مشاهده مطلب

      ۲۲ مرداد ۱۳۹۷      ۰             16063      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

به گزارش معدن ۲۴، اردشیر سعدمحمدی در برنامه پرسمان رادیو گفت و گو با موضوع «معادن و عبور از خام فروشی در حوزه معدنی» ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از استخراج ۸۰ میلیون تنی سنگ آهن، در داخل کشور فرآوری می شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید فعلی کنسانتره و گندله سنگ آهن به ترتیب ۴۸ میلیون و ۴۵ میلیون تن است، افزود: تا سال ۱۴۰۴ به ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن نیاز خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اکنون بخش کمی از سنگ آهن دانه بندی توسط بخش خصوصی صادر می شود و طی یک یا دو سال آینده با توجه به راه اندازی واحدهای جدید کنسانتره و گندله در منطقه سنگان و گل گهر کرمان، نه تنها سنگ آهنی برای صادرات نخواهیم داشت بلکه با کمبود این ماده معدنی نیز مواجه خواهیم شد. از این رو، موضوع ایجاد ارزش افزوده در فرایند تولید سنگ آهن در دستور کار قرار گرفته شده و عملیاتی شده است.

معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی با اشاره به برنامه ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد خام در افق ۱۴۰۴، تصریح کرد: شرکت فولاد تکنیک طرح های فولادی را پایش، رصد و کنترل می کند. تاکنون ۳۲ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد خام ایجاد شده ما تا پایان امسال به ظرفیت ۳۸ میلیون تن فولاد خواهیم رسید. همچنین جزئیات دسترسی به ظرفیت مورد نظر تا افق ۵۵ میلیون تن در سایت شرکت ملی فولاد قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: اغلب سرمایه گذاری های باقی مانده تا افق ۵۵ میلیون تن، مربوط به بخش خصوصی است. این طرح ها هر ۲ ماه یک بار پایش و کنترل می شود و مشکلات، سرمایه گذاری ها و روند پیشرفت مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین، ستاد زنجیره فولاد در شرکت ملی فولاد تشکیل شده و مشکلات را بررسی می کند تا این اتفاق رخ دهد.

سعد محمدی بیان کرد: در منطقه سنگان قرار است ۴۰ میلیون سنگ آهن استخراج کنیم که برای این میزان، نیاز به باطله برداری ۱۲۰ میلیون تن داریم. حجم عملیات معدنی در این منطقه ۱۶۰ میلیون تن بود.

وی ادامه داد: این کار برای تولید ۱۵میلیون تن گندله و ۱۷٫۵ میلیون تن کنسانتره برنامه ریزی شده که توسط بخش خصوصی شامل شرکت های فولاد مبارکه، فولاد کاوه، توسعه ملی و سرمایه گذاری پارسیان انجام می شود.

به گفته معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی، آنچه در این افق، به عنوان چالش مطرح است موضوع زیرساخت ها، انتقال مواد معدنی و نیز صادرات از طریق اسکله ها است که باید در این حوزه حدود ۱۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گیرد تا زنجیره کامل شود.

نیاز به اکتشافات جدید

وجیه ا… جعفری، مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیز در این برنامه، با بیان اینکه امروز در حوزه معادن و صنایع معدنی چالش هایی از جمله کمبود ماده اولیه وجود دارد، گفت: با توجه به ذخایر قطعی حدود ۳ میلیارد تن سنگ آهن، برای مصرف مواد اولیه، بازه زمانی ۲۰ تا ۲۵ سال در طرح جامع فولاد دیده شده است که پاسخگوی همیشگی ما نخواهد بود. بدون شک این موضوع مدنظر وزرات صنعت، معدن و تجارت و تصمیم گیران هست.

وی ادامه داد: در این شرایط، باید به دنبال راهکارهایی همچون انجام اکتشافات جدید و دستیابی به ذخایر یا فراهم کردن زمینه ورود مواد اولیه از خارج باشیم.

 

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: