- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

قرارداد با خارجیان برای توسعه فولاد امضا شد

رئیس هیات عامل ایمیدرو از اعلام خبرهای خوش در خصوص اجرای هفت طرح فولادی ظرف دو هفته آینده خبر داد و گفت: امروز جلسه‌ای با هیات عالی‌رتبه چینی در این رابطه برگزار می‌شود.

مهدی کرباسیان در حاشیه مراسم امضای قرارداد با شرکت ایتالیایی و شرکت آلمانی- ایرانی برای توسعه طرح‌های فولادی در جمع خبرنگاران گفت: این قرارداد مربوط به اجرای طرحی برای دستیابی به یک میلیون تن فولاد در سیرجان منعقد شده که قسمت احیای آن که فولاد اسفنجی تولید می‌کند، تاکنون پیشرفت ۸۰ درصدی داشته و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، این در حالی است که قسمت دوم اجرای این طرح که ادامه خط تولید فولاد است، با شرکت‌های ایتالیایی و ایرانی- آلمانی پیش خواهد رفت.
رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: بر این اساس، قراردادی میان شرکت فولاد سیرجان که سهامدارانش صندوق بازنشستگی مهر و گل گهر است، با شرکت ایتالیایی و شرکت ایرانی- آلمانی به امضا رسید.وی تصریح کرد: قرار است تا سال ۹۴ این طرح به تولید برسد و نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ شغل جدید ایجاد کند.
به اعتقاد کرباسیان، توسعه کشور مبنا قرار دارد و اشتغال در سایه آن حاصل خواهد شد.
کرباسیان ادامه داد: مراحل نهایی گشایش اعتبار از طرح فولادی در حال انجام است و در هفته‌های آینده خبرهای خوشی در این زمینه اعلام خواهد شد.
به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، قسمت احیای این طرح‌ها توسط شرکت‌های ایرانی صاحب تجربه پیاده‌سازی خواهد شد، چراکه خوشبختانه پیشرفت‌های زیادی در رابطه با تکنولوژی و ساخت از سوی ایران صورت گرفته است اما در برخی قسمت‌ها نیاز به حمایت شرکت‌های خارجی داریم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد: تا با سیاست‌های دولت حرکت‌های خوبی صورت گیرد و گلوگاه‌های تحریم برطرف شود.

کرباسیان از مذاکره امروز خود با هیات عالی‌رتبه چینی برای هفت طرح فولادی خبر داد و گفت: قرارداد، امروز در این رابطه نهایی خواهد شد.
وی اظهار داشت: تمامی طرح‌های فولادی دو بار کلنگ زده شده‌اند و تاخیرها هزینه‌ها را بالا می‌برد.
کرباسیان در ادامه در خصوص واردات ماشین آلات معدنی نیز خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاضر برخی از ماشین آلاتی که مورد نیاز بخش معدن است، در کشور قابل تولید نیست و باید وارد شود، ضمن اینکه مذاکره با شرکت‌های ایرانی در هفته آینده برای ساخت برخی از این ماشین آلات انجام خواهد شد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: برای واردات با وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز مذاکراتی صورت گرفته است.
قرارداد ساخت کارخانه یک میلیون تنی فولاد با سرمایه‌گذاری ۷۹ میلیون یورو و سه هزار میلیارد ریال در منطقه سیرجان از سوی شرکت‌های ایتالیایی – ایرانی آلمانی با حضور مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت‌،معدن وتجارت در سازمان ایمیدرو امضا شد.
قرارداد مذکور که طی ۳۶ ماه به مورد اجرا گذاشته می‌شود روز جاری (شنبه) توسط سوی علی عباس لو مدیرعامل شرکت جهان فولاد‌، محمد رضا طاهری نماینده شرکت ایرانی – آلمانی ام ام تی ایی(MMTE) و گارزونه معاون ارشد‌آهن و فولاد شرکت ایتالیایی تنوا (Tenova) امضا شد.
شرکت جهان فولاد با سهامداری ۵۱ درصد گل گهر سیرجان و ۴۹ درصدی صندوق بازنشستگی مس طی سه سال گذشته شکل گرفته است.