- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

ضرورت ایجاد نوآوری و خلاقیت در صنعت فناوری اطلاعات

به گزارش شاتا؛ « علی اصغر توفیق» در اولين نشست هم انديشي فعالان صنعت نرم افزار كشور كه با حضور مسئولان و مديران وزارت صنعت، معدن وتجارت، اساتيد و جمعي از صاحبان و فعالان اين صنعت برگزار شده بود با اشاره به اينكه پرداختن به موضوع ارتقاي سهم صنعت فناوري اطلاعات در توسعه اقتصادي كشور امروز بايد بيش از هر زمان ديگري با جديت مورد توجه قرار گيرد افزود: تلاش مي كنيم تا با تدوين برنامه ها و سياستگذاريهاي مناسب و در سايه برگزاري چنين نشستهايي از نزديك در جريان مشكلات و معضلات فعالان صنعت نرم افزار قرار بگيريم و با تعامل دو جانبه از نقطه نظرات آنان در جهت بهبود فرايندها و اقدامات لازم دراين صنعت بهره مند شويم.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه مسئوليتهاي اجتماعي بايد بيش از پيش در جامعه سايه افكند تصريح كرد:  متاسفانه رعايت اصل حقوق مالكيت معنوي در صنعت فناوري اطلاعات به خوبي اجرا نمي شود كه اين امهم توجه بيشتري را به لحاظ فرهنگ سازي و توجه از سوي مسئولان و دست اندركاران را مي طلبد .

توفيق با ضرورت پرداختن بيشتر به مولفه هاي نوآوري و خلاقيت در اين صنعت خاطرنشان كرد: ايجاد نوآوري در بخش نرم افزاري و صنعت فناوري اطلاعات به مراتي سهل تر و سريع تر از بخش سخت افزار است چرا كه اين بخش نيازمند ابزارهاي خاص است اما در بخش نرم افزار اين خلاقيت مي تواند پويا تر و با سرعت بيشتري انجام شود.

وي با بيان اينكه گسترش نوآوري و خلاقيت در صنعت IT از جايگاه مهمي برخوردار است افزود: با نگاهي به نوآوري ها در بخش صنعت فناوري اطلاعات نسبت به ميزان فارغ التحصيلان دانشگاهي متوجه مي شويم نسبت معقولانه اي بين اين دو برقرار نيست .

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ، شناسايي راهكارها و اقدامات لازم را براي ارتقاي اين صنعت  مهم برشمرد و خطاب به فعالان اين صنعت گفت: با كمك ايده ها و نظرات فعالان اقتصادي صنعت IT  و بخش خصوصي مي توان به راههاي نويني دست پيدا كرد.

وي اضافه كرد: شايد برقراي دوره هاي آموزشي و همراه شدن با دانش به روز  راه حل اين مهم باشد ، اين راه و راههاي ديگر و تعيين اولويتها و اجراي آنها از  موضوعاتي است كه شما توليدكنندگان نرم افزار و فعالان دراين عرصه مي توانيد بهتر مي توانيد بيان كنيد.

معاون آموزش ،پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه  به بخشي از اقدامات اين وزارتخانه در راستاي توسعه صنعت فناوري اطلاعات اشاره كرد و گفت: راه اندازي پنجره واحد الكتر ونيكي تجارت وفرامرزي از اقداماتي است كه در حال انجام است و پيش بيني مي كنيم تا اسفندماه به مرحله بهره برداري برسيد .

به گفته توفيق همچنين راه اندازي سامانه ستاد و نماد اعتماد از ديگر اقداماتي است كه وزارت صنعت، معدن و تجارت درر استاي ارتقاي صنعت فناوري اطلاعات در بخش صنعت، معدن و تجارت به اجرا دراورده و چندين طرح ديگر نيز از اين دست در دست اقدام است.

گفتني است: در اولين نشست هم انديشي فعالان صنعت نرم افزار كشور كه در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد علاوه بر بيان اقدامات توسط برخي از مسئولان اين وزارتخانه وهمچنين ارائه راهكارهاي صاحب نظران و اساتيد دانشگاه ، جمعي از توليدكنندگان نرم افزار و فعالان صنعت IT  به ارائه مشكلات، معضلات و نظرات و ديدگاههاي خود پرداختند.