- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

سقوط ایران ۱۴۰ سپاهان‌ایر با حدود ۵۰ سرنشین در مسیر تهران – طبس

فته می‌شود این هواپیما از نوع ایران ۱۴۰ و متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان بوده و به مقصد طبس فرودگاه مهرآباد را ترک کرده است.

این هواپیما با ۵۰ نفر سرنشین هنگام بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد در انتهای باند دچار مشکل شده و بر فراز شهرک آزادی دچار سانحه می‌شود.

محل وقوع سانحه

۱۰:۲۶ *بروز سانحه هواپیمای ایران ۱۴۰ به علت از دست دادن یکی از موتور‌ها/ اغلب مسافران جان باختند

در این باره محمد ایلخانی مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: ساعت ۹:۲۰ دقیقه امروز هواپیمای مسیر تهران – طبس متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان‌ایر هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست می‌دهد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط می‌کند.

وی ادامه داد: در این هواپیما گروه پروازی شامل دو نفر خلبان، دو نفر مهماندار، دو نفر گروه فنی و دو نفر گارد امنیت پرواز بوده است.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها بیان کرد: در این پرواز ۳۴ مسافر بزرگسال، ۳ نوزاد زیر دو سال و ۳ کودک زیر ۱۲ سال حضور داشتند.

ایلخانی بیان کرد: این هواپیما قطعاً سقوط داشته است و احتمال زنده ماندن مسافران آن کم است و شاید چندین نفر از این پرواز زنده مانده باشند.

۱۰:۲۷ *اورژانس تهران: هنوز اطلاعی از محل حادثه و تعداد تلفات نداریم

به گزارش خبرنگار بهداشت ودرمان فارس،دقایقی پیش سانحه‌ای در فرودگاه مهرآباد رخ داد که طبق اطلاعات به دست آمده از این حادثه، ایران ۱۴۰ سپاهان ایر و مسافربری بوده که ۵۰ نفر مسافر داشته است.

اورژانس تهران در این زمینه اعلام کرده است که تا این لحظه هیچگونه اطلاع جدیدی از محل حادثه و تعداد تلفات نداشته است.

۱۰:۳۸ *اطفای حریق سقوط هواپیما به اتمام رسید

به گزارش خبرگزاری فارس، عوامل آتش‌نشانی پس از اعلام سانحه سقوط یک هواپیما از نوع ایران ۱۴۰ و متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان‌ایر واقع در شهرک آزادی اعلام چند ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند.

در حال حاضر عملیات اطفای حریق به اتمام رسیده است و محل حادثه در حال ایمن سازی است و تحویل عوامل نظامی داده شده است. تعداد مجروحان و جان‌باختگان دقیق این حادثه مشخص نشده است.

۱۰:۴۴ *محل سقوط هواپیما در منطقه مسکونی نیست

یک شاهد عینی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره چگونگی سقوط هواپیما در شهرک آزادی تهران، گفت: در زمانی که در خیابان در حال تردد بودم، چگونگی سقوط هواپیما را با چشم دیدم.

وی افزود: در زمان سقوط ابتدا قسمت انتهایی این هواپیما جدا شد و در کنار کارخانه شیشه سازی مینا در شهرک آزادی به زمین افتاد.

این شاهد عینی تصریح کرد: قسمت سر این هواپیما پس از جدا شدن در قسمت حفاظت شده صنایع دفاع با زمین برخورد کرد و شعله های آتش تمام منطقه را فرا گرفت.

به گفته این شاهد عینی، محل سقوط هواپیما در منطقه مسکونی نبوده است.

۱۰:۴۹ *هواپیمای ایران‌۱۴۰ از مسیر خود منحرف شده بود/سقوط روی درختان منطقه نظامی

علیرضا جهانگیریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: هواپیمای مسافری ایران ۱۴۰ متعلق به هواپیمایی سپاهان ساعت ۹:۲۰ دقیقه امروز از باند فرودگاه مهرآباد پرواز می‌کند.

وی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی سپاهان ایر، ایرلانی مسافری است بیان کرد: این هواپیما در ۴ مایلی فرودگاه سقوط کرده است.

وی بیان کرد: ظاهراً این هواپیما پس از خروج از باند از مسیر خود منحرف شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه تعدادی از مسافران این پرواز جان باخته و تعدادی زخمی شده‌اند اظهار داشت: مسافران زخمی شده به بیمارستان اعزام شدند.

وی یادآور شد: این هواپیما به هیچ چیز روی زمین آسیب نزده است و هواپیما روی درختان یک منطقه نظامی سقوط کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پس از بروز این سانحه بلافاصله تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به محل حادثه اعزام شدند و اینجانب نیز هم اکنون بر سر صحنه سانحه حضور دارم.

۱۰:۵۴ *۴۲ کشته و ۳ مجروح در حادثه هواپیمایی مهرآباد

احمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس گفت: این هواپیما مسافربری بوده و طبق اطلاعات به دست آمده بر روی منازل مسکونی و خودروها سقوط نکرده و در نتیجه ترافیکی ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: مجروحان را پس از وقوع حادثه منتقل کردند، علت در حال بررسی است و نیروهای اورژانس و هلال‌احمر در محل حادثه حاضر شده‌اند.

صادقی گفت: توصیه می‌شود که مردم به محل حادثه مراجعه نکنند تا ازدحام ایجاد نشده و رسیدگی به مجروحان راحت‌تر انجام شود.

۱۰:۵۷ *اعزام تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری/‌ شماره ثبت EP-GPA هواپیما بود/ خطر از بیخ گوش عابران گذشت

حمید حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: یک فروند هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ صبح امروز در مسیر تهران -طبس دچار سانحه شد. معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: این هواپیما در ساعت ۹:۱۸ دقیقه در مسیر تهران – طبس پرواز کرده بود، دچار سانحه شد.

‌حبیبی اظهارداشت: این هواپیما به شماره ثبت EP-GPA متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان حوالی ورزشگاه آزادی دچار سانحه شد.

وی اضافه کرد: به محض وقوع سانحه تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به محل سانحه اعزام شده‌اند و اطلاعات تکمیلی در اطلاعیه های بعدی به اطلاع مردم خواهد رسید.

یکی از شاهدان این حادثه به فارس گفت: واقعا صحنه دلخراشی بود. دم هواپیما وسط خیابان افتاده است. آتشی که دودش آسمان شهرک آزادی را تا لحظاتی تیره و تار کرده بود. خوشبختانه هواپیما نزدیکی‌‌ بازار هفتگی یکشنبه بازار سقوط کرد تقریبا ۵۰۰ متر آن طرف‌تر و شاید کمتر؛ در غیر این صورت کلی تلفات جانی داشت.

۱۰:۵۹ *شورای مدیریت بحران تشکیل شد/ هواپیمای سقوط کرده متعلق به سپاه نیست

رحمتی درگفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره حادثه سقوط یک فروند هواپیمای سپاهان ایر اظهار داشت:‌ این هواپیما مسافربری بوده و حدود ۴۰نفر بر اساس آخرین آمار مسافر داشته است و از تهران به سمت طبس در حال پرواز بوده که با سانحه‌ای مواجه می‌شود. در ضمن این هواپیما متعلق به سپاه نیست.

وی  ادامه داد:‌تمامی نیروهای امداد  ونجات در محل سانحه حضور دارند و در حال امدادرسانی هستند.

رحمتی در مورد علت حادثه گفت: علت سقوط این هواپیما هنوز مشخص نشده است و امروز جلسه شورای مدیریت بحران تشکیل و علل حادثه را بررسی می‌کنند.

۱۱:۰۲ *۵ نفر از مسافران به بیرون از هواپیما پرتاب شدند

احمد صادقی رئیس مدیریت بحران شهر تهران در رابطه با آخرین جزئیات حادثه هواپیمایی اعلام کرد که این هواپیما متعلق به صنایع هوایی ایران بوده و برای انجام کار تجاری به مقصد طبس پرواز کرده است.

وی ادامه داد: تعداد سرنشینان این هواپیما به همراه گروه پروازی ۴۵ نفر بودند که در هنگام بلند شدن از زمین با مانع برخورد کرده و ۵ مسافر به بیرون از هواپیما پرتاب شدند.

صادقی گفت: یک نفر از مسافران پرتاب شده فوت کرده و ۳ نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند.

۱۱:۰۹ *پروازهای فرودگاه مهرآباد به قوت خود باقی‌ است/ انجام پروازها بدون تاخیر

مدیر مرکز اطلاع‌رسانی پروازهای فرودگاه مهرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: پس از وقوع سانحه سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ همه پرواز‌های فرودگاه بین‌المللی مهرآباد  به قوت خود باقی است و سر زمان مقرر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: هیچ تأخیری در انجام دیگر پرواز‌های مهرآباد رخ نخواهد داد و روند انجام پرواز‌ها و ورود پرواز به فرودگاه و خروج آن ادامه دارد.

۱۱:۱۲ *تاکنون ۳۱ جسد حادثه سقوط هواپیما پیدا شده است

صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، درباره حادثه سقوط یک هواپیما اظهار داشت: در حال حاضر در محل سقوط مشکل ترافیکی نداریم و نیروهای امداد و نجات در حال جمع‌آوری اجساد هستند.

وی ادامه داد: هنوز پاکسازی کامل در این حادثه صورت نگرفته است، یک قطعه از هواپیما به خیابان پرتاب شده که در حال انتقال آن به محل حادثه هستند و تاکنون ۳۱ جسد پیدا شده است.

۱۱:۱۶ *۳ تا ۷ نفر از عابران دچار حادثه شدند/ فوتی‌ها در حال شناسایی هستند

مرتضی مرادی‌پور معاون هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، گفت: هواپیمای سپاهان ایر پس از برخاستن از زمین که به مقصد طبس بوده است حوالی ساعت ۱۰ صبح به دلیل خاموش شدن موتورهایش دچار سقوط شد.

وی ادامه داد: هواپیما دقیقا در ضلع جنوبی شهرک آزادی و به دیوار غربی شرکت شیشه برخورد کرد و دچار حریق شد.

مرادی‌پور گفت: به علت آتش گرفتن هواپیما تمام مسافران جان باختند و بر اثر حریق ۳ تا ۷ نفر از کارمندان شرکت شیشه و شهروندان عادی در اطراف حادثه مصدوم شدند که به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی افزود: در حال حاضر نوار امنیتی در محل حادثه نصب شده و مأموران انتظامی، اورژانس، امداد و نجات و آتش‌نشانی حضور دارند و اقدامات لازم برای شناسایی فوتی‌ها در حال انجام است.

۱۱:۲۵ *‌بررسی جعبه‌های سیاه آنتونف ۱۴۰ توسط کمیسیون عالی سوانح سازمان هواپیمایی

احمد مجیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره سانحه هواپیمای ایران ۱۴۰ سپاهان ایر که صبح امروز ساعت ۹:۲۰ رخ داد اظهار داشت: این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان ایر و آنتونف ۱۴۰ بوده است.

وی گفت: ۴۰ نفر از سرنشینان این هواپیما مسافران پرواز و ۸ نفر کرو پروازی بوده‌اند.

معاون وزیر راه یادآور شد: هواپیما پس از پرواز و خروج از فرودگاه مهرآباد در جوار شهرک آزادی و در محیطی جنگل‌کاری شده سقوط کرده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بر سر صحنه حادثه حضور داریم، اظهار داشت: در این حادثه اغلب مسافران کشته شده و حدود ۳ نفر نیز به بیمارستان اعزام شدند.

وی یادآور شد: کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری بلافاصله پس از وقوع حادثه بر سر صحنه حاضر شدند و قطعا با بررسی جعبه‌های سیاه هواپیما علت وقوع حادثه تعیین می‌شود.

مجیدی تأکید کرد: احتمال می‌دهیم چند نفر از مجروحان این حادثه افراد باشند که در خیابان‌های مجاور تردد داشته‌اند اما این موضوع اثبات نشده است و باید از مجروحان بیمارستان استعلام شود.

۱۱:۲۹ *هواپیمای سقوط کرده به دیوار بتنی برخورد کرد

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس از محل حادثه سقوط هواپیما این هواپیما پس از سقوط به دیوار بتنی سها(سازمان هوایی ارتش) برخورد کرده و قطعات آن به اطراف پراکنده شده است.

بر اساس اخرین اطلاعات منتشر شده، در این حادثه ۴۰ مسافر و  ۸ خدمه هواپیما فوت  کردند و ۷ نفر از مصدومان به بیمارستان منتقل شدند که ۳ نفر آنها با آمبولانس هوایی به بیمارستان امام خمینی منتقل شدند.

۱۱:۳۱ *قطعات هواپیما که به خیابان‌ها پرتاب شده بود جمع‌آوری شده است

به گزارش خبرگزاری فارس، سید جلال ملکی درباره حادثه سقوط هواپیما اظهار داشت: در ساعت ۹:۵۳ دقیقه صبح امروز حادثه سقوط یک هواپیما در شهرک آزادی به سازمان آتش نشانی شهر تهران اعلام و ۷ ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد:‌ خوشبختانه هواپیما توانسته بود از بافت مسکونی عبور کند و به دیوار حائل شهرک آزادی برخورد و سقوط کند.

ملکی بیان داشت: قطعاتی از هواپیما به اطراف پرتاب شده بود و آتش‌نشانان توانستند این قطعات را جمع‌اوری و نسبت به اطفای حریق بلافاصله اقدام کنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت: در دقایق اولیه اجساد این حادثه جمع‌آوری شد و همچنان عوامل آتش نشانی در محل حادثه حضور دارند.

۱۱:۳۳ *۳ نفر از مصدومان با هلی کوپتر به بیمارستان امام منتقل شدند/حال مصدومان وخیم است

رضا دهقانپور در گفت وگو با خبرنگار بهداشت ودرمان فارس گفت: ۴۰ نفر از مسافران هواپیما به همراه ۸ خدمه فوت کردند و ۳ نفر مصدوم شدند که این مصدومان سریعاً با آمبولانس به بیمارستان امام خمینی منتقل شدند.

وی ادامه داد: حال این ۳ نفر وخیم گزارش شده چر اکه دچار سوختگی های شدید شده اند.

دهقانپور گفت: پس از مطلع شدن از این حادثه مأموران اورژانس اعزام شدند.

۱۱:۳۹ *مسافران هواپیمای سقوط کرده از کارکنان وزارت دفاع نبودند

به گزارش خبرگزاری فارس، اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انتشار برخی شایعات مبنی بر اینکه مسافران هواپیمای سقوط کرده در تهران از کارکنان وزارت دفاع بوده‌اند، را تکذیب کرد.