- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

فولادسازی ایران تحریم نمی‌شناسد

پايگاه خبري معدن نيوز از افزايش صادرات زغال کک به‌عنوان ماده اوليه لازم براي توليد فولاد به ايران خبر داد و نوشت: ايران توانسته است تحريم‌هاي غرب را پشت سر بگذارد و تجارت زغال‌سنگ خود را گسترش دهد.
به گزارش معدن نيوز، منابع صنعتي گفتند، توليدکنندگان زغال‌سنگ در اوکراين همچنان به ايران زغال کک صادر مي‌کنند.
يک تاجر زغال‌سنگ در انگليس گفت: ايراني‌ها پيش از اين مقادير فراوان زغال کک از استراليا خريداري مي‌کردند اما اکنون شرکت‌هاي استراليايي از فروش اين محصول به ايران خودداري مي‌کنند و ايران نياز خود را از اوکراين تامين مي‌کند.
يک منبع اروپايي نيز در اين خصوص اعلام کرد که ايران در ميان نخستين کشورهاي جهان از لحاظ رشد توليد فولاد قرار دارد بنابراين به مواد اوليه بسياري براي توليد فولاد نياز دارد. کک هم يکي از اين محصولات است به گونه‌اي که ارزش واردات زغال کک ايران ۲۵ ميليون دلار در ماه است‌.
يک توليد‌کننده اوکرايني نيز در اين زمينه گفت: ما با تقاضاي ايران براي خريد زغال کک مواجه شده‌ايم و آنها اخيرا خريد خود را افزايش داده‌اند. ما تجارت خود با ايران را به‌طور غيرمستقيم انجام مي‌دهيم.
آمار رسمي دولت اوکراين نشان مي‌دهد صادرات اين کشور به ايران در ماه‌هاي ژانويه تا اوت سال‌جاري ۱۰ درصد افزايش داشته و به ۸۰۰ ميليون دلار رسيده است.
پيشروي طرح‌هاي فولادي
از سوي ديگر، مشاور سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني – ايميدرو – از روند مناسب پيشبرد طرح‌هاي فولادي در کشور خبر داد و گفت: هم‌اکنون هشت طرح فولادي در استان‌هاي کشور زير نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و نيز شرکت ملي فولاد ايران با روند بسيار مساعدي در حال اجرا هستند.
محمدرضا سجاديان، در گفت‌وگو با موج، با اشاره به‌وجود ذخاير معدني غني و با تاکيد بر ضرورت توسعه طرح‌هاي اکتشافي در کشور، افزود: با توجه به اين‌که تاکنون حدود چهار ميليون تن ذخاير سنگ‌آهن در کشور شناخته شده است، چنانچه طرح‌هاي اکتشافي توسعه يابد بدون شک به ذخاير غني‌تري از اين ماده معدني دست خواهيم يافت.
وي در ادامه با اشاره به مصرف بالاي فولاد در کشور، گفت: صنايع معدني و فولادسازي کشور بايد از طريق پيش‌بيني برنامه‌هاي جامع و منجسم و ارائه راهکارهاي مناسب، ‌علاوه بر تامين نياز بازار داخل،‌ درصدد افزايش ميزان صادرات محصولات فولادي برآيند.
رئيس سابق کميته معدن مجلس افزود: پيرامون اجراي طرح‌هاي فولادي، برنامه‌هايي براي افزايش سطح توليد فولاد در کشور و رساندن ميزان توليد اين ماده معدني به ۵۰ ميليون تن پيش‌بيني شده است.
وي همچنين به ضرورت مهيا‌سازي زيرساخت‌هاي لازم براي پيشبرد طرح‌هاي فولادي در هشت نقطه کشور تاکيد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش است در مرحله نخست زيرساخت‌هاي لازم را براي پروژه‌هاي فولادي مهيا و درنهايت نسبت به واگذاري طرح‌ها و پروژه‌ها به بخش خصوصي اقدام کند.
سجاديان يادآور شد: شرکت‌ها و مجموعه‌هاي فولادسازي به منظور حفظ اشتغالزايي در کشور بايد تا حد ممکن از فروش خام مواد فولادي پرهيز و نسبت به فرآوري اين فرآورده‌هاي معدني اقدام کنند.
وي با مثبت ارزيابي کردن ورود بخش خصوصي به عرصه صنعت معدن و فولاد کشور، گفت: براساس سياست‌هاي اصل ۴۴ قانون اساسي امکان ورود بخش خصوصي به اين عرصه فراهم شده است و بر همين اساس خلأ و محدوديت عدم حضور بخش خصوصي در فعاليت‌هاي معدني و فولادي کشور برطرف خواهد شد.