مشاهده مطلب

      ۲۸ آذر ۱۳۹۲      ۰             3803      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

با امضای یك تفاهمنامه سه جانبه بین سازمان توسعه و نوسازی و معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور و وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، عملیات اكتشاف معادن در ۱۲ هزار كیلومتر مربع در منطقه سنگان ( خراسان رضوی) انجام می شود.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، بر اساس این تفاهمنامه، عملیات اكتشافی مورد اشاره با تامین ۱۳۵ میلیارد ریالی بودجه از سوی ایمیدرو و در مدت یك سال اجرا خواهد شد.
این تفاهمنامه بین دكتر مهدی كرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو، دكتر محمدجعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و محمدتقی كره ای رییس سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت بعدازظهر چهارشنبه در تهران امضا شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای تفاهمنامه با اشاره به وجود ذخایر غنی معدنی در ایران اظهار داشت: با وجود داشتن یك درصد مساحت جهان، اكنون پنج درصد ذخیره مس ، هشت درصد ذخایر سرب و روی و ۲ درصد ذخایر آهن جهان را در اختیار داریم.
محمدرضا نعمت زاده تصریح كرد: با منابع و روش های فعلی، اكتشاف معادن دهها سال به طول می انجام اما با تامین منابع كافی و بهره مندی از فناوری های روز جهان علاوه بر سرعت در عملیات اكتشافی، حتی استحصال ذخایر معدنی با عیار پایین نیز سودآور خواهد بود.
وی گفت: برنامه وزارتخانه برای امسال رسیدن به ۱۰۰ هزار كیلومتر مربع عملیات اكتشافی است و به هر میزان كه بخش خصوصی نیز ورود كند، این رقم را تا ۲۰۰ هزار كیلومتر هم افزایش خواهیم داد.
نعمت زاده در عین حال افزود: سیاست دولت كمك به بخش خصوصی برای ورود به سرمایه گذاری در معادن است.
نعمت زاده گفت: برنامه ما تلاش برای پنج برابر كردن رشد بخش معدن در چهار سال آینده البته با كمك بخش خصوصی است؛ همچنان كه در مورد سیمان امروز شاهد رشد تولید ۱۰ برابری آن نسبت به گذشته هستیم.
وی با تاكید بر لزوم تكمیل صنایع وابسته به معادن ، جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و افزایش صادرات افزود: هدف اصلی این است كه مواد معدنی را به مصنوعات قابل مصرف تبدیل كنیم و صادرات مواد معدنی فقط در حد ضرورت باشد.
معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در این آیین گفت: اكتشاف سرلوحه برنامه های ایمیدرو است و در این زمینه استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی ، ایرانیان مقیم خارج و خارجی ها سه اولویت ما است.
مهدی كرباسیان افزود: با امضای تفاهمنامه امروز در ۱۲ هزار كیلومترمربع در منطقه سنگان با سرمایه گذاری ایمیدرو و مجوز وزارت صنعت،معدن و تجارت و همكاری سازمان زمین شناسی و كمك بخش خصوصی عملیات اكتشافی انجام خواهد شد . برنامه اصلی ما رسیدن تا ۲۰۰ هزار كیلومتر مربع است.
وی تصریح كرد: بعد از انجام مرحله مقدماتی، آماده سرمایه گذاری با بخش خصوصی و دیگر سرمایه گذاران هستیم.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: تاكنون كار اكتشاف معادن در كشور به صورت سیستماتیك وجود نداشت و تفاهمنامه امروز نخستین مورد در این زمینه است.
جعفر سرقینی تصریح كرد: اكتشاف دارای خطرپذیری(ریسك ) بالایی است و در جهان نیز به طور معمول فقط درآمدهای حاصل از معدن را صرف اكتشاف معادن می كنند.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: