مشاهده مطلب

      ۲۹ دی ۱۳۹۷      ۰             16978      روابط عمومی   Print This Post Print This Post

روز غزه مانند روز جهانی قدس فرصتی است که فریاد مظلومیت و حق طلبی مردم مظلومش به گوش جهانیان برسد، بخاطر سرپوش گذاشتن رسانه‌های غربی بر جنایات رژیم صهیونیستی و از طرفی بخاطر حماسه آفرینی مردم مظلوم غزه در دفاع از سرزمینشان ۲۹ دی ماه با نام روز ملی غزه نامگذاری شده است.

آشنایی با غزه

نوار غزه با ۴۰ کیلومتر طول و ۱۰ کیلومتر عرض در کنار دریای مدیترانه واقع شده و با مصر و فلسطین اشغالی هم مرز است. در این منطقه یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند.

این‌ منطقه‌ که‌ در پایان‌ جنگ‌ اعراب‌ و اسراییل‌ در سال‌ ‌۱۹۴۸‌ توسط مصر اشغال‌ شده‌ بود‌ در جنگ‌ شش‌ روزه‌ سال‌ ‌۱۹۶۷‌ به‌ اشغال‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ در امد و بالاخره‌ در سپتامبر ‌۲۰۰۵‌ با عقب‌ نشینی‌ نیروهای‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ تحت‌ کنترل‌ حکومت‌ فلسطین‌ قرار گرفت‌‌.

این‌ منطقه‌ مهم‌ که‌ هم‌ اکنون‌ تحت‌ کنترل‌ جنبش‌ حماس‌ قرار دارد‌، دارای‌ ‌۱۱‌ کیلومتر مرز مشترک‌ با مصر ‌۵۱‌ کیلومتر مرز مشترک‌ با فلسطین‌ اشغالی‌ و ‌۴۰‌ کیلومتر ساحل‌ مدیترانه‌ای‌ است‌.

مهم‌ ترین‌ بخش‌ نوار غزه‌ ‌ شهر غزه‌ است‌ که‌ حدود ‌۳۰۰‌ هزار نفر جمعیت‌ دارد و از نظر تراکم‌ جمعیتی‌ متراکم‌ ترین‌ شهر جهان‌ است‌ رفح‌ و خان‌ یونس‌ از دیگر شهرهای‌ مهم‌ این‌ منطقه‌ است‌‌.

کشاورزی‌ و در حال‌ حاضر کمک‌های‌ بین‌المللی‌ مهم‌ترین‌ منابع امرار معاش‌ غزه‌ای‌هاست.

بنا بر گزارش‌ اژانس‌ توسعه‌ بین‌ المللی‌ کانادا نرخ‌ بیکاری‌ در این‌ منطقه‌ بالغ بر ‌۵۰‌ درصد است‌ و بالغ بر دو سوم‌ ساکنان‌ با درامدی‌ زیر دو دلار در روز روزگار می‌گذرانند.

غزه از اشغال تا محاصره

در ابتدای قرن بیستم میلادی و پس از سقوط امپراتوری عثمانی، نیروهای انگلیسی وارد باریکه غزه شدند و تا پس از جنگ جهانی دوم و تأسیس رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین، در این منطقه باقی ماندند.

باریکه غزه از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۷ تحت سرپرستی مصر بود و در همین سال یعنی در جریان جنگ دوم رژیم صهیونیستی با اعراب و فلسطینیان، به اشغال نیروهای ارتش این رژیم درآمد.

اسراییل در مدت اشغال ۳۸ ساله باریکه غزه در این منطقه اقدام به ساخت پایگاه ها و تأسیسات نظامی و امنیتی و شهرک های صهیونیست نشین کرد و سلطه نامشروع خود را بر این منطقه توسعه و تحکیم بخشید.

رژیم اشغالگر قدس پس از امضای «قرارداد اسلو» در سال ۱۹۹۳ یک بار در سال ۱۹۹۴ آن هم به شکل جزئی از باریکه غزه خارج شد اما شهرک های صهیونیست نشین را جمع آوری نکرد و از محور مهم فیلادلفیا یا همان محور صلاح الدین ایوبی خارج نشد.

این رژیم ظرف ۳۸ سال اشغال، بارها با حمله مسلحانه و عملیات تروریستی به باریکه غزه که به بهانه حمایت از شهرک نشینان صورت گرفت هزاران فلسطینی بویژه کودکان و کهنسالان را به شهادت رساند یا مجروح کرد.

این حمله ها نتوانست اراده مردم فلسطین بخصوص گروه های مبارز مانند جنبش مقاومت اسلامی «حماس» و جنبش جهاد اسلامی که بالاترین جایگاه اجتماعی را در میان ساکنان مسلمان باریکه غزه دارند، بشکند و آنان را تسلیم شرایط تحمیلی اسراییل کند.

در اثر این مقاومت، رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت در چارچوب طرح خروج از باریکه غزه بیش از هشت هزار شهرک نشین خود را از این منطقه خارج کند.

غزه در جنگ ۲۲ روزه

رژیم صهیونیستی در اواخر سال ۲۰۰۸ جنگی تمام عیار برای نابودی جنبش حماس آغاز کرد که به مدت ۲۲ روز به طول انجامید. این جنگ ۲۷ دسامبر سال ۲۰۰۸ آغاز شد و تا ۱۷ ژانویه سال ۲۰۰۹ ادامه داشت. این جنگ در اسرائیل با نام عملیات سرب گداخته و در میان اعراب با نام کشتار غزه یا جنگ ۲۲ روزه یاد می شود. در این جنگ نابرابر، بیش از ۱۴۵۰ فلسطینی به شهادت رسیدند و بیش از ۵ هزار نفر نیز زخمی شدند.

جنگ ۲۲ روزه غزه یک واقعیتی بود که در عالم واقع در منطقه خاورمیانه رخ داد و ریشه در ناکامی های رژیم صهیونیستی در اهداف خود داشته است. در این جنگ برای اولین بار رژیم صهیونیستی با تمام توان و نیروهای خود و با حمایت قدرت های بیرونی مثل آمریکا در صدد حذف کامل حماس بود و برای اولین بار حماس نشان داد که توان ایستادن و مقاومت را در مقابل رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی دارد.

مقاومت، تنها راه پیروزی

رژیم صهیونیستی هیچگاه و در هیچ مقطعی از تاریخ در مقابله با خشم فلسطینیان تا بدین اندازه احساس عجز و ناتوانی نکرده است. اولین نشانه آن، آمادگی نخست وزیر این رژیم برای مذاکره بدون پیش شرط با فلسطین است! تصمیم گیران این رژیم به خوبی آگاهند پشتوانه این قیام، مشت آهنین مسلحانه در غزه است که چندین مرتبه آنان را در جنگ های ۲۲ روزه، ۸ روزه و ۵۲ روزه به زانو در آورده است و می دانند فشار بیش از حدّ به مبارزان، چشیدن دوباره طعم تلخ شکست را در پی دارد. در بیت المقدّس، شهری که همواره آن را پایتخت و مرکز حکومت خود می دانند، شرایط به گونه ای است که زندگی روزمره ساکنان سرزمین های اشغالگر مختل شده و حتی افراد عادی قادر به خروج از منازل خود نیستند. انتفاضه این روزهای سرزمین های اشغالی آنچنان گسترده شده که ساکنان صهیونیست در خانه خود نیز احساس امنیت نکرده و حبس شده اند. خدمات عمومی و برخی از امورات اداری که توسط اعراب ساکن در فلسطین اشغالی انجام می شد اکنون به حالت تعطیل درآمده و حالت آماده باش در همه جا مشاهده می شود. خفّتی بالاتر از این برای بزدلان صهیونیست وجود ندارد که در مرکز بیت المقدس از عبور عادّی و معمولی جوانان در خیابان ها نگرانند و از تامین امنیت زندگی روزمره مهاجران صهیونیست برای از سرگیری فعالیت های خود، عاجز شده اند.

 

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: