- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

عملکرد مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران در سال ۹۳

معادن سنگ آهن چاه گز
کل استخراج از ابتدای شروع کار تا پایان ۹۳ برابر با ۲۸ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۲۴۳ تن است که میزان سنگ آهن استخراج شده ۲ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۴۷۱ تن و حجم باطله برداری ۲۶ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۷۷۲ تن است.
با راه اندازی سنگ شکن موبایل در این معدن تاکنون ۶۴۵ هزار و ۳۰۰ تن سنگ آهن دانه بندی تولید شده است.
معدن آنومالی شمالی
ذخیره آهن این معدن بیش از ۲۵۶ میلیون تن با عیار متوسط ۲۸٫۴۷ درصد است. در ضمن عمر این معدن ۲۰ سال تخمین زده شده و نسبت باطله برداری ۲٫۱ است.
میزان کل استخراج این آنومالی تا پایان ۹۳ برابر با ۱۰ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۳۰۴ تن است که میزان باطله برداری ۸ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۲۶۸ تن و میزان سنگ آهن استخراجی یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۳۶ تن است.
برای فراوری سنگ معدن مذکور مطالعات امکان سنجی احداث کارخانه فراوری انجام شده است. با توجه به پایین بودن نرخ بازگشت داخلی سرمایه گذاری و همچنین کمبود آب ، استفاده از تکنولوژی اکراینی برای تولید آهن اسفنجی در دستور کار قرار گرفت. در طرح مذکور با تغذیه سنگ با عیار ۳۵ درصد ، آهن اسفنجی و کنسانتره تولید خواهد شد و مجوز احداث خط به صورت پایلوت دریافت شده است.
مجموعه معادن زاغیها
مجموعه معادن زاغیها متشکل از ۳ آنومالی با ذخیره زمین شناسی ۵۰ میلیون تن سنگ آهن با عیار متوسط ۳۰ درصد است.
میزان کل استخراج تا پایان ۹۳ برابر با ۴ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۵۰ تن است که میزان سنگ آهن استخراج شده یک میلیون و ۲۰۹ هزار و ۸۰ تن و حجم باطله برداری ۳ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۱۷۱ تن است.
با نصب و راه اندازی یک دستگاه سنگ شکن موبایل با ظرفیت سالانه ۳۰۰ هزار تن، با وجود اینکه در مرحله آزمایش و راه اندازی اولیه بوده، حجم خردایش به بیش از ۲۰۹ هزار و ۷۰۰ تن می رسد.
معدن آنومالی ۵a
مجموع ذخایر قطعی و احتمالی کانسنگ آهن با عیار متوسط ۴۰ درصد بیش از ۱۸ میلیون تن است.
عملیات تجهیز و بهره برداری از این آنومالی از اسفند ۹۰ شروع شده و میزان استخراج صورت گرفته شامل میزان کل استخراج حدود ۷۳۳ هزار تن ، میزان باطله برداری حدود ۶۴ هزار تن و حجم سنگ آهن استخراج شده ۴۸ هزار و ۲۷۹ تن بود.
اخذ گواهینامه های بین المللی
از جمله اقدامات انجام شده و در حال انجام مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران شامل دریافت گواهینامه های مدیریت کیفیت ، زیست محیطی و ایمنی و بهداشت شغلی از شرکت های معتبر جهانی، تولید آهن اسفنجی به میزان ۱۵۰ هزار تن با استفاده از سنگ های کم عیار منطقه فلات مرکزی، تولید سنگ آهن دانه بندی به میزان ۳ میلیون تن در معدن چاه گز است.
همچنین احداث کارخانه موبایل استحصال عناصر نادر خاکی از معادن بلوک مرکزی ایران توسط ایمیدرو و برنامه ریزی برای اکتشاف مقدماتی و تکمیلی در آنومالی های بلوک ایران مرکزی بر اساس خط مشی ایمیدرو، پیگیری اجرای سامانه جامع مدیریت ماشین آلات معادن از دیگر اقدامات مجتمع است.
میزان عملیات معدنی انجام شده شامل سنگ آهن کلوخه استخراجی ۵ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۸۶۶ تن، باطله برداری ۳۹ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۸۴۹ تن، حجم کل عملیات معدنی ۴۴ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۷۱۵ تن و تولید سنگ آهن دانه بندی پرعیار بیش از ۸۵۵ هزار تن است.
عملکرد واحد HSE مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران نشان می دهد که ضریب تکرار حوادث از ۵٫۵۹ در سال ۹۰ به یک در سال ۹۳ کاهش یافته
است.

برای  بازدید مجازی از معدن سنگ آهن چاه گز بر روی لینک بازدید معدن چاه گز [1] کلیک کنید.

برای بازدید مجازی از آنومالی شمالی بر روی لینک بازدید آنومالی شمالی [2] کلیک کنید.

منبع خبر: ایمیدرو