مشاهده مطلب

      ۲۳ آبان ۱۳۹۴      ۰             5777      اخبار معدن   Print This Post Print This Post
بررسی قیمت های سنگ اهن در طول هفته ای که گذشت نشان می دهد، بهای این ماده معدنی در یک هفته اخیر ثابت بوده و تغییر محسوسی را ثبت نکرده است.
پس از آنکه بهای سنگ آهن پس از تقویت ارزش دلار در پایان هفته نخست نوامبر در پی انتشار اخبار مثبت اقتصادی از آمریکا، نظیر سایر فلزات اساسی روندی کاهشی را تجربه کرد، با شروع هفته گذشته ثبات بر بازارهای مالی حاکم شد که این روند تا پایان هفته اادامه یافت.

برخی کارشناسان معتقدند اگرچه چشم انداز بازار فولاد همچنان منفی است اما سنگ اهن پتانسیل افت بیشتر قیمت ها را ندارد و می توان گفت دلیل ثبات نرخ ها در هفته مورد بررسی همین موضوع بوده است.

بخش دیگر این ثبات نرخ ها، کاهش موجودی سنگ آهن در انبارهای بنادر چین است که به ۸۶ میلیون و ۸۷۰ هزار تن رسیده است.

بهای هر تن سنگ آهن فاین استرالیا با عیار ۶۱٫۵  درصد در بنادر چین که از ابتدای هفته ۴۷ دلار بود در پایان هفته نیز در همین نرخ تثبیت شد.

همچنین بهای هر تن سنگ اهن فاین هند با عیار ۶۲ درصد در بنادر این کشور ۳۵ دلار باقی ماند و مگنتیت و هماتیت فاین با عیار ۶۲ درصد در بندرعباس به ترتیب ۳۷ دلار و ۳۰ دلار است.

از جمله رویدادهای هفته گذشته در بازار ایران،  فروش موفق سنگ آهن چاه گز در تالار صادراتی بورس کالای ایران بود که مجتمع سنگ اهن فلات مرکزی ۵۵ هزار تن سنگ اهن خود را در ۱۸ آبان به بهای هر تن ۱۹ دلار و ۶۰ سنت فروخت درحالی که بهای پایه هر تن آن ۱۵ دلار و ۷۶ سنت بود.

البته بهای سنگ آهن از سوی برخی موسسات در هفته گذشته کاهشی اعلام شده بود. برای مثال سایت متال بولتن که بصورت هفتگی اقدام به اعلام بهای سنگ آهن می کند هر تن سنگ آهن ۶۰ درصد ایران را از ۵۰٫۱۵ دلار در ۲۲ نوامبر در ابتدا به ۴۴٫۳۹ دلار در هفته نخست نوامبر و ۴۳٫۸۵ در هفته گذشته رسیده است.

این گزارش می افزاید، مازاد عرضه و ضعف تقاضا که بیشتر به دلیل تضعیف بازار فولاد است، مهمترین مشکل بازار سنگ آهن محسوب می شود.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: