- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

سرمایه گذاری ایران برای دستیبابی به ظرفیت ۵۲ میلیون تنی فولاد

به گزارش سایت رسمی مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران به نقل از ایمیدرو، مهدی کرباسیان که در مرکز همایش های جزیره کیش و در مراسم افتتاحیه نخستین همایش بین المللی آهن و فولاد متال بولتن در ایران سخن می گفت تصریح کرد: در بخش کنسانتره سنگ آهن نیز برنامه دستیابی به ظرفیت تولید ۶۶٫۲ میلیون تن، گندله سنگ آهن ۸۲٫۸ میلیون تن پیش رو قرار دارد.
وی در این مراسم که ۴۰۰نفر از مدیران و کارشناسان شرکت های داخلی و بین المللی حضو رداشتند، ایران را یکی از امن ترین کشورهای حوزه خاورمیانه میانه و شمال افریقا(منا) ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد خام ایران ۱۶ میلیون تن، سنگ آهن کنسانتره ۳۶٫۸ میلیون تن، گندله سنگ آهن ۲۲ میلیون تن و احیای مستقیم آهن را ۱۶ میلیون تن است.
وی با بیان اینکه در ۶ ماه آینده ظرفیت تولید کنسانتره و گندله سنگ آهن به ترتیب ۴ و ۲٫۵ میلیون تن افزایش می یابد اظهار داشت: ایران در هفت ماه ابتدای سال ۲۰۱ میلادی بیش از ۹٫۶ میلیون تن فولاد تولید کرد که این رقم ۴۶درصد از مجموع تولید این محصول در منطقه منا محسوب می شود.
به گفته معاون وزیر صنعت معدن و تجارت ایران در حالی که در ماه جولای(تیر-مرداد) جاری بیش از ۱٫۲ میلیون تن فولاد خام تولید کرد کشورهای این منطقه همچون عربستان با تولید ۵۶۰هزار تن و مصر با ۴۶۵ هزار تن در جایگاه دوم و سوم حوزه منا قرار گرفتند.
وی درباره جایگاه ایران در ذخایر منایع طبیعی و هچنین نیروی انسانی ماهر در بخش سنگ آهن و فولاد گفت: ایران در ۵ سال آتی برای کشف ذخایر جدید سنگ آهن ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد. به گفته کرباسیان برنامه اکتشاف ۲۰۰هزار کیلومتر مربعی در ایران که از زمستان دو سال گذشته آغاز شده میزان ذخایر معدنی ایران از جمله سنگ آهن را بیش از پیش افزایش خواهد داد.
کرباسیان میزان ذخایر قطعی سنگ آهن ایران با اکتشافات فعلی را ۲٫۷ میلیارد تن اعلام و در عین حال تاکید کرد: در این میان معادن سنگ آهن سنگان ۱٫۲ میلیارد تن، گل گهر یک میلیارد تن و چادرملو ۲۰۰ میلیون تن ذخیره دارند.
رییس هیات عامل ایمیدرو از پوشش سرمایه گذاری های بخش معدن و صنایع معدنی ایران از سوی سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک های فنی و اقتصادی ایران خبر داد و گفت: در بخش زغالسنگ – به عنوان پشتوانه تولید فولاد به روش کوره بلند- نیز ۲۲۴ میلیون یورو سرمایه گذاری مورد نیاز است.
رییس هیات عامل ایمیدرو به سرمایه گذاری های جدید ایمیدرو در سواحل جنوبی ایران اشاره کرد و گفت: ۶٫۸ میلیارد یورو در این مناطق سرمایه گذاری خواهد شد که سهم چابهار ۳٫۱ میلیارد دلار، سهم بندرعباس ۳ میلیارد دلار و سهم منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان ۸۰۰ میلیون دلار است.
به گفته وی برای طرح های نیروگاه های بندرعباس و منطقه صنایع انرژی برپارسیان و الکترود گرافیتی در مجموع یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار سرمایه جذب می شود .
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با مقایسه نرخ انرژی بین کشورهای امریکا، ترکیه و ایران اظهار داشت: نرخ بنزین در ایران ۲۹ سنت است که این رقم ۵۵درصد کمتر از امریکا و ۸۱درصد کمتر از ترکیه است. علاوه بر این گاز طبیعی در ایران با نرخ ۴سنت عرضه می شود که ۵۸درصد کمتر از امریکا و ۸۹درصد کمتر از ترکیه محسوب می شود.
به گفته وی هزینه برق (هر کیلو وات ساعت)در ایران ۳سنت است که ۲۸درصد کمتر از امریکا و ۷۵درصد کمتر از ترکیه است.
رییس هیات عامل ایمیدرو با رشد ۱٫۲ میلیارد نفری در جمعیت شهرنشینی دنیا تا سال ۲۰۳۰ مصرف مواد معدنی و محصولات آن از جمله فولاد افزیش بیش از پیش خواهد یافت که کشور چین همچنان بزرگ ترین تولیدکننده فولاد خواهد ماند. وی ادامه داد: کشورهای چین ، هند و خاورمیانه از جمله پیشروهای تولید فولاد به شمار می آیند.
رییس هیات عامل ایمیدرو رقم سرمایه گذاری ایران تا افق سال ۲۰۲۰میلادی برای حوزه های معدن و صنایع معدنی را ۲۶ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۹ میلیارد دلار طرح در دست اجرا قرار دارد.