- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

قائم مقام وزیر صنعت ازتخفیف ویژه برای صادرات کالا به کشورهای اوراسیا خبرداد

به گزارش ایرنا، مجتبی خسروتاج پنجشنبه شب در آیین بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در یزد، گفت: دولت تدبیر و امید با نهایی کردن برجام، قدم مهمی در زمینه گشایش فضای تجارت برداشته و بخش دیگر اقدامات، اقتصادی و تجاری است که دستگاه ها و تشکل های دولتی و خصوصی بایستی در این زمینه پیشقدم شوند.
وی با تشریح وظایف حاکمیتی دولت برای بسترسازی توسعه صادرات افزود: ایجاد فضای مناسب بین المللی در روابط خارجی ایران زمینه سرمایه گذاری در صنایع تولیدی با نگاه به بازارهای منطقه ای و جهانی را فراهم می کند و در نهایت هزینه تولید کاهش یافته و رقابتی می شود.
قائم مقام وزیر صنعت درباره فعالیت های این وزارتخانه بعد از برجام گفت: وزارت صنعت و معدن و تجارت مدتهاست موافقت نامه های تجارت آزاد و تجارت ترجیحی را با تعدادی از کشورهای هدف صادراتی مانند سوریه، لبنان، پاکستان، اندونزی، مالزی، ویتنام، روسیه، قزاقستان وچند کشور دیگر دنبال می کند.
خسروتاج اضافه کرد: این مذاکرات از حدود ١٦ ماه پیش با اتحادیه گمرکی اروسیا متشکل از پنج کشور شروع شده و اخیراً در بخش کالاهای صنعتی توافقات اولیه به عمل امده است .
رئیس سازمان تجارت توسعه تجارت ایران گفت: در مذاکرات دور پنجم در ارمنستان تا حدود زیادی کالاهای صنعتی مورد تبادل مشمول این توافقات شد و برای اقلام کشاورزی مذاکرات ادامه دارد .
به گفته خسروتاج ، بر اساس این توافقات تمامی کف پوش های إیرانی شامل انواع فرش دستباف، ماشیینی، گلیم و گبه در صورت صادرات به این کشورها و پس از نهایی شدن توافقات حداکثر تا اکتبرسال جاری میلادی مشمول حقوق گمرکی صفر درصد در کشورهای اروسیا می شود.
وی با بیان اینکه کالاهای ساختمانی همچون انواع کاشی و سرامیک به طور میانگین مشمول ۸۰ درصد تخفیف حقوق گمرکی شده اند، ادامه داد: محصولات پایین دستی پتروشیمی، انواع ظروف شیشه ای، کابل و لوله و مصنوعات فلزی و سایر کالإها نیز در سطوح مختلف مشمول کاهش تعرفه شده اند.
خسروتاج همچنین با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی یک شبه امکان پذیر نمی شود، یادآور شد: نرخ سود بانکی برای تولید و صادرات مناسب نیست و با سیاست های دولت در حمایت از تولید همخوانی ندارد.
قائم مقام وزیر صنعت تأکید کرد: آنچه که امروز به عنوان مشکلات از سوی مسئولان صنعتی و معدنی بخش خصوصی بیان می شود مطمئنا به گوش مسئولان رسیده و آنها هم به این مشکلات واقف هستند با این حال ثبات کاری که در دولت تدبیر بر جامعه حاکم شده، ستودنی است و هم اکنون هم در فضای بین المللی این ثبات در حال توسعه است.
استاندار یزد نیز ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را دستاورد بزرگی دانست و گفت: لازم است در راستای بهره برداری از دستاوردهای این اقدام ارزشمند با همت بالا حرکت کنیم.
سیدمحمد میرمحمدی افزود: صنعتگران موفق باید در چنین آیین هایی عوامل موفقیت خودشان را بیان کنند و به این وسیله تجارب خود را به یکدیگر منتقل کرده و عامل پیشرفت همدیگر را فراهم کنند.
وی تصریح کرد: سیاست های صنعتی کشور در ابتدای دولت یازدهم پیشگیری از خام فروشی و توسعه صنایع جوار معدنی بوده که در همین خصوص فعالیت های جوار معدنی استان در اولویت فعالیت های این بخش قرار گرفته و در این مسیر حرکت شده است.
میرمحمدی برندسازی در تولید و صنعت را مهم عنوان کرد و گفت: این امر به معنای جلب اطمینان مشتری است و در صورتی که تولید کنندگان بتوانند اطمینان مشتری را جلب کنند هر یک از این مشتریان به یک رسانه برای تبلیغ کالاهای آنها تبدیل می شوند.
وی معرفی کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب نسبت به کالاهای مشابه را بهترین راه برای کسب مشتری دانست و افزود: برای رقابت پذیری باید جدی وارد میدان شد و اگر سود بانکی در کشور بیشتر از کشورهای دیگر باشد این رقابت پذیری کمرنگ خواهد شد.
در پایان این مراسم که با حضور ملکی رئیس کارگروه صنعت مجلس شورای اسلامی، امام جمعه یزد، استاندار یزد، نماینده یزد و اشکذر در مجلس و جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی استان برگزار شد، از صنعتگران و معدنکاران برتر و پیشکسوتان برگزیده استان با حضور قائم وزیر صنعت تجلیل شد.