مشاهده مطلب

      ۱۹ آبان ۱۳۹۲      ۰             3583      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

کنفرانس مطبوعاتی مشترک محمدجواد ظریف و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بامداد امروز یکشنبه پس از پایان سه روز مذاکرات سخت و فشرده انجام شد.

در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی، اشتون به مذاکرات ایران و ۱+۵ اشاره کرد و گفت: ما  یک جلسه طولانی داشتیم و امروز سه روز است که درگیر مذاکرات سازنده هستیم.

مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا افزود: پیشرفت‌های زیادی حاصل شده اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد و من می‌خواستم از وزرایی که آمدند و به ما پیوستند و همچنین از میزبان سازمان ملل تشکر کنم.

وی اظهار داشت: جناب آقای ظریف و بنده با تیم مذاکره‌کننده ایرانی و مدیران کل در ۲۰ نوامبر در اینجا تشکیل جلسه خواهیم داد.

محمدجواد ظریف، در ادامه این کنفرانس در پاسخ به این سوال که شما آینده مذاکرات ایران و ۱+۵ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: ۶ کشور شاید تفاوت‌های نظری داشته باشند اما همه با هم کار می‌کنیم و امید داریم زمانی که مجددا با هم ملاقات کردیم به یک توافق برسیم.

وی افزود: ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم که باید این پیشرفت‌ها بیشتر شود.

اشتون در پاسخ به سوال فوق تصریح کرد: ما این چند روز درگیر مذاکرات سختی بودیم؛ هدف ما این است که به یک نتیجه برسیم و به این محل برخواهیم گشت تا آنرا بدست آوریم.

اشتون در پاسخ به سوالی در ارتباط با سوالی مبنی بر اینکه در ارتباط با نقش فرانسه خیلی صحبت شده و آیا پاریس موضع متفاوتی را اتخاذ کرده است، بیان داشت: فرانسه نقش مهمی در این مذاکرات داشته و امروز هم همراه همکاران دیگر این نقش را ایفا کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: من از همه وزرایی که تشریف آوردند، از جمله فابیوس و همچنین آقای ظریف تشکر می‌کنم.

ظریف نیز در ارتباط با نقش فرانسه در این مذاکرات اظهار داشت: من با خانم اشتون موافق هستم و ما انتظار داریم اعضای ۱+۵ دیدگاه خودشان را داشته باشند و من از همه آنها برای آمدن به محل کنفرانس تشکر می‌کنم.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه چند جمله‌ای به ما بگویید که در پایان این مباحث طولانی آیا نتوانستید به یک توافق طولانی دست پیدا کنید و از موضعی که فرانسه گرفته است ناراحت هستید و در ۲۰ نوامبر چه اتفاقی خواهد افتاد و تفاوت‌هایی که وجود دارد چه هستند؟ خاطرنشان کرد: وقتی شروع می‌کنیم و به جزئیات می‌پردازیم پرواضح است که تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت و من ناامید نشدم.

وی افزود: نشستی ۲ ساعته‌ای که ما در آن شرکت کرده‌ایم جلسه خوبی بود و مهم اراده سیاسی و حسن نیت برای خاتمه دادن به این فاز و اجرای مرحله اول توافقاتی که در خصوص مسائل هسته‌ای حاصل خواهد شد، است.

وزیر خارجه کشورمان گفت: ما این اراده را داریم که در نشست بعدی گام‌های رو به جلو بعدی را برداریم، این ۳ روز خیلی خوبی و بسیار مثمرثمر بود.

ظریف در پایان خاطرنشان کرد: من خیلی خوشحالم، البته ما تفاوت‌های خودمان را داریم و به همین خاطر بود که در این مذاکرات شرکت کردیم زیرا اگر این تفاوت‌ها نبود تا ساعت یک صبح مذاکره نمی‌کردیم.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: