- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

عملیات اکتشافی به کشف ذخایر جدید معدنی منجر شد

به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو)،‌ عمليات فعاليت هاي اكتشافي كه در راستاي عمليات جديد اكتشاف با همكاري سه جانبه ايميدرو، معاونت معدني وزارت صنعت معدن و تجارت و سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور آغاز شده نشان مي دهد ميزان فعاليت هاي ۹ ماه امسال در مقايسه با عملكرد مدت مشابه سال ۹۲ از رشد قابل توجهي برخوردار است به طوري كه در بخش هاي حفاري از افزايش ۲۶۴درصدي،‌ نمونه برداري از رشد ۴۱۵درصدي، چاه پيمايي(ژئوفيزيكي گمانه) از افزايش ۳۱۲درصدي و ژئوفيزيك از رشد ۲۹۱درصدي عملكرد برخوردار شده است.
عمليات جديد و بزرگ اكتشاف مواد معدني كه از ابتداي زمستان گذشته آغاز شده در مدت ۳ سال به اجرا در خواهد آمد و ۲۰۰هزار كيلومتر مربع از نواحي مستعد مواد معدني در سراسر كشور را در بر مي گيرد.
همچنين برخي از نتايج حاصل از فعاليت هاي اكتشافي مبين آن است كه تاكنون بالغ بر ۹۰ ميليون تن به ذخاير كشف شده سنگ آهن كشور افزوده شده و ۱۲۰ ميليون تن نيز به ذخاير زغالسنگ افزوده شده است. در همين حال عمليات اكتشافي در محدوده معدن طلاي زرشوران در سال جاري منجر به افزايش (حدود ۳۰ تني) ذخاير معدن از ۸۹ تن به بيش از ۱۰۸ تن شده و اين نتايج به تاييد وزارت صنعت ، معدن و تجارت و سازمان استان تاييد شده است.
همچنين فعاليت هاي شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران(يكي از شركت هاي اصلي و عملياتي ايميدرو) در بخش اكتشاف منجر به حفاري «كرگيري» (مغزه گيري) به ميزان ۶۶ هزار و ۹۰۹ متر در كل پروژه هاي اكتشافي شده كه سهم بخش زغالسنگ ۳۰هزار و ۸۵۰ متر بوده و از اين مقدار ۲۶ هزار مورد چاه پيمايي صورت گرفته است.
از سوي ديگر با توجه به انجام اكتشافات در محدوده هاي معدني سنگان ( مجتمع سنگان) و انجام ۱۵هزار و ۵۰۰متر حفاري و ۳۵حلقه گمانه، مرحله ارزيابي جديد از ذخاير اين محدوده آغاز شده است. علاوه بر اين در پهنه ۱۱هزار و ۵۰۰ كيلومتر مربعي سنگان ۱۵ آنومالي جديد وارد عمليات پي جويي شده است.