- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

لزوم توجه به اهداف توسعه پایدار در اجرای طرح معدنی

معاون برنامه ريزي و اكتشاف توسعه شركت تهيه و توليد مواد معدني گفت: توجه به اهداف توسعه پايدار در اجراي طرح هاي معدني ضروري است.

به گزارش روابط عمومي شرکت تهيه و توليد مواد معدني ايران ، روانبخش اميري، در همايش پژوهش و توسعه فناوري با اشاره به موضوع «توسعه پايدار» در توسعه بخش معدن، گفت: دخالت در طبيعت براي برداشت معادن اجتناب ناپذير است اما در فضاي توسعه پايدار مي توان با استفاده از تكنولوژي نوين، به بهترين نحو استخراج و بهره برداري از معادن را انجام داد و با كمترين آلودگي زيست محيطي مواجه شد.

وي ادامه داد: ما همواره به واحدهاي تحت پوشش شركت تهيه و توليد گفته ايم، طرح هاي توسعه اي خود را با توجه به الزامات توسعه پايدار اجرا كنند.

اميري با بيان اينكه ايران با يك درصد جمعيت دنيا، ۷ درصد منابع معدني و نفت و گاز شناخته شده را در اختيار دارد، گفت: به اعتقاد بسياري از كارشناسان، ايران قابليت افزايش ذخاير معدني و نفت و گاز را بين ۱۰ تا ۱۵ درصد دارد.

حسن شريف، مدير پژوهش فناوري و بومي سازي ايميدرو با بيان اينكه برگزاري همايش پژوهش توسط شركت تهيه و توليد مواد معدني، اقدامي مثبت تلقي مي شود، تصريح كرد: تحقيقاتي كه در بخش معدن كشور انجام مي شود، درآمد زاست و آمارها نشان مي دهد كه اثربخشي نتايج تحقيقات بيش از ۱۰ برابر درآمد بوده است.

وي افزود: از اين رو، بايد بودجه قابل توجهي براي اين بخش اختصاص يابد.

سلطاني، مدير پژوهش و فناوري نوين شرکت تهيه و توليد مواد معدني ايران، در اين همايش با اشاره به اينكه هدف از برگزاري همايش پژوهش و فناوري، هم انديشي و هم افزايي ميان واحدهاي پژوهشي شركت هاي تابعه بوده است، گفت: طرح هاي برتر سال ۹۱ اين مجموعه شامل«بازيافت انرژي از گازهاي كك مازاد كارخانه كك سازي و پالايش قطران زرند جهت توليد برق، بخار و هيدروژن»، «استحصال اقتصادي طلا از سد باطله مجتمع طلاي موته» و «توليد اسيد كلريدريك و سولفات سديم، پتاسيم و منيزيم از شورابه هاي خورو بيابانك» است.

وي ادامه داد: ميزان اثربخشي اين طرح ها نسبت به هزينه هاي صورت گرفته بسيار قابل توجه است.

شفاهي، رييس دانشکده معدن دانشگاه تهران، طي مقاله اي تحت عنوان «پژوهش؛ نياز يا تكليف» با تشريح روند فرآوري مواد معدني، به دلايل نياز به پژوهش اشاره كرد و اظهار داشت: فاصله گرفتن واحدها از ماموريت و طراحي اوليه، تغيير ويژگي هاي بار ورودي با توجه به استخراج معدن، تغيير خصوصيات محصول مورد نياز بازار، الزامات ايجاد تغييرات با توجه به تكنولوژي روز، رقابت در بازار و نيز الزامات رعايت مسائل زيست محيطي و بازيافت باطله ها، از جمله اين دلايل است.

وي ادامه داد: براي توسعه پژوهش، نيازمند توجه به مسائلي همچون تقويت روحيه تحمل و اعتماد به يكديگر، كمك به ارتقاي طرفين، تقويت جايگاه واحدهاي تحقيق و توسعه و اعتماد به متخصصان داخلي هستيم.

سبوحي، مدير پروژه بهينه سازي مصرف انرژي در واحد كك سازي و پالايش قطران زرند در اين همايش با تشريح پروژه ياد شده، بيان كرد: مهمترين شاخص توسعه اقتصادي، افزايش بهره وري است و با ارتقاي اين شاخص، افزايش درآمد سرانه كشور محقق خواهد شد.

وي ادامه داد: از جمله راهكارهاي بهينه سازي انرژي، سازماندهي نظام مديريت انرژي، توسعه سيستم پايش آْنلاين و كنترل جريان انرژي است.

مريم كارگر راضي، در ادامه اين همايش به بررسي موانع تجاري سازي پروژه هاي صنعتي پرداخت.

در پايان همايش، به طرح هاي برتر پژوهشي سه واحد تابعه شركت تهيه و توليد مواد معدني شامل طلاي موته، خورو بيابانك و واحد پالايش و قطران زرند ، تنديس يادبود اهدا شد.