- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیارد ریالی ایمیدرو برای شناسایی و اکتشاف معادن

علی اصغرزاده گفت: هم‌اکنون گزارش‌های اکتشاف از استاندارد بالایی برخوردار هستند و می‌توانند مبنای مناسبی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی قرار گیرند. این محدوده‌ها به طور عمده بخشی از استان یزد و اصفهان را پوشش می‌دهند.

وی افزود: هم‌اکنون مذاکراتی با سرمایه‌گذاران خارجی در حال انجام است که یافته‌ها را نشان آنها داده‌ایم. در گام بعدی نیز بازدید از محدوده و ارائه اطلاعات از محدوده‌های معدنی در اختیار آنها گذاشته می‌شود تا برای سرمایه‌گذاری ترغیب شده و جذب شوند.

اصغرزاده با بیان اینکه هم‌اکنون دوگام اصلی پیش‌رو داریم، اظهار کرد: در گام نخست برای محدوده ۳۸ هزارکیلومتری از ۹۰هزار کیلومتر یاد شده، به دنبال جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی خواهیم بود تا ادامه فعالیت اکتشافی با روش‌های سیستماتیک انجام شود.

وی ادامه داد: در گام دوم نیز باقیمانده محدوده ۹۰هزارکیلومتری را در دستور کار قرار داده و فاز شناسایی را در آن تکمیل می‌کنیم. هم‌اکنون با شرکت‌های معتبر جهانی مذاکراتی انجام شده و آنها اعلام آمادگی کرده‌اند که از مناطق بازدید و در صورت جلب نظرشان برای سرمایه‌گذاری وارد عمل می‌شوند.

اصغرزاده درباره عملکرد اکتشافات معدنی در دو سال اخیر  اظهار کرد: از جمله اقدامات ایمیدرو در حوزه اکتشافات معدنی را می‌توان اختصاص ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه اکتشافی در افق ۵ ساله دانست که ۵۰درصد آن از سوی سازمان ایمیدرو پرداخت شده و بقیه  از سوی بخش خصوصی هزینه می‌شود.

وی گفت: بودجه سالانه اکتشافات معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ۱۲۰۰میلیاردتومان است که در نتیجه آن، در ۵ سال رقم ۶۰۰ میلیارد تومان سهم سازمان محقق خواهد شد.  ایمیدرو پس از تکمیل فعالیت‌ها و در ادامه آن، نسبت به فراخوان جذب مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی در تکمیل فعالیت و اخذ پروانه بهره‌برداری و شروع عملیات معدنکاری اقدام خواهد کرد.

مدیر اکتشاف ایمیدرو افزود: در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد اکتشاف و بهره‌برداری از ذخایر ارزشمند معدنی همچون مس، طلا و حتی پلاتین در ایران خواهیم بود.

منبع: روزنامه صمت