- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

سنگ آهن روی سکوی پرش قیمت

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ در حالی که پیشتر تصور می شد با اقدامات چین برای کاهش ظرفیت تولید فولاد،‌ در ماه ها یا سال های آتی،‌ بازار مصرف شاهد رشد قیمت شود دیروز دوشنبه در بازارهای اصلی سنگ آهن شامل چین و استرالیا،‌ نرخ این ماده معدنی با عیار ۶۲درصد، از ۶۳دلار در هر تن نیز عبور کرد.

این پدیده ناگهانی،‌ بزرگترین رقم رشد یک روزه قیمت سنگ آهن از سال ۲۰۰۹  است که پایش قیمت روزانه آن توسط متال بولتن، آغاز شده است،‌ محسوب می شود. از سوی دیگر روزنامه گاردین دلیل این امر را اقدام سیاست گذاران دولت چین برای مهار تولید فولاد عنوان کرده است.

در همین حال قیمت سنگ آهن ۵۸درصدی نیز روز گذشته با رشد ۱۰٫۸۶ دلاری در هر تن به رقم ۵۷٫۸۴ دلار افزایش پیدا کرد. با اینحال شبکه خبری اقتصادی بلومبرگ ضمن اعلام خبر رشد شدید قیمت سنگ آهن، اعتقاد دارد که این قیمت پایدار نمی ماند و همزمان با افزایش عرضه، روند تعادل بازار و کاهش قیمت نیز شکل می گیرد. علاوه بر این گلدمن ساکس هم اعتقاد دارد قیمت سنگ آهن در سه ماه آخر ۲۰۱۶ بیشتر از ۳۵ دلار در هر تن نخواهد بود.

جهش قیمت فولادی
به رغم این اظهار نظرها، افزایش قیمت جهانی سنگ آهن،‌ در عین حال سبب رشد قیمت فولاد هم شده است به طوری که قیمت ورق گرم فولادی نیز با افزایش ۱۵درصدی مواجه شد به طوری که چین روز دوشنبه ۷مارس (۱۷ اسفند) صادرات فولاد را متوقف کرد.

نفت هم
همزمان شاخص بالتیک (اجاره روزانه کشتی Capsize در ماه آوریل نیز، دیروز با رشد ۲۰درصد به رقم ۲۴۲۵ دلار در روز رسید. روزنامه گاردین معتقد است که قیمت نفت خام هم به دنبال رشد قیمت سنگ آهن،‌ افزایش به دنبال دارد.