مشاهده مطلب

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶      ۰             13553      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post
یک متخصص مغز و اعصاب اعلام کرد

ضعف فرهنگ، علت اصلی شیوع بیماریها/ استرس، عامل اصلی بیماریهای مغز و اعصاب

یزد - ایرنا - یک متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات، ضعف فرهنگی را عامل بسیاری از بیماریها و از جمله بیماریهای این بخش اعلام کرد.

دکتر حمید حبوباتی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: اگر شاهد پیامدهای منفی ناشی از بیماریهای مغز و اعصاب و ستون فقرات هستیم، چاره آن نگرش فرهنگی جدید و تغییر شیوه زندگی است.
وی تصریح کرد: در صورتی که این دسته از بیماریها را پیشگیری نماییم بسیاری از هزینه های درمان ، کاهش می یابد.
دکتر حبوباتی از استرس بعنوان اصلی ترین عامل بروز بیماریهای مغز و اعصاب و از جمله تومور مغزی نام برد و گفت: علت ایجاد تومور مغزی، جهش ژنی است که خود ناشی از استرس است.
وی با بیان اینکه ورزش کردن از جمله شیوه دیگر برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مغز و اعصاب و ستون فقرات است یادآور شد: متاسفانه ورزش فقط در میان حرفه ای ها رواج دارد و کمتر کسی برای سلامتی خود، ورزش می کند.
این متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات اضافه کرد: انجام کارهای سنگین، پشت میز نشستن زیاد، چهار زانو نشستن، زیاد روی زمین نشستن، استفاده نکردن از توالت فرنگی، نادرست خوابیدن، بد نشستن و بد ایستادن از جمله دلایل ابتلا به بیماریهای ستون فقرات است که نیاز به فرهنگ سازی دارد.
وی ، کارمندان و کسانی که مدام در مکانی ثابت نشسته اند را بیشتر در معرض خطر دانست و گفت: این افراد باید هر نیم ساعت یکبار ، راه بروند و یا حرکات کششی انجام دهند.
دکتر حبوباتی یادآور شد: تشک هایی که بر روی آن می خوابیم باید سفت و محکم باشد ، نباید خیلی نرم باشد ضمن آنکه استفاده از بالشت های نازک توصیه می شود.
وی تصریح کرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد بیمارات این بخش مربوط به حوادث ترافیکی و بقیه مربوط به سایر بیماران است.
این پزشک متخصص به وضعیت این بیماری در استان یزد و همچنین امکانات موجود در این حوزه اشاره کرد و گفت: بالای ۹۰ درصد امکانات این بخش در استان، تامین است.
به گفته وی این بخش در استان ، تنها به دستگاه ‘نمونه برداری بسته از بافت مغز’ نیاز دارد که بزودی در بیمارستان شهید رهنمون یزد تامین خواهد شد و البته فقط ۲ درصد بیماران به این دستگاه نیاز دارند.
وی تعداد نیروهایی انسانی و جراح مغز اعصاب در استان را به حد کافی دانست و گفت: بسیاری از بیماران این بخش از مناطق جنوبی کشور به استان می آیند.
این پزشک متخصص هزینه های درمان در این بخش با توجه به اجرای طرح تحول سلامت را مناسب دانست و افزود: بیماران می توانند با کمترین هزینه، نسبت به معالجه خود اقدام کنند.
وی با بیان اینکه هیچ نوع کمبود دارویی در این بخش در استان احساس نمی شود ، شیوع این بیماری را در استان بالا ندانست و گفت: شیوع آن در حد نرمال است.
دکتر حبوباتی، از جمله دلایل دیگر ابتلا به تومورهای مغزی را علاوه بر استرس که خود ناشی از جهش های ژنی است، نوع تغذیه ، آلودگی هوا ، معادن ، اشعه ها و وسایل الکترونیکی مانند موبایل اعلام کرد.
این متخصص به نقش آموزش و پرورش در جلوگیری از شیوع بسیاری از بیماریها و از جمله مغز اعصاب و ستون فقرات اشاره و اظهار کرد: نباید آموزش در مدارس به گونه ای باشد که موجب ایجاد استرس بر دانش آموزان شود.
دکتر حبوباتی افزود: کارهای زیادی در زمینه بیماریهای مغز و اعصاب و ستوان فقرات در استان انجام شده که از جمله آن ترزیق سلوهای بنیادی بر روی معلولان ضایعه نخاعی است.
وی خاطر نشان کرد: این نوع معالجه در چند سال گذشته بر روی ۲۰ بیمار انجام شد که نتایج خوبی داشت بطوریکه حتی برخی از بیماران که قادر به راه رفتن نبودند توانستند با واکر حرکت کنند.
این متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: مرحله دوم این کار تحقیقاتی در دست اقدامات اداری و سپس اجرایی است.
هم اکنون در یزد ۱۲ بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی و ۷ بیمارستان غیردانشگاهی فعالیت می‌کنند که بیشتر بیماران آن بویژه در بخش بستری از استان های جنوب و جنوب شرق کشور تشکیل می شود.
در یزد ۱۴ بیمارستان دولتی با یک هزار و ۵۸۲ تخت و ۷ بیمارستان خصوصی با ۹۸۳ تخت در حال ارائه خدمات به بیماران هستند.

منبع : پایگاه خبری خبرگزاری ایرنا ( استان یزد )

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: