- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

سرمایه گذاری در زنجیره تولید سنگ آهن

فعالسازی مجدد صندوق های حمایت از اکتشاف و سرمایه گذاری برای تکمیل زنجیره تولید در سنگ آهن، ازجمله مهمترین اولویت های فعالان استخراج سنگ آهن و اصلی ترین خواسته آنان از وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم است.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن درگفت و گو با خبرگزاری تسنیم با بیان چالش های اصلی این حوزه، گفت: در سالهای اخیر و به خصوص در دو سال گذشته، تغییرات مستمر و غیرکارشناسی مقررات و آئین نامه های ارزی، تولیدی و تجاری از سوی دولت، زیان هنگفتی را به فعالان حوزه تولید و صادرات سنگ آهن تحمیل کرد.

مهرداد اکبریان ادامه داد: اکنون با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، ما نیز امیدواریم که دولتمردان و به خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت بتوانند با تدابیر درست و کارشناسی، شرایط فعالیت در این حوزه را بهبود ببخشند.

وی در تشریح عمده ترین مشکلات حوزه سنگ آهن، گفت: از دولت یازدهم می خواهیم با کنار گذاشتن نگاه های نادرست، سیاست های حمایتی مناسبی برای تشویق صادرات و صادرکنندگان در پیش بگیرند، چرا که بنا بر اذعان تمامی کارشناسان، راه برون رفت از شرایطی فعلی اقتصاد ایران تنها تولید و صادرات است.

اکبریان ادامه داد: دولت باید برنامه ها و اقدام های گسترده ای برای پی جویی و مطالعات اولیه و شناسایی معادن جدید تدوین و اجرا کند و سرمایه گذاران بخش خصوصی را نیز حمایت و تشویق کند تا دوباره به این حوزه مهم بازگردند.

وی در تشریح شیوه های این حمایت، گفت: فعالسازی دوباره صندوق های حمایت از اکتشاف و کمک به تکمیل و ایجاد توازن در زنجیره تولید از مهمترین اقدام هایی است که باید انجام شود.

این فعال و کارشناس معدن ادامه داد: محصول چنین تصمیم هایی این می شود که از حدود ۴۰ میلیون تن سنگ آهن تولیدی در سال، تنها حدود ۲۲ تا ۲۳ میلیون تن در داخل امکان استفاده دارد و بقیه بنا بر منطق اقتصادی صادر شود. در حالی که اگر سرمایه گذاری های لازم در تمامی اجزای زنجیره تولید از سنگ آهن تا مقاطع فولادی انجام گرفته بود، نیازی به صادرات سنگ آهن خام نداشتیم.

اکبریان تصریح کرد: دولتمردان باید بدانند و بپذیرند که میزان سرمایه و زمان لازم برای راه انداختن یک خط تولید فولاد به مراتب بیشتر از قابل بهره برداری کردن یک معدن متوسط است. بنابراین همواره فاصله ای میان سنگ آهن تولیدی و ظرفیت فعال تولید فولاد وجود دارد. این فاصله لاجرم فعالان معدنی را در این حوزه به سمت صادرات سوق می دهد. از این رو نه می توان فولادی ها را شماتت کرد که به موقع عمل نمی کنند و نه سنگ آهنی را که به دنبال سود حاصل از صادرات هستند.