- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

سنگ آهن چاه گز با قیمت ۱۵٫۷۶ دلار به بورس کالا می آید

روز دوشنبه (۱۸ آبان) تالار صادراتی بورس کالای ایران میزبان عرضه ۵۵ هزار تنی مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران است.

این محموله از نوع مگنتیتی با عیار ۶۰ درصد و دانه بندی ۵۰ درصد ریزدانه و ۵۰ درصد درشت دانه است که فروشنده هر تن آن را به قیمت ۱۵ دلار و ۷۶ سنت (نرخ ارز اتاق مبادلات ارزی) عرضه خواهد کرد.

درصورت فروش این محموله، خریدار می تواند کالای خود را از درب معدن چاه گز واقع در بافق سزد تحویل و بارگیری کند.

گفتنی است، این شرکت در ۶ آبان نیز محموله دیگری با همین مشخصات را در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه و موفق به فروش آن به قیمت ۱۹ دلار و ۶۴ سنت شده بود و این درحالی است که به دلیل ادامه روند نزولی قیمت سنگ آهن محموله هفته گذشته سنگان که تنها ۱۰ دلار و ۴۱ سنت به ازای هر تن بود خریدار نداشت.

روند قیمت در بازار سنگ اهن هفته گذشته نیز نزولی بود بگونه ای که مجددا بهای این ماده معدنی با شاخص ۶۲ درصد و برای تحویل در چین درطول هفته به زیر ۵۰ دلار در هر تن رسید.

بهای سنگ آهن ایران نیز از ابتدای هفته تا آخرین روز معاملاتی ۲ دلار دیگر کاهش یافت که یکی از دلایل آن تقویت ارزش دلار در برابر سایر ارزهای جهانی بود که ناشی از انتشار اخباری مبنی بر بهبود شرایط اقتصادی آمریکا و آمار اشتغال این کشور بوده است.

افت قیمت در بازار آتی چین هم خبر از تداوم روند نزولی بازار می دهد.

آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در بنادر چین ۴۷ دلار و ۸۰ سنت  در هر تن ثبت شد که از ۹ جولای تاکنون پایین ترین شاخص قیمت ثبت شده بوده است. برخی انتظار دارند تا پایان سال جاری قیمت سنگ آهن کمتر از ۴۰ دلار شود.

انتظار می رود تولید فولاد در چین کاهش یابد چون کارخانه ها ضررده شده اند از اینرو تقاضای سنگ آهن باز هم کمتر می شود.

آخرین موجودی سنگ آهن بنادر چین ۸۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تن ثبت شده که ۸۰۰ هزار تن رشد داشت.