- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

فولاد خوزستان با شایستگی قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شد

لیگ برتر فوتبال ایران با قهرمانی تیم فوتبال فولاد خوزستان به پایان رسید تا سرانجام جام قهرمانی از میان پنج مدعی به سرخپوشان خوزستانی برسد. شاگردان فرکی با پیروزی برابر تیم گسترش فولاد و به مدد ناکامی نفت برابر سپاهان توانستد دومین قهرمانی تاریخ خود را در لیگ برتر کسب کند. فولاد خورستان یکی از تیم‌هایی است که در سال‌های اخیر فوتبال ایران نماد بازی پاک و جوانمردانه بوده و به جوانگرایی و بازیکن سازی معروف است و این در لیگی که اخبار حاشیه‌ای فراوانی از پرداخت‌های میلیاردی به بازیکنان تیم‌های پرحاشیه نقل محافل است اندک امیدواری را در دل هواداران ایجاد می‌کند.
به گزارش تابناک،سرانجام نود دقیقه حساس هفته سی‌ام لیگ برتر به پایان رسید و جام قهرمانی به فولاد لبخند زد تا خوزستان غرق در شادی شود. شاگردان حسین فرکی که سال خوبی را پشت سر گذاشته بودند سرانجام مزد بازی های خوبشان را گرفتند و با پیروزی در تبریز قهرمانی را در خارج از خانه جشن گرفتند. این در حالی بود که در اهواز، پرسپولیسی ها که با یک گل برتری برابر استقلال صنعتی خوزستان امیدوار ودند تا با لغزش فولاد در تبریز بتوانند خیلی دراماتیک به صدر بنشینند و قهرمان شوند اما جایگاه دوم جدول و سهمیه آسیا بعد از چند سال تنها پاداش شاگردان علی دایی بود که فصل پرحاشیه‌اس را پشت سر گذاشته بودند.
شاگردان یحیی گل‌محمدی که در یک هفته مانده به پایان لیگ با صدرنشینی‌شان شانس بزرگ قهرمانی بودند با شکست برابر سپاهان در فولاد شهر به رده سوم جدول رسیدند تا نیم‌نگاهی به آسیا داشته باشند و سپاهانی‌ها هم به مدد این پیروزی جایگاه چهارم جدول را از آن خود کردند. اما ناکام بزرگ هفته پایانی آبی‌پوشان پایتخت بودند که که در خانه با نتیجه سه بر یک برابر تراکتورسازی شکست خوردند.
استقلالی‌ها که با پیروزی هفته گذشته خود برابر فولاد صدرنشین بار دیگر به جمع مدعان بازگشته بودند در یک روز ضعیف بازی را به حریف سرخپوش خود واگذار کردند تا بعد از سال‌‌ها سهمیه آسیا را کسب نکنند و بدتر از آن رقیب دیرینه خود را بالاتر از خود در جدول ببیند.
در انتهای جدول هم داماشی‌ها با تساوی برابر ذوب‌آهن اصفهان به همراه مس به لیگ یک سقوط کردند و فجر هم علی رغم پیروزی برابر ملوان به مرحله پلی‌آف رفت تا با برنده دیدار دو تیم سیاه‌جامگان و پیکان برود.
قهرمانی فولاد خوزستان را شاید بتوان اتفاق مهمی در فوتبال ایران دانست. چه اینکه برخلاف رخدادهای خوب فوتبال ایران در سال‌‌های اخیر اما بیماری فوتبال ایران در چند وقت اخیر علاقه‌مندان را آزرده بود و در میان همه این هیاهوها قهرمانی تیمی که به بازیکنان جوان، فوتبال پاک و بازیکن‌سازی اهمیت می‌دهد را می‌توان اتفاق مهمی دانست. قهرمانی امروز فولاد اگرچه خوزستان را غرق در شادی کرد اما بیشتر از آن علاقه‌مندان فوتبال را در سرتاسر ایران خوشحال و امدوار کرد.
جشن قهرمانی خوزستانی‌ها در تبریز
گسترش فولاد تبریز ۰ – فولاد خوزستان ۱
تیم فوتبال فولاد خوزستان با ۵۷ امتیاز قهرمان سیزدهمین دوره لیگ برتر شد. تیم فولاد در هفته سی‌ام رقابت‌های لیگ برتر موفق شد با نتیجه یک بر صفر میزبانش گسترش فولاد تبریز را شکست دهد و به دومین قهرمانی‌اش در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر برسد. تک‌گل تیم فولاد را مهرداد جماعتی در دقیقه ۳۷ به ثمر رساند.
ترکیب فولاد خوزستان:
 سوشا مکانی، ایوب والی، پاد وانی، مهرداد جماعتی،‌ امید خالدی،‌شهاب کرمی، مهدی بدرلو، غلامرضا رضایی، اسماعیل شریفات، سروش رفیعی و لوسیانو پریرا.
سرمربی: حسین فرکی
ترکیب گسترش فولاد تبریز:
 محسن فروزان، محمود خمیسی، علیرضا نقی‌زاده، بهنام داداش‌وند، سیدمرتضی محبوسی، میثم نقی‌زاده، سامان نریمان جهان، فردین عابدینی، مهرداد بایرامی، رسول پیرزاده و سیدامید نظامی‌پور.
سرمربی: مهدی تار‌تار
گزارش بازی:
۳۷:۰۰  مهرداد جماعتی در دقیقه ۳۷:۰۰ ای بازی با یک حرکت تکنیکی و جا گذاشتن چند بازیکن دروازه گسترش فولاد را باز کرد.
پایان نیمه نخست بازی با برتری یک بر صفر فولاد خوزستان و صدر نشینی ان تیم در پایان نیمه نخست بازی
محرومیت از آسیا پس از شش سال
استقلال تهران ۱ – تراکتورسازی تبریز ۳
استقلال با پذیرفتن شکست سه بر یک برابر تراکتورسازی از رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان آسیا بازماند. دیدار استقلال و تراکتورسازی با برتری سه بر یک تراکتورسازان به پایان رسید. گل های این دیدار را برای تراکتورسازی فرشاد احمدزاده، محمد نصرتی و کریم انصاری فرد در دقایق ۳۰، ۵۲ و ۷۴ و برای استقلال عمران زاده در دقیقه ۴۳ به ثمر رساندند.
آبی پوشان از فصل ۸۵-۸۶ که با چهارم شدن از آسیایی شدن باز ماندند، همواره در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته اند. به این ترتیب این تیم بعد از شش دوره حضور متوالی در لیگ قهرمانان آسیا از دوره بعدی این رقابت ها بازماند.
ترکیب استقلال تهران:
 سیدمهدی رحمتی، خسرو حیدری، جی‌لوید ساموئل، حنیف عمران‌زاده، امیرحسین صادقی، هاشم بیگ‌زاده، علی واحدی‌نیکبخت، تونی‌ کاروالیو، محمد قاضی، آرش برهانی و پژمان نوری
سرمربی: امیر قلعه‌نویی
ترکیب تراکتورسازی تبریز:
حامد لک، مرتضی اسدی ، محمد نصرتی ، حبیب گردانی ، میلاد فخر الدینی ، مهدی کیانی ، مهدی کریمیان ، علی کریمی ، سعید دقیقی، کریم انصاری فرد ، فرشاد احمدزاده
سرمربی: تونی اولیویرا
گزارش بازی:
۱۴:۰۰  مهدی کیانی بازیکن تیم فوتبال تراکتورسازی با یک ضربه از پشت محوطه جرمه دروازه سید مهدی رحمتی را تهدید کرد. اما ضربه او با فاصله اندکی از کنار دروازه به بیرون رفت.
۲۷:۰۰  بعد از چند دقیقه پیگیری بازی در میانه میدان و انجام بازی کسل‌کننده توسط هر دو تیم محمد قاضی مهم ترین موقعیت استقلال را در محوطه جریمه با ضربه آرام خود از دست داد.
۳۰:۰۰ روی یک ضربه آزاد غیر مستقیم که پشت محوطه جریمه استقلال اعلام شده بود علی کریمی با زیرکی پاس غافلگر کننده‌ای را در اختیار فرشاد احمدزاده قرار داد و بازیکن جوان تراکتورسازی با یک ضربه خوب دروازه سید مهدی رحمتی را باز کرد.
۳۲:۰۰  استقلال می توانست با ضربه تونی بازی را به تساوی بکشاند که حامد لک با واکنش خود مانع این اتفاق شد.
۴۴:۰۰  بعد از چند حمله گسترده از سوی استقلالی‌ها و از سمت راست این تیم، جایی که بیگ‌زاده و حیدری همکاری خوبی باهم داشتند، یک ضربه کرنر برای استقلال ایجاد شد تا حنیف عمران‌زاده در یک رفت و برگشت با پای چپ گل تساوی بازی را ثمر برساند.
پایان نیمه نخست بازی با تساوی یک بر یک دو تیم
۵۳:۰۰  محمد نصرتی مدافع تیم تراکتور سازی روی یک ضربه کاشته و از پشت محوطه جرمه دروازه تیم استقلال را گشود تا استقلال بار دیگر از حریف خود در ورزشگاه آزادی عقب بیفتد.
۶۸:۰۰ اشتباه حنیف عمران‌زاده توپ را پشت محوطه جریمه پیش پای ابراهیم‌زاده قرار داد تا ضربه سرکش این بازیکن به تیر دروازه رحمتی برخورد کند.
۷۴:۰۰  کریم انصاری فرد، از روی نقطه پنالتی سومین گل تراکتورسازی را به ثمر می‌رساند تا با چهارده گل زده در آستانه کسب عنوان آقای گلی لیگ هم قرار بگیرد.
پرسپولیس بعد از سه سال آسیایی شد
استقلال صنعتی خوزستان ۰ – پرسپولیس تهران ۱
پرسپولیس در دیدار حساس خود در هفته پایانی لیگ برتر مقابل استقلال خوزستان به پیروزی رسید و ۵۵ امتیازی شد تا علاوه بر کسب نایب قهرمانی به لیگ قهرمانان آسیا نیز صعود کند. دیدار تیم‌های استقلال خوزستان و پرسپولیس در هفته بیست و نهم لیگ برتر، از ساعت ۱۹ در ورزشگاه غدیر اهواز آغاز شد که در پایان شاگردان علی دایی با تک گل عباس زاده به پیروزی رسیدند و سهمیه آسیا را کسب کردند.
ترکیب پرسپولیس تهران:
نیلسون، سیدجلال حسینی، محسن بنگر، مهرداد پولادی، حسین ماهینی، رضا حقیقی، محسن مسلمان، امید عالیشاه، مهرداد کفشگری، پیام صادقیان و محمد عباس‌زاده
سرمربی: علی دایی
گزارش بازی:
۰۳:۰۰  ضربه سرکش میلاد میداوودی با اختلاف اندکی از کنار دروازه نیلسون به بیرون رفت.
۰۷:۰۰ پرسپولیسی‌ها که کمی بر بازی مسلط شده بودند، صاحب یک ضربه کرنر شدند که پس از پاس رو به بیرون، مسلمان پشت محوطه یک شوت محکم را شلیک کرد که توپ بعد از برخورد با دغاه تیم میزبان برگشت داده شد.
۰۸:۰۰ شاگردان ویسی باز هم از سمت راست دفاع پرسپولیس با شوت سنگین کلاه‌کج خطرساز شدند که این توپ را نیلسون به کرنر فرستاد.
۲۸:۰۰ پیام صادقیان با یک استارت تند و تیز از “کولی‌بالی” مدافع اهل مالی استقلال خوزستان رد شد که با خطای این بازیکن متوقف شد اما زمانی که در حال افتادن روی زمین بود به مانند دفعات گذشته از کوره در رفت و پای خود را به سمت این بازیکن پرتاب کرد اما پایش به زمین خورد تا خطر اخراج از بیخ گوشش رد شود.
۳۱:۰۰  محمد عباس‌زاده مهاجم جوان و گلزن تیم فوتبال فوتبال پرسپولیس از روی نقطه پنالتی گل نخست این بازی را به ثمر رساند.
پایان نیمه نخست بازی با برتری یک بر صفر پرسپولیس تهران برابر استقلال خوزستان
۶۷:۰۰ ارسال خطرناک آبی‌پوشان میزبان به روی دروازه پرسپولیس نزدیک بود که به موقعیتی خطرناک تبدیل شود. میداوودی ر موقعیتی تقریبا تک به تک با نیلسون قرار گرفت اما با جلو آمدن دروازه‌بان برزیلی کارش سخت شد و در برگشت هم تعادل خود را از دست داد.
۷۲:۰۰ کرنر امید عالیشاه از سمت راست دروازه میزبان به تیر دو فرستاده شد و در حالی که پرویز کریمی به اشتباه خروج کرده بود بنگر فرصت داشت تا دروازه خالی را باز کند اما ضربه او در حالتی نامتعادل از کنار دروازه به اوت رفت.
از صدر نشینی تا سهمیه نصفه و نیمه آسیایی
سپاهان اصفهان ۱- نفت تهران ۰
صدر نشین هفته بیست‌ونهم لیگ برتر در یک قدمی جام کم آورد و با شکست برابر سپاهان به به رده سوم جدول سقوط کرد تا به بازی پلی‌آف آسیا برای کسب سهمیه برود.
ترکیب سپاهان اصفهان:
شهاب گردان، هادی عقیلی، علی حمودی، شجاع خلیل زاده، احسان حاج صفی، امید ابراهیمی، اروین بولکو، محرم نویدکیا، حسین پاپی، مهدی شریفی، سرجیو فن دیک
سرمربی: زلاتکو کرانچار
ترکیب نفت تهران:
علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، حاج محمدی، ووریا غفوری، کمال کامیابی نیا، وحید حمدی نژاد،  علیرضا عزت کرامت، رسول نویدکیا، هادی نوروزی، آرش رضاوند و رضا نوروزی
سرمربی: یحیی گل‌محمدی
گزارش بازی:
۳۷:۰۰  هادی عقیلی ضربه پنالتی حساس این تیم را از دست داد و علیرضا بیرانوند به خوبی این ضربه دفع کرد.
پایان بازی با نتیجه تساوی بدون گل
۵۳:۰۰  سرانجام مهدی شریفی، پدیده این فصل تیم سپاهان توانست قفل ذروازه نفا اهران را باز کند تا صدر نشین هفته بیست و نهم لیگ برتر جام هر لحظه دورتر از قبل ببیند.
نتایج سایر بازی‌ها
راه آهن صفر- ذوب آهن یک
گل: اسماعیل فرهادی (۶۲)
صبا صفر – سایپا صفر
داماش یک – مس یک
گل: احمد حسن‌زاده (۴۳) برای مس، مسعود حسن‌زاده (۸۲) برای داماش
فجرسپاسی ۲- ملوان یک
گل: سیامک کوهنورد (۹) و سمیر بکریچ (۶۶) برای فجر، امیر حسین فشنگچی (۸۰) برای ملوان