مشاهده مطلب

      ۲۹ مهر ۱۳۹۱      ۰             579      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

به گزارش فارس، روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به ناکامی تمام تلاش‌های ترکیه برای براندازی نظام اسد در سوریه و به بن بست رسیدن تمام توطئه‌هایش با متحدان منطقه‌ای و بین المللی و دریافت اینکه ایستادگی سوریه تنها بار بحران این کشور را بردوش ترک‌ها سنگین‌تر می‌کند، در گزارشی نوشت که ترکیه گفت‌وگو درباره یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه با شرط ابقای «اسد» در قدرت را پذیرفت.

این روزنامه لبنانی در ادامه به نقل از منابع ایرانی که آنها را موثق و معتبر توصیف کرده است، نوشت که در دیدار اخیر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در باکو، اردوغان با این قضیه موافقت کرده است.

 

آخرین فرصت ترکیه

الاخبار می‌نویسد که موافقت آنکارا با این امر نه به این خاطر بوده که ترکیه دوستدار اسد است بلکه به این دلیل موافقتش اعلام شده، چون ترکیه می‌داند این آخرین فرصت باقی مانده برای آنکارا است تا به جای دستیابی به معادله «صفر مشکلات» با کشورهای همجوار که «داوود اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه همواره منادی آن بوده، به معادله «صفر امتیاز» برسد که هیچ امتیازی برای آنکارا به همراه نخواهد داشت.

 

براندازی نظامی سوریه قابل اجرا نیست

بر این اساس الاخبار می‌گوید که پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است،‌ کمیته‌‌های تماس و پیگیری برای حل بحران سوریه تشکیل شود و در این ارتباط به برآوردها و پیش‌بینی‌های غربی و آمریکایی اشاره می‌کند که تاکید دارند، کشورهای دشمن سوریه نخواهند توانست نظام اسد را سرنگون کنند و این موضوعی است که ترک‌ها نیز از آن آگاه هستند و به خوبی می‌دانند، ایستادگی مردم سوریه و خط قرمزی که روسیه، ایران و چین درباره سوریه کشیده‌اند، هیچ‌گاه براندازی اسد را محقق نخواهد کرد و در این‌باره به سخنان «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه اشاره می‌کنند که در برابر اتحادیه اروپا بی‌پروا گفت: «اسد هیچ‌گاه از قدرت برکنار نخواهد شد».

 

سناریوی ترور بشار اسد

الاخبار سپس به پیش‌بینی‌های تهران اشاره می‌کند و می‌نویسد که تهران معتقد است، غرب امیدوار است تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجبات براندازی نظام اسد را فراهم کند، حتی اگر شده در این راه شخص بشار اسد را ترور کند. در صورت عدم تحقق این سناریو تهران بر این باور است که آمریکا قدرت‌های بزرگ مانند روسیه و چین را پای میز مذاکره فراخواهد خواند تا درباره سوریه به توافقاتی برسند.

این روزنامه لبنانی می‌گوید که تهران بر این باور است،‌ مذکراتی که درباره سوریه انجام خواهد شد، را باید «طائف سوریه» نامید و قالب و فرمول‌های مشابه کنفرانس طائف دارد که درباره لبنان برگزار شد و براساس آن انتظار می‌رود که نتیجه این مذاکرات سلب اختیارات از رئیس جمهوری سوریه و دادن آن به نخست‌وزیر باشد که از میان سنی‌ها انتخاب خواهد شد.

براساس این گزارش هم اکنون بحث و مناقشه‌ها برسر این موضوع است که آیا گروه‌های معارض مسلح نیز در این نشست حضور داشته باشند، یا خیر و این موضوعی است که ایران، روسیه و چین آن را رد می‌کنند.

الاخبار می‌نویسد که ترکیه هم اکنون دریافته در صورت اجرای چنین سناریویی آنکارا در میدان تنها خواهد ماند و در این میان اگر کنترل مرزها از دست خارج شود، نه آمریکا و نه اروپایی‌ها و نه ناتو به کمک آنکارا نخواهند شتافت. همچنین در کنفرانس پیشنهادی هم نام و نشانی از حضور ترکیه در آن نیست و این بدین معناست که ترکیه از بحران سوریه دست خالی به خانه بازخواهد گشت، در حالی‌که ترک‌ها حساب‌هایی بیشمار برای این بحران باز کرده بودند.

 

ترکیه می داند که تنها راه حل، طرح ایران است

این روزنامه می‌نویسد که منابع آگاه تاکید می‌کنند که آنکارا به خوبی این موضوع را دریافته و درک می‌کند که تنها راه‌حل برجای مانده راه‌حل تهران است که در «برقرای آتش‌بس و آغاز گفت‌وگو و مذاکره بدون در نظرگرفتن گروهک‌های تروریستی مسلح که منتهی به آشتی ملی و برگزاری انتخابات پارلمانی تحت نظارت و اشراف اسد شود و پس از آن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل کمیته چهار جانبه متشکل از ایران، مصر، ترکیه و عربستان سعودی شود»، نمود پیدا می‌کند و تنها راه‌حلی است که از حمایت روسیه و چین نیز برخوردار است.

 

روی آوردن ترکیه به میز گفت‌وگو برای حل بحران سوریه در کنار ایران

براین اساس الاخبار تاکید می‌کند که آنکارا هم اکنون دریافته بهترین گزینه با توجه به موازنه قوای حاکم بر منطقه و عرصه بین الملل روی آوردن به مذاکره و گفت‌وگو درباره بحران سوریه آن هم در کنار تهران است که هیچ‌گاه از آنکارا با وجود تمام سیاست‌هایش روی گردان نشده است و به این ترتیب امید دارد با کمک ایران از باتلاق سوریه نجات پیدا کند.

 

عربستان و قطر از براندازی نظام سوریه مایوس شدند

این درحالی است که به نظر می‌رسد، عربستان سعودی و قطر نیز از ترکیه جهت براندازی نظام اسد مایوس و روی گردان شده و هم اکنون تمام توجهات و تمرکز خود را به فرانسه معطوف کرده‌اند تا شاید پاریس بتواند آنها را به خواسته‌شان برساند و این به معنای تنهاتر شدن بیش از پیش ترکیه در منطقه است.

 

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: