونق معادن باشیم.
صدر ادامه داد: صدور مجوزهای زیاد برای ذوب در صنعت سرب و روی سبب شده تا واحدهای تولید شمش و فراوری با ظرفیت پایینی كار كنند.
مجری برگزاری نخستین همایش و نمایشگاه تخصصی فلزات غیرآهنی نیز با بیان اهداف این همایش گفت: این همایش و نمایشگاه با موافقت معاونت امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین دفتر امور اكتشاف این وزارتخانه، مشاركت خانه معدن ایران و با همت انجمن معدنكاران سرب و روی ایران برگزار می شود.
محمود بندرچی افزود: در جریان این همایش ۱۴ كارگاه تخصصی در بخش فلزات غیرآهنی برگزار می شود كه از جمله آنها كارگاه تولید فلزات غیرآهنی و فراوری تومان مواد و انرژی توسط ایمیدرو اشاره كرد.
نخستین همایش و نمایشگاه تخصصی فلزات غیرآهنی ( اكتشاف ، استخراج و فراوری ) روزهای هشتم تا دهم مهر ماه ۹۲ در محل هتل المپیك تهران برگزار می شود.