مشاهده مطلب

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۵      ۰             12922      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

ضرورت پرهیز از رویکردهای سیاسی درمقوله حقوق بشر و تاکید بر تعامل و گفت وگو

تهران- ایرنا- معاون وزیر امور خارجه کشورمان که در راس هیاتی برای شرکت در نشست عالی رتبه شورای حقوق بشر عازم ژنو شده است، در سخنانی با تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران؛ بر ‎ضرورت پرهیز از رویکردهای سیاسی در مقوله حقوق بشر تاکید کرد.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا، «سید عباس عراقچی» در این نشست اظهار کرد: با وجود برخی پیشرفت ها در حوزه حقوق بشر بویژه در حوزه ساختاری و مفهومی، اما تحقق حقوق بشر در سطح جهانی با چالش های نو ظهوری مواجه است.
وی، ظهور گروه های افراطی و خشن در نقاط مختلف جهان را از گروه های تکفیری درمنطقه خاورمیانه گرفته تا گروه هایی که اسلام هراسی و بیگانه هراسی را در غرب ترویج می کنند، از مهمترین این چالش ها برشمرد.
عراقچی طرح حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل درخصوص جهان ضدخشونت و افراطی گری که در آذرماه ۱۳۹۲ طی قطعنامه ای به تصویب مجمع عمومی رسید را در چنین شرایطی حائز اهمیت دانست و خواهان حمایت جهانی از اجرای مفاد این قطعنامه شد.
‎معاون وزیر امور خارجه کشورمان بر ضرورت بررسی ریشه های افراط گرایی و حذف ایدئولوژی های افراطی تکفیری که با شستشوی مغزی، جوانان را وادار به ارتکاب اقدامات جنایت آمیز و تروریستی می کنند، تاکید کرد.
وی همچنین پایان بخشیدن به حمایت های ایدئولوژیکی، مالی، نظامی و طرفداران افراط گرایان خشن مانند داعش و خودداری از به حاشیه راندن و بی احترامی به ادیانی مانند اسلام و پیروان آن را یک ضرورت اساسی خواند.
‎رئیس هیات ایرانی با اشاره به اوضاع یمن، اظهارکرد که جامعه بین المللی نباید به طور منفعلانه نظاره گر بمباران غیر نظامیان بیگناه یمن، به ویژه زنان و کودکان باشد.
عراقچی تخریب بیمارستان ها، مساجد، مدارس و اماکن مربوط به سازمان ملل در یمن توسط نیروهای مهاجم خارجی را به منزله جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت خواند و از جامعه بین المللی خواست تا فورا از تمامی ابزارهای در دسترس برای پایان بخشیدن به کشتار وحشیانه مردم یمن و پاسخگو کردن مرتکبان این جنایات استفاده کند.
عراقچی با اشاره به وضعیت فلسطین اشغالی نیز گفت که اشغال این کشور و همچنین نقض سیستماتیک حقوق بشر فلسطینی ها توسط رژیم اسراییل باید فورا خاتمه یابد.
وی با اشاره به چند دهه صدور قطعنامه های متعدد توسط سازمان های بین المللی علیه اسراییل، اجرای نکردن این قطعنامه ها توسط رژیم اشغالگر را محکوم و خواستار اقدامات موثر و جدی تر برای خاتمه دادن به این وضعیت شد.
عراقچی همچنین در سخنان خود همنوایی برخی کشورها در منطقه با رژیم صهیونیستی در اقدامات جنایتکارانه و حمایت از تروریسم را محکوم کرد.
‎معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با اشاره به سابقه تمدنی و فرهنگی اسلامی ایران، تاکید کرد کشورمان همواره حمایت و ارتقای حقوق بشر را در دستور کار خود داشته و اقدامات متعددی را انجام داده است.
وی در این راستا به معرفی منشور حقوق شهروندی از سوی رئیس جمهوری اشاره کرد که برای تمام دستگاه های اجرایی لازم الاجرا بوده و آن را اساسی برای تحقق و اجرای حقوق شهروندان برابر قانون اساسی خواند.
عراقچی در همین رابطه گفت که ایران همواره با مکانیسم های حقوق بشری سازمان ملل همکاری داشته است و از این رو، تصویب قطعنامه وضعیت حقوق بشر در ایران در شورای حقوق بشر را کاملا بی اساس و غیرقابل قبول خواند.
وی استفاده سیاسی و ابزاری از حقوق بشر و مکانیسم های حقوق بشری سازمان ملل توسط برخی کشورهای خاص را چالشی جدی برای پیشبرد اهداف شورا و موجب تضعیف جدی و بی اعتباری آن دانست و خواستار اجتناب از چنین رویکردهایی شد.
‎عراقچی تاکید کرد که شورای حقوق بشر باید سازوکاری برای همکاری جهت پیشبرد حقوق بشر در جهان از طریق گفت وگوی سازنده باشد، نه اینکه به محفلی برای اتهام زنی و ایجاد اختلاف تبدیل شود.
وی در همین راستا، تصریح کرد که سیاست اصولی ایران بر پایه تعامل و گفت وگو است و ایران نسبت به این سیاست، تعهدی خلل ناپذیر دارد.
عراقچی همچنین تاکید کرد گفت وگوی مبتنی بر احترام، نقش کلیدی در تقویت فهم مشترک از حقوق بشر و تحقق یافتن آن دارد و اتهام زنی های با اغراض سیاسی صرفا موجب انحراف از اهداف مشترک خواهد شد.
‎معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد که گفت وگو بر مبنای احترام متقابل اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران است و مذاکرات هسته ای و برجام مهمترین نشانه پایبندی ایران به اصل گفت وگو است و شورای حقوق بشر در این موضوع به جای اتهام زنی و صدور قطعنامه های بی حاصل، باید مسیر گفت وگو و تعامل را با کشورها هموار کند.

منبع : پایگاه خبری خبرگزاری ایرنا

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: