مشاهده مطلب

      ۰۲ آذر ۱۳۹۲      ۰             3639      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

كلیات بودجه اصلاحی سالجاری و بودجه پیشنهادی سال ۹۳ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به تصویب مجمع عمومی فوق العاده این سازمان رسید.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ در این جلسه كه با ریاست وزیر صنعت معدن و تجارت انجام شد اعضای مجمع به كلیات بودجه پیشنهادی سال ۹۲ رای دادند و پس از آن نیز كلیات بودجه پیشنهادی سال ۹۳ را به تصویب رساندند.

وزیر صنعت معدن و تجارت در ابتدای این نشست از اعلام آمادگی مجلس برای روان سازی فعالیت های صنعتی و معدنی خبر داد و گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاكید كردند كه برای رفع موانع تولید و سرمایه گذاری و همچنین تحقق اهداف توسعه ای كشور، ابزارهای قانونی را در اختیار این وزارتخانه قرار خواهند داد. محمد رضا نعمت زاده تصریح كرد:‌ شورای نگهبان نیز آمادگی خود را برای همكاری در رفع چالش های سر راه تولید اعلام كرد.

وی در عین حال تاكید كرد:‌ بدون ایجاد زیرساخت ها نمی توان اهداف توسعه ای كشور را محقق ساخت. وزیر صنعت معدن و تجارت در عین حال گفت: با توجه رشد منفی بخش صنعت ،‌ باید تلاش ها برای توسعه را دوچندان كرد. وی تصریح كرد: روند واگذاری ها در سال های اخیر به گونه ای بوده كه حتی اساسنامه سازمان های توسعه ای نیز مفهوم خود را از دست داده است در حالیكه اكنون باید شرایط را به گونه ای مهیا كنیم كه سازمان های توسعه ای بتوانند ماموریت های خود را اجرایی كنند.

در این جلسه مهدی كرباسیان رییس هیات عامل این سازمان نیز گفت: با اجرای كل طرح های معدن و صنایع معدنی در بخش خصوصی و دولتی ارزش صادرات این حوزه با رشد بیش از ۳ برابری از ۷٫۵میلیارد به ۲۳میلیارد دلار افزایش می یابد. وی تصریح كرد: كل سرمایه مورد نیاز پروژه های معدن و صنایع معدنی كشور به ۲۹میلیارد دلار می رسد.

وی درباره منابع جذب سرمایه اظهار داشت: استفاده از منابع حساب صندوق توسعه ملی ،‌ بهره گیری از سرمایه های بخش خصوصی با ارایه مشوق های جذاب ،‌ جذب سرمایه خارجی و … بخشی از منابع تامین سرمایه این حوزه محسوب می شود. رییس هیات عامل ایمیدرو افزود:‌ دولت ۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه را برای فعالیت های تولیدی بخش خصوصی اختصاص داده كه می توان بخشی از نیاز حوزه معدن و صنایع معدنی را از این محل تامین كرد.

بخشی كرباسیان همچنین تاكید كرد: انعقاد قراردادهای متعدد با شركت های خارجی برای توسعه معادن و صنایع معدنی ، یكی از توفیقات سازمان در ماه های اخیر است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت میزان اشتغال زایی این طرح ها را یادآور شد و گفت: با راه اندازی طرح های بخش معدن و صنایع معدنی پیش بینی می شود ۵۰هزار شغل مستقیم و ۳۵۰هزار شغل غیر مستقیم ایجاد شود.

وی توسعه فعالیت های اكتشافی را یكی از الزامات رشد بخش معدن دانست و اظهار داشت:‌ برای این منظور طرح جامع اكتشاف را در دست تدوین داریم به طوری كه با سرمایه هزار و ۲۲۵میلیارد تومانی ۲۰۰هزار كیلومتر مربع از سطح كشور زیر فعالیت های جدید اكتشافی قرار خواهد گرفت.

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: برنامه ای نیز برای تقویت صندوق بیمه سرمایه گذاری داریم به گونه ای كه سرمایه این صندوق از ۵۰میلیارد فعلی به ۲۴۴میلیارد تومان افزایش یابد.

كرباسیان در عین حال با اشاره به دغدغه های وزیر صنعت معدن وتجارت درباره ایجاد زیرساخت برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی گفت: در ماه آینده گزارش مبسوطی مبنی بر نیاز این حوزه به حمل و نقل ،‌انرژی آب ،‌برق و گاز ارایه خواهیم كرد و پیشنهادهای مشخصی داده می شود . به گفته كرباسیان تامین زیرساخت های توسعه معدن و صنایع معدنی تنها مختص به ایمیدرو و وزارت صنعت معدن و تجارت نیست بلكه وزارتخانه های دیگر را نیز دربر می گیرد.
وی تصریح كرد: در سال ۱۳۸۰ معادل ۲۰درصد از كالاهای كشور از طریق خطوط ریلی جا به جا می شد اما در حال حاضر این میزان با افت بیش از ۵۰درصدی به ۹درصد رسیده است. كرباسیان ادامه داد: ‌یكی از دلایل كم شدن سهم حمل و نقل ریلی عدم سرمایه گذاری كافی در این بخش است. كرباسیان در بخش دیگری از سخنانش به چالش های تامین منابع در بخش معدن اشاره كرد و گفت: بازنگشتن منابع حاصل از واگذاری ها نشان داده سرمایه ای برای پیشبرد اهداف توسعه ای ایمیدرو وجود ندارد و این امر تاخیر در راه اندازی پروژه ها را در بر داشته است.

از سوی دیگر معاون معدنی و صنایع معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت:‌ ۳۵درصد از برق مصرفی حوزه صنعت (یا بیش از ۶هزار مگاوات) مربوط به شركت های صنایع معدنی است. جعفر سرقینی ادامه داد: با توجه به سود بالای شركت های بزرگ معدنی ،‌می توان بخشی از درآمد های این بخش را به توسعه حوزه معدن اختصاص داد.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: