- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

شرکت های حفاری برای اجرای طرح های جدید آماده باشند

به گزارش سایت رسمی مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران [1] به نقل از ایمیدرو،‌ مهدی کرباسیان در سلسله دیدارهای ادواری خود با تشکل های معدنی و در دیدار با اعضای هیات مدیره اتحادیه حفاران غیرنفتی، پس از دریافت پیشنهادهای اعضای این اتحادیه تصریح کرد: به زودی نتایج برنامه اکتشاف ۲۰۰ هزار کیلومتر مربعی که از دو سال گذشته آغاز شده، مشخص و نقاط امید بخش تعیین می شوند که این امر فعالیت های حفاری در بخش معدن را به طور محسوسی افزایش می دهد بنابراین شرکت های حفاری باید به آمادگی لازم برای اجرای طرح های جدید دست پیدا کنند.
وی با تاکید بر اینکه حفاری یکی از اصلی ترین بخش های اکتشاف است افزود: ایمیدرو و شرکت های تابعه در سال ۹۳ با انجام ۲۱۴ هزار متر حفاری بیش از ۵۰درصد از عملیات این بخش در کشور را انجام دادند که این عملکرد رکوردی در حفاری کشور محسوب می شود.
وی با ارایه این پیشنهاد که ورود موقت تجهیزات و ماشین آلات سبب کاهش هزینه های شرکت های حفاری می شود ادامه داد: از هم اکنون شرکت های حفاری غیرنفتی باید برای انجام پروژه های بزرگ حفاری در معادن برنامه داشته باشند و با افزایش توان فنی و مالی خود بتوانند حفاری پروژه های بزرگ را انجام دهند.
کرباسیان با بیان اینکه ادغام شرکت ها سبب افزایش توان مالی و فنی اعضای این اتحادیه می شود گفت: بزرگی مقیاس فعالیت ها و رشد شرکت های حفاری سبب می شود حتی در شرایطی که با تاخیر در دریافت مطالبات خود از دولت مواجه شوند بتوانند مقاومت کنند و دچار آسب نشوند.
وی اظهار داشت: شرکت های این بخش می توانند برای انجام مطلوب تر طرح ها و ایجاد اصلاحاتی در قراردادها در چارچوب قانون، پیشنهادهایی ارایه کنند تا نتایج مطلوب تری نصیب هر دو بخش دولتی و خصوصی شود.
رییس هیات عامل ایمیدرو در عین حال بر ارایه برنامه های آموزشی این سازمان برای شرکت های خصوصی تاکید کرد و گفت: ایمیدرو برای انجام این ماموریت با سازمان فنی و حرفه ای،‌ سازمان نظام مهندسی معدن و دانشگاه های مرتبط با این حوزه همکاری دارد و آماده ارایه خدمات به فعالان این بخش است.
در این نشست رییس اتحادیه حفاران غیرنفتی خواهان توجه به حفاری در عمق معادن و تقویت این بخش برای توسعه حوزه معادن ایران شد. رضا اشرف سمنانی با یادآوری اینکه سال ۲۰۱۴ در دنیا ۱۵ میلیارد دلار صرف حفاری معادن شده است گفت: با آماده شدن زیرساخت های این بخش می توان از حضور شرکت های خارجی و ادغام شرکت های این بخش استفاده کرد.
وی حفاری را پایه اکتشافات معدنی ذکر کرد و اظهار داشت: در سال های گذشته دستگاه های جدید حفاری وارد کشور شده و امکانات مناسبی در این بخش وجود دارد. اشرف سمنانی همچنین از مشخص شدن قیمت پایه تعرفه حفاری ابراز خرسندی کرد و گفت:‌ اخیرا صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی کمک شایسته ای به تقویت این حوزه کرده است.
محسن حبیبی نایب رییس و عضو هیات مدیره این اتحادیه نیز انجام اصلاحاتی در قراردادهای حفاران با سازمان های دولتی را خواستار شد و گفت: شرکت های داخلی در انجام طرح های حفاری از روش های جدید و به روز استفاده کرده اند و این امر تسریع در روند اجرای پروژه ها را در پی داشته است.
طاهر فاضلی نایب رییس و عضو هیات مدیره این اتحادیه یادآور شد:‌ از دو دهه پیش به این سو توان فنی شرکت های حفاری داخلی به طور محسوسی افزایش یافته و سبب شده نیاز به شرکت های خارجی کاهش یابد.
همچنین حمید قاسم زاده بافقی عضو علی البدل هیات مدیره این اتحادیه گفت: چنانچه زمینه ای فراهم شود که شرکت ها پیش از حضور در مناقصه ای حفاری تاییدیه اتحادیه را دریافت کنند بسیاری از مشکلات احتمالی در صلاحیت فنی و مالی پیشاپیش برطرف خواهد شد.
رضا غلامرضایی عضو هیات مدیره اتحادیه حفاران غیرنفتی نیز برطرف شدن چالش دریافت های مالی از بخش دولتی را عاملی تاثیرگذار در حیات شرکت های حفاری دانست.
مدیر اکتشاف ایمیدرو نیز در این جلسه با اشاره به دستاوردهای جدید در اجرای طرح های حفاری گفت: باورود دستگاه های جدید سرعت اجرای طرح ها افزایش یافته به طوری که امروزه مغزه گیری با ۴برابر سرعت سال های قبل و با نصف هزینه ها انجام می شود.
علی اصغر زاده گفت: آموزش نیروی انسانی و تربیت تکنیسین های جدید تقش به سزایی در پیشبرد اهداف این بخش داشته است.
در این نشست مقدمعلی مدیر اکتشاف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از پرداخت ۲۴ میلیارد تومان از مطالبات شرکت های حفاری خبر داد و گفت: به زودی بقیه طلب های پیمانکاران این بخش پرداخت خواهد شد.