- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

علت مشترک برکناری وزرای احمدی نژاد

عصرایران نوشت:
اولین وزیر برکنار شده دولت اول محمود احمدی نژاد ، که در سال ۱۳۸۵ از دولت کنار رفت ، پرویز کاظمی ، وزیر وقت رفاه بود. در آن زمان ، اعلام شد که کاظمی ، به عهدنامه ای که احمدی نژاد در بدو تشکیل دولت از وزرا گرفته بود ، عمل نکرده و لذا کنار گذاشته می شود.
 اما کاظمی ، تنها وزیری نبود که به فرجام برکناری دچار می شد ، چه آن که احمدی نژاد ، با برکناری کاظمی ، سریال دنباله دار عزل های شگفت انگیز و گاه اهانت بار را آغاز کرد و در ۶ سال تمام ، به کار “برکناری” همت گمارد تا آن که در روزهای اخیر ، وزرای ارتباطات و بهداشت را نیز برکنار کرد و آن طور که از سخنان اخیر غلامحسین الهام* ، سخنگوی دولت ، بر می آید این بازی همچنان ادامه خواهد داشت ، گو این که احمدی نژاد نمی تواند بدون برکناری های دنباله دار ، به زندگی سیاسی خود ادامه دهد.
اگر هنگام برکناری کاظمی ، می شد باور کرد که وزیر معزول پایبند عهد و پیمان نبود ، اما گذشت زمان و درو کردن کل کابینه توسط احمدی نژاد ، نه تنها این اتهام را از اولین وزیر معزول زدود ، بلکه توجهات عمومی، معطوف خود احمدی نژاد و رفتارهای عجیب و غریب او شد و رفته رفته ، یک علت واحد در اکثر این عزل ها ردیابی شد: حرف زدن روی حرف محمود احمدی نژاد و اطرافیانش!
کاظم وزیری هامانه ، به این علت برکنار شد که با تحمیل قائم مقامی مرحوم کردان در وزارت نفت مخالفت کرد.
علیرضا طهماسبی به این خاطر برکنار شد که افراد معرفی شده از طرف اطرافیان احمدی نژاد را در وزارتخانه تحت مدیریتش منصوب نکرد.
داوود دانش جعفری ، وزیر اقتصاد به این دلیل برکنار شد که امر و نهی های احمدی نژاد در امور اقتصادی را غیرعلمی و خانمانسوز می دانست و حاضر نبود برای حفظ پست وزارتش تیرخلاص بر پیکر اقتصاد بیمار کشور بزند.
 وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و اطلاعات دولت نهم ، تنها به این دلیل در ۸ روز باقی مانده از عمر آن دولت(!) برکنار شدند که انتقادی بر مشایی داشتند. پرویز فتاح ، وزیر نیروی دولت نهم نیز که قرار بود در دولت دهم نیز به عنوان وزیر به مجلس معرفی شود ، به همین دلیل توسط احمدی نژاد خط خورد.
مسعود میرکاظمی ، وزیر نفت نیز وقتی با مداخلات اسفندیار رحیم مشایی در امور نفت کشور -که در قالب کارگروه نفت در ریاست جمهوری انجام می شد – مخالفت کرد ، عزل شد.
منوچهر متکی نیز که مدت ها با احمدی نژاد بر سر برخی مداخلات غیر دیپلماتیک او و اطرافیانش چالش داشت ، هنگامی برکنار شد که در یک مصاحبه ، از حمید بقایی به دلیل اظهارات غیرکارشناسی اش در باب روابط ایران با ترکیه و ارمنستان ، انتقاد کرد. احمدی نژاد این انتقاد را هنگامی پاسخ داد که متکی در مأموریت دیپلماتیک سنگال به سر می برد: رئیس جمهور وزیر خارجه کشور را در حالی بر کنار کرد که او در حال مذاکره با مقامات خارجی بود!
مرضیه وحید دستجردی هم تا زمانی که در برابر احمدی نژاد صرفاً یک اطاعت گر بود ، نمره ۲۰ می گرفت و احمدی نژاد ، صراحتاً و شخصاً  از عملکرد مثبت و قوی او حمایت می کرد اما وقتی وزیر ، دغدغه سلامت مردم را بر بله قربان گویی ترجیح داد و از عدم تخصیص ارز به دارو انتقاد کرد ، احمدی نژاد برغم تعریف و تمجیدهای قبلی ، به طور ناگهانی او را عزل کرد تا باقی مانده کابینه ، حساب کار دستشان بیاید که احمدی نژاد در کابینه اش ، کارمند جزء و سرباز صفر می خواهد نه مدیر فکور و ژنرال جسور.
این در حالی است که کابینه ، قاعدتاً محلی برای بحث و بررسی ها و تصمیمات کارشناسی است نه رباتی برای تصویب کردن و شکل قانون دادن به منویات شخص رئیس دولت.
شاید این رفتار فردمحورانه ، ناشی از آن تصور معروف احمدی باشد که گمان می برد رئیس جمهور “کارشناس ارشد همه چیز” است!
پی نوشت:
*«غلامحسین الهام»سخنگوی دولت در حاشیه همایش سالروز تنقیح هفته گزینش به فرمان امام راحل درمورد اینکه آیا تغییر وزرا در مجموعه هیئت دولت ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر گفت: اساس و بنیاد عالم بر تغییر و حرکت است و این در نظریه حرکت جوهری ملاصدرا نیز به وضوح بیان شده است.