مشاهده مطلب

      ۱۷ آذر ۱۳۹۲      ۰             3751      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

براساس این گزارش، سیمان پرتلند نیز طی هشت ماه با سهم ارزشی ۳٫۲۸ درصد و ۶۴۵ میلیون دلار رتبه ۵ اقلام عمده صادراتی را داشته و در مقایسه با هشت ماهه نخست سال گذشته صعود دو پله ای داشته است.

جدول مقایسه ۱۰ قلم عمده صادراتی طی هشت ماهه سال های ۹۱ و ۹۲ در ذیل آورده شده و همانطور که قابل مشاهده است بیشترین تغییرات به لحاظ رتبه ، متعلق به سنگ آهن هماتیت دانه بندی است.

بررسی آمار صادرات سنگ آهن دانه بندی در ده ماهه سال ۲۰۱۳ میلادی نشان دهنده رشد ۶۸٫۰۶ درصدی این کالا در مقایسه به مدت مشابه سال ۲۰۱۲ بوده است. بگونه ای که سهم ارزشی سنگ آهن در ده ماهه سال ۲۰۱۳، ۴٫۴ درصد و دارای ارزش یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار بوده است.

می توان گفت در آبان ماه سال جاری دو میلیون و ۱۶۰ هزار و ۲۰۰ تن به ارزش ۱۱۱٫۴ میلیون دلار سنگ آهن دانه بندی و ۹۲ هزار و ۵۰۰ تن به ارزش ۱۶٫۴ میلیون دلار سنگ آهن بهم فشرده شده و کنسانتره های آن صادر شده است.

همچنین در این ماه میزان سیمان صادراتی پورتلند ۸۷۸ هزار و ۸۰۰ تن به ارزش ۵۹٫۴ میلیون دلار بود.

آمار هشت ماهه صادرات سنگ آهن دانه بندی، سنگ آهن بهم فشرده شده و کنسانتره های آن و نیز سیمان پرتلند به ترتیب چهارده میلیون و ۱۰۳ هزار و ۷۰۰ تن (ارزش دلاری: ۹۰۹٫۴ میلیون دلار) ، یک میلیون و ۴۳۹هزار و ۹۰۰ تن (ارزش دلاری: ۱۷٫۴ میلیون تن) و ۷ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۶۰۰ تن (ارزش دلاری: ۵۸۲٫۱ میلیون دلار) برآورد شده است.

این گزارش می افزید آمار صادرات مس ، آلومینیوم، سرب و روی در هشت ماهه نخست سال بترتیب ۶۶۳۳۳٫۷ تن به ارزش ۳۵۷ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۹۰۴ دلار، ۱۴۵۰۲۰٫۹ تن به ارزش ۲۸۴ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۵۵۱ دلار، ۲۸۲۶۴٫۹ تن به ارزش ۵۹ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۶۹۲ دلار و ۴۶۲۶۶٫۴ تن به ارزش ۸۵ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۶۵۴ دلار بوده است.

این در حالی است که در هشت ماهه اول سال میزان واردات مس ، آلومینیوم، سرب و روی به ترتیب ۳۳۲۷٫۷ تن مس به ارزش ۲۷ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۹۹۰ دلار، ۶۵۳۶۷٫۷ تن آلومینیوم به ارزش ۱۷۹ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۶۱۱ دلار، ۸۶۰٫۷ تن سرب به ارزش دو میلیون و ۸۰ هزار و ۵۰۸ دلار و ۱۰۰۸٫۵ تن روی به ارزش دو میلیون و ۸۷۲ هزار و ۸۷۳ دلار رسیده است.

لازم به ذکر است که در بررسی تحلیلی خبرنگار معدن۲۴ مشخص شد که آمار گمرک در بخش سنگ آهن دارای مغایرت است بگونه ای که آمارهای “تجمعی ۷ ماهه” بیش از آمارهای “تجمعی ۸ ماهه” است.

ممکن است این اتفاق به دلیل انجام برآوردهای مجدد صورت گرفته باشد.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: