مشاهده مطلب

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۵      ۰             12918      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

عزم دولت برای مهار ریزگردها/۳۴۵هزار هکتار اراضی خوزستان در اولویت بیابان زدایی

اهواز - ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی با تشریح عزم جزم دولت برای مقابله با پدیده ریزگردها، گفت: این پدیده باعث آزار مردم خوزستان شده و دولت امیدوار است در مهار کانون‌های داخلی ریزگردها اقدامات مناسبی انجام دهد.

به گزارش ایرنا، محمود حجتی شامگاه سه شنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه خوزستان با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: دولت به تامین آب، دفع بهداشتی فاضلاب و مهار ریزگردها در خوزستان توجه خاصی دارد و آن را حق این استان می‌داند.
وی بیان کرد: سال گذشته در حوزه رودخانه کرخه بحران آب داشتیم و اکنون در حوزه رودخانه‌های جراحی و زهره با مشکلاتی روبرو هستیم.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: البته استان خوزستان در زمینه بیابان ‌زدایی نسبت به دیگر مناطق شرایط بهتری دارد، همچنین فضایی حمایتی در دولت ایجاد شده که منابع قابل توجهی نیز به آن اختصاص داده است.
وی بیان کرد: منابع سیلابی را باید مدیریت و به این عرصه ها سرازیر کنیم، البته در حدی که به تعهدات وزارت نیرو آسیبی نرسد و در زمینه منابع غیرسیلابی نیز امیدواریم بتوانیم حداقل منابع آبی را در اختیار عرصه‌های بیابانی قرار دهیم.
حجتی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح روند اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در این استان گفت:براساس صلاحدید برخی از مسئولان ملی، مصوب شد بخشی از طرح که در تامین آب مشکلی نداشته انجام شود.

* ۸۰۰ هزار هکتار اراضی خوزستان در معرض فرسایش
معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: حدود ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان در معرض فرسایش و تبدیل شدن به کانون‌های ریزگردهاست که ۳۴۵ هزار هکتار از آن در اولویت برای مقابله در نظر گرفته شده اند.
عبدالمهدی بخشنده با بیان اینکه در ۷۸ ناحیه اطراف اهواز و ماهشهر کانون‌های ریزگردها قرار دارد، افزود: ۴۳ هزار هکتار از این کانون‌ها فوق بحرانی هستند که در جنوب و جنوب شرق اهواز واقع شده اند.
وی با تاکید بر اینکه به اجرای برنامه‌های اجرایی برای مقابله با کانون های ریزگرد نیاز است، افزود: کشت نهال متناسب با اقلیم منطقه، حفاظت از خاک، کانال‌کشی هدایت سیلاب‌ها و مدیریت فعالیت تشدید کننده که باعث فرسایش خاک می شود باید مدنظر باشد و برای هرگونه کار بیولوژیک یا پخش آب نیاز به آب شیرین است.
بخشنده ادامه داد: کانون‌های ریزگرد فعلی مناطقی است که زمانی با سیلاب‌های کارون و جراحی از پوشش گیاهی و رطوبت کافی برخوردار بود، اما به دلیل دخالت‌های دستگاه‌های اجرایی نظیر وزارت راه و شهرسازی، نفت و دیگر دستگاه ها طی دو دهه اخیر به این وضعیت دچار شده اند.
وی تهیه طرح جامع برای ۷۰۰ هزار هکتار کانون ریزگرد را ضروری خواند و گفت:طی سه ماه آینده این طرح باید آماده شود.
معاون وزیرجهاد کشاورزی افزود: طرح اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار برای مقابله با ریزگردها در بودجه سال آینده به مجلس ارائه شده است که امیدواریم هرچه سریعتر تصویب شود.
وی بیان کرد: پنج میلیون اصله نهال از منابع داخلی خوزستان و هشت استان دیگر تهیه شده که تا فروردین فرصت کاشت آن‌ها وجود دارد.
به گزارش ایرنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی شامگاه دوشنبه – دیشب – به منظور بررسی روند اجرای طرح می مقابله با ریزگردها وارد خوزستان شد.
محمد باقر نوبخت نیز روز سه شنبه – امروز – وارد اهواز شد.
بازدید از پروژه های عمرانی ایذه و باغملک و روستاهای بدون جاده حاشیه سد کارون ۳، نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خوزستان در خصوص اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری، پیگیری اجرای طرح های آب و فاضلاب استان و بررسی مشکلات ریزگردها از برنامه های سفر یک روزه نوبخت به خوزستان بود.

منبع : پایگاه خبری خبرگزاری ایرنا

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: