- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

فناوری استحصال آهن از ذخایر کم عیار وارد کشور شد

به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو)،‌ مهدي كرباسيان كه به مناسبت هفته پژوهش در سالن آمفي تئاتر دانشگاه آزاد تهران غرب در جمع دانشجويان، استادان دانشگاه آزاد و مديران دانشگاه هاي آزاد سخن مي گفت تصريح كرد: ايميدرو مجاز است ۲۵درصد از سود خالص را صرف طرح هاي پژوهشي و همكاري با دانشگاه ها و مراكز علمي صرف كند از همين رو ضروري است كه دانشگاه ها براي تقويت بخش پژوهش خود،‌ تعامل بيشتري با اين سازمان داشته باشند.
معاون وزير صنعت معدن و تجارت در اين جلسه كه تيم ربوكاپ دانشگاه و همچنين يكي از مهندسان جوان طراح خودرو مفهومي (Conceptual) نيز حضور داشتند با بيان اينكه سازمان هاي دولتي مجازند ۲درصد از بودجه خود را در بخش پژوهش هزينه كنند پيشنهاد داد كه دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد با ايجاد كميته هاي تخصصي مشترك زمينه اجراي طرح هاي تحقيقاتي را فراهم سازند.
به گفته وي به رغم نياز كشور در بخش هاي مختلف توليدي و خدماتي به امور تحقيقاتي و پژوهشي،‌ بخش قابل توجهي از بودجه هاي پژوهشي بلااستفاده مي ماند اين در حاليست كه بسياري از دانشگاه هاي دنيا قسمتي از هزينه هاي خود را از محل عقد قرارداد تحقيقاتي با شركت هاي توليدي و خدماتي تامين مي كنند. كرباسيان تاكيد كرد: همكاري متقابل دانشگاه و صنعت و معدن علاوه بر تامين نيازهاي اين بخش،‌ كمك شاياني به توسعه كشور در حوزه هاي مختلف مي كند.
رييس هيات عامل ايميدرو در ادامه سخنانش به نيازهاي بخش معدن و صنايع معدني به فعاليت هاي تحقيقاتي اشاره كرد و گفت: در موضوعاتي همچون اكتشاف،‌استخراج،‌ فرآوري و توليد و بهره وري بهينه محصولات معدني و نيز امور زيست محيطي دانشگاه ها مي توانند بازوي علمي اين بخش ها شوند.
كرباسيان ادامه داد: برخي از معادن سنگ آهن در ايران عيار كمتر از ۳۰درصد دارند در صورتي كه به تازگي فن آوري استحصال آهن از اين ذخاير به داخل كشور وارد شده و مي توان براي ذخاير مشابه ديگر عناصر معدني با اجراي طرح هاي پژوهشي از سوي دانشگاه ها از معادن داراي عيار پايين نيز استفاده بهينه كرد.
وي يا يادآوري اينكه ايران از مواهب طبيعي مثل انواع مواد معدني فلزي،‌ غيرفلزي و هيدروكربوري برخوردار است اما در بخش فلزات گرانبها و نادر كاري نشده گفت: موقعيت مناسب ايران در منطقه فرصت مناسبي را براي توسعه كشور ايجاد كرده است. معاون وزير صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: آمادگي داريم با بخش پژوهش دانشگاه ها ارتباط نزديك تري ايجاد كنيم.
پس از وي محسن هاشمي معاون عمراني دانشگاه آزاد به چگونگي توسعه نرم افزاري و سخت افزاري اين دانشگاه اشاره كرد و گفت: دانشگاه آزاد در دوره جديد فعاليت خود، برنامه جامع و راهبردي پژوهشي تدوين كرده كه اين برنامه به تصويب هيات امنا هم رسيده است. وي افزود: در چارچوب اين برنامه، ارتقاي همكاري هاي پژوهشي بين دانشگاه و صنعت را هدف قرار داده ايم و پژوهش هاي كاربردي محور فعاليت هاي دانشگاه است.
خانم دكتر پروين دادانديش در ابتداي جلسه سخناني درباره ضرورت هاي ارتباط دانشگاه با صنعت و نقش اين دو نهاد در ارتقاي سطح علمي كشو رو افزايش توليد ناخالص داخلي ايراد كرد.
رييس هيات عامل ايميدرو در اين جلسه همچنين به پرسش هاي تعدادي از استادان درباره امور معدن و محيط زيست،‌ سهم معدن در توليد ناخالص داخلي و مسائل مربوط به كاربرد امور تحقيق و توسعه در صنعت و معدن پاسخ داد و برنامه هاي ايميدرو در اين بخش ها را تشريح كرد.