- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

عمق اکتشاف های معدنی ایران به ۲۰ هزارمتری می رسد

مهدی کرباسیان شنبه شب در حاشیه همایش روز ملی صنعت و معدن گفت: پیش از این عمق اکتشاف ها در کشور به دلیل نبود فناوری روز ناشی از اعمال تحریم ها، بیشتر از ۳۰۰ متر نبوده است. در هفته های اخیر با دسترسی به فناوری ماهواره ای که در اثر رفع تحریم ها ایجاد شده و همچنین ورود شرکت های معتبر بین المللی برای همکاری، تا ۲۰ هزار متر زیر زمین را اکتشاف خواهیم کرد .
وی در ادامه رتبه کنونی ایران در اکتشاف های معدنی در بین کشورهای جهان را ۱۵ اعلام کرد و گفت: بزودی با این اقدامات رتبه معدنی کشورمان به دهم جهان ارتقا خواهد یافت.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همه تلاش این وزارتخانه این بوده که وضعیت صنایع در سال گذشته بهتر شود و تا اندازه ای هم موفق بوده است، گفت: ایمیدرو هم در سال گذشته عملکرد بسیار خوبی داشته است.
کرباسیان از انجام کار اکتشاف در ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع وسعت تازه معدنی در کشور خبر داد و گفت: اکتشاف انجام شده ۲٫۵ برابر طول تاریخ اکتشاف کشور است.
پیش از این رییس هیات عامل ایمیدرو گفته بود، براساس برنامه اکتشاف های جدید که در دولت یازدهم سازمان های ایمیدرو و زمین شناسی اجرا کرده اند، تاکنون در مرحله مقدماتی ۴۰۰ میلیون تن سنگ آهن، ۵۰۰ میلیون تن زغالسنگ و ۹۰ تن طلا کشف شده است.
به گفته وی ، برنامه جدید اکتشافی ایمیدرو که از سه ماه آخر سال ۱۳۹۳ باهدف بهره برداری بهینه از ذخایر کشور آغاز شده است، حوزه ای گسترده به مساحت ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع را در شرق کشور در بر می گیرد.