- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

قوانین بخش معدن در دست اصلاح و بازبینی است

معاون معدني وزير صنعت، معدن و تجارت، گفت: قوانين اکتشاف، بهره برداري و فرآوري معدن در دست اصلاح و بازبيني است.

[قوانين بخش معدن در دست اصلاح و بازبيني است]

به گزارش روابط عمومي شرکت تهيه و توليد مواد معدني ايران به نقل از((ايرنا))، وجيه الله جعفري روز چهارشنبه در کميسيون معدن اتاق بازرگاني زنجان افزود: بايد با اصلاح قوانين، در اين بخش، محکم تر گام برداشت و به توليد فرآورده هاي معدني سرعت بخشيد.

وي يادآورشد: تاکنون هر شخصي با هر تخصص و توانايي که معدني را کشف مي کرد، به جاي دريافت تشويق و جوايز لازم، حق برداشت و بهره برداري از معدن مکشوفه به وي اعطا مي شد.

جعفري اظهار کرد: در قانون اصلاح قوانين معدن بخش بهره برداري از معدن فقط به افراد داراي توانمندي و تخصصي کافي در اين حوزه واگذار مي شود و کاشفان فقط از جوايز و تشويقات لازم بهره مند خواهند شد.

معاون معدني وزير صنعت، معدن و تجارت، بر لزوم حفاظت و صيانت از منافع موجود در کشور تاکيد کرد و گفت: بايد براي تحقق اين موضوع، مشکلات پيش روي معدنکاران و صنايع معدني را با اجراي قوانين جديد حوزه معدن، رفع کرد.

وي خاطر نشان کرد: با هماهنگي بيشتر مجلس، دولت و بخش خصوصي بايد زمينه توسعه بيش از پيش صنايع را فراهم کرد و ارزش افزوده مواد معدني را به حداکثر ميزان داد.

جعفري افزود: بر اساس قوانين جديد، محدوده هاي حفاظت محيط زيستي به حوزه ۴۰ کيلومتري مي رسد و تمامي فعاليت هاي صنعتي و معدني بايد در اين محوطه انجام شود.

معاون معدني وزير صنعت، معدن و تجارت، تصريح کرد: در صورتي که معدنکاران و بهره برداران از فناوري هاي نوين براي اجراي برنامه هي خود استفاده کنند، علاوه بر آنکه ميزان بهره وري آنها افزايش مي يابد، خطرات زيست محيطي نيز تا حد امکان کاهش خواهد يافت.

وي يادآورشد: در صورتي که بخش خصوصي وارد اين محدوده هاي بزرگ شود و بر اساس شناخت زمين شناسي موجود از منطقه فعاليت خود را آغاز کند، علاوه بر کاهش هزينه هاي شناخت مجدد و ظرفيت هاي معدن، اقدامات لازم با سرعت بيشتري پيش خواهد رفت.

جعفري با بيان اينکه از اين پس معادن به افراد داراي صلاحيت حرفه اي و تخصصي واگذار مي شود، فضا را نيز براي ورود بخش خصوصي در اين بخش آماده تر دانست.

معاون معدني وزير صنعت،‌ معدن و تجارت، گفت: امروز اقتصاد کشور نياز مبرمي به توليد دارد و هر اقدامي به توسعه توليد در کشور کمک کند، مي تواند نقش برجسته اي براي رشد اقتصادي کشور ايفا کند.

وي ايجاد فضاي مناسب براي توليد را موجب افزايش اشتغال، فرصت هاي صادرات و واردات مواد اوليه و رفع نياز کشور دانست و عدم تحقق اين برنامه را موجب ايجاد مشکلات بسياري براي اقتصاد کشور عنوان کرد.

جعفري با تاکيد بر اينکه بايد از اعمال سليقه هايي که مانع توسعه بخش توليد مي شوند، جلوگيري کرد، بر لزوم همکاري و هماهنگي بخش هاي مختلف براي تحقق اين فرآيند تاکيد کرد.

معاون معدني وزير صنعت،‌ معدن و تجارت، به واگذاري برخي از معادن به بخش خصوصي اشاره کرد و گفت: مواد معدني داراي خاصيت ويژه اي است به گونه که مي توان با استفاده از فناوري هاي نوين، از باطله هاي آن نيز براي توليد مواد جديد بهره گرفت.

وي اکتشاف، بهره وري و فرآوري را زنجير متصل به هم بخش معدن دانست و به هم پيوستگي و هماهنگي هر چه بيشتر اين بخش ها را موجب بهره وري بهتر و از آن عنوان کرد.