مشاهده مطلب

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۶      ۰             13288      اخبار معدن   Print This Post Print This Post
اکبریان رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

سرمایه گذاری خارجی می تواند مشکل زیرساخت معادن را حل کند

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: سرمایه گذاری های بخش خصوصی شرکت های داخلی و خارجی می تواند مشکل زیرساخت در معادن کشور را حل کند. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، عزیز اکبریان گفت: استفاده از سرمایه گذاری شرکت های خارجی به ویژه شرکت هایی که می توانند از فاینانس و با نرخ بهره کمتری در کشور استفاده کنند، به عنوان اولویت کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال پیگیری است.

وی افزود: در خصوص قیمت انرژی برای یک دوره بلندمدت برای سرمایه گذاران باید گفت که مجلس شورای اسلامی در زمینه تعیین قیمت انرژی، بخشی از آن را به دولت اجازه داده و بخشی هم برعهده وزارت نفت گذاشته شده است.
اکبریان ادامه داد: در آن بخشی از تعیین قیمت انرژی که در اختیار دولت است ، مشکلی وجود ندارد اما در مجموعه وزارت نفت فقط به موضوع درآمد توجه می شود و کمتر به مسایلی مانند اشتغال توجه دارند که در این خصوص جلساتی با وزارت نفت داریم که این مسئله توسط کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال پیگیری است.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: حمایت از بخش معدن و صنایع معدنی را وظیفه می دانیم به این دلیل که معدن و صنایع معدنی و زنجیره تولید در معدن می تواند در اقصی نقاط کشور انجام شود، اشتغال زا و درآمدزا است و ارزش افزوده بسیار بالایی دارد.
وی افزود: در تدوین برنامه ششم تمام پیشنهاداتی که ایمیدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با نحوه حمایت از معدن داده بودند، پیگیری کردیم و تصویب شده است. در بحث احکام بودجه هم موارد خوبی پیش بینی شده است.
اکبریان با بیان اینکه حمایت از بخش معدن و صنایع معدنی و همچنین سازمان های توسعه ای همچون ایمیدرو، وظیفه اصلی کمیسیون صنایع و معادن است ضمن اینکه پیشنهاداتی که از سوی رییس هیات عامل ایمیدرو در نشست اخیر هم اندیشی با اعضای این کمیسیون ارائه کردند، پیگیری خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: مجلس شورای مصوب کرده که ۷۰ درصد منابع حاصل از فروش سهام کارخانه ها و شرکت های معدنی برگردد و دوباره در طرح های بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه گذاری شود اما دولت آن را انجام نمی دهد. در قانون مشکلی نداریم اما در اجرا مشکل وجود دارد.
اکبریان همچنین به موضوع کم آبی در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه به دلیل کم آبی ، نقش بخش کشاورزی روند کاهشی خواهد داشت؛ باید حتما در بخش معدن سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بخش معدن می تواند جایگزین نفت در اقتصاد کشور شود، اظهار کرد: معدن علاوه بر اینکه می تواند جایگزین نفت باشد، می تواند جایگزین بخش کشاورزی یا جایگزین صنایعی که در کشور مقرون به صرفه نیست هم می تواند باشد.
اکبریان همچنین به وجود ذخایر معدنی در کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: برای رونق بخش معادن ایران می توانیم از ذخایر معدنی عظیم افغانستان هم استفاده کنیم ؛ چون افغانستان به آب های آزاد راه ندارد و بنابراسین استفاده از این ظرفیت به نفع بخش معدن خواهد بود.

منبع : پایگاه خبری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو )

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: