- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

شرکت معتبر ژاپنی، کارخانه گندله سازی در بافق احداث می کند

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق اعلام کرد: یک شرکت معتبر ژاپنی، کارخانه گندله سازی این مجتمع را احداث می کند.

به نقل از ایرنا، محمد جواد عسکری در جریان بازدید مدیران ارشد شرکت کوبه استیل ژاپن از محل احداث کارخانه گندله سازی پنج میلیون تنی سه چاهون با بیان این مطلب گفت: پس از فراز و نشیب های زیاد و ریسک مسئولان این شرکت، پیمانکار چینی کنار گذاشته و احداث کارخانه گندله سازی سه چاهون به یک شرکت معتبر و با سابقه ژاپنی واگذار شد.
وی با اشاره به توجه ویژه مردم و مسئولان شهرستان بافق به کنسرسیوم جدید، بر سرعت بخشیدن به اجرای عملیات ساخت کارخانه گندله سازی سه چاهون تاکید کرد و گفت: این طرح باید در زمان پیش بینی شده به بهره برداری برسد که البته با سابقه درخشان شرکت کوبه استیل در اجرای طرح های مشابه در کشورهای مختلف از جمله ژاپن، بحرین، عمان، ونزوئلا و نیز ایران، می توانیم شاهد تسریع در اجرای این طرح و بهره برداری آن در تاریخ سررسید قرارداد باشیم.
عسکری خاطرنشان کرد: این طرح علاوه بر اینکه حلقه تکمیل کننده فولاد است، اشتغالزایی بسیار خوبی (بیش از ۳۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم) دارد و ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد کرده و از خام فروشی سنگ آهن جلو گیری می کند.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق درباره سابقه شرکت کوبه استیل به نقل از یکی از مدیران آن اظهار کرد: این شرکت در سال ۱۹۰۵ تاسیس شده و طراحی، ساخت و راه اندازی کارخانه هایی در زمینه آهن، فولاد، آلومینیوم و مس و همچنین ساخت ماشین آلات صنعتی از زمینه های اصلی تخصصی این شرکت است.
وی افزود: کوبه استیل در ساخت کارخانه های گندله به روش “روتاری کیلن” تخصص دارد و تاکنون یک کارخانه گندله سازی به ظرفیت ۶ میلیون تن در کشور بحرین، ۴ میلیون تن در اردکان و ۲ خط، مجموعاً ۹ میلیون تنی در کشور عمان را به این روش ساخته است.
به گفته یونس الستی، عضو هیات مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق، این کارخانه با هزینه ای حدود ۱۲۲میلیون یورو از طریق فاینانس و یوزانس احداث می شود.
ساخت مجتمع گندله سازی سه چاهون برای تولید پنج میلیون تن گندله قابل مصرف در صنایع تولید آهن به روش احیای مستقیم به منظور تامین خوراک اولیه فرآیند احیا در کارخانه فولاد در نظر گرفته شده است.
«گندله» محصول نهایی فرآیند گندله سازی و ماده اولیه برای فرآیندهای تولید آهن خام در کوره بلند و تولید آهن اسفنجی به روش های متعدد احیای مستقیم است که از سنگ آهن استحصال می شود.
معادن سه چاهون در فاصله ۳۶ کیلومتری و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (چغارت) در ۱۲ کیلومتری شهر بافق استان یزد قرار دارند.