- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

سرمایه گذاری ۸۰ درصد منابع ایمیدرو در طرح های توسعه ای

دكتر مهدي كرباسيان در جمع اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: برنامه هاي تدوين شده ايميدرو براي سال ۹۳ نسبت به عملكرد ۹۲ رشدي معادل ۲٫۵ برابر دارد كه تحقق آن نيازمند تامين بودجه است.

وي يكي از سياست هاي ايميدرو را اجراي طرح ها با مشاركت بخش خصوصي ذكر كرد و افزود: سازمان توسعه امسال ۲۹ طرح به ارزش ۲۴ هزار ميليارد تومان را با كمك بخش خصوصي اجرا مي كند كه با برنامه ريزي هاي انجام شده حدود ۲۱ هزار ميليارد تومان آن را بخش خصوصي حاضر به سرمايه گذاري شده است.
كرباسيان تصريح كرد: براي رفتن به سمت توسعه، ايجاد اشتغال و حركت در مسير اقتصاد مقاومتي، بايد به بخش معدن و صنايع معدني توجه ويژه اي شود.
وي گفت: ايميدرو تقريبا تمام پروژه هاي نيمه تمام و متوقف شده سال هاي اخير را در يك سال گذشته به انجام رسانده و يا در مرحله انعقاد قرارداد است.
رييس هيات عامل سازمان افزود: ما اعتقاد داريم براي خروج از ركود بايد تصميمات كوتاه مدت هم اتخاذ كرد كه يكي از راه هاي آن حمايت از سازمان هاي توسعه اي و تامين بودجه مورد نياز براي زيرساخت ها يا طرح هاي اين سازمانهاست تا بخش خصوصي بتواند توانمندي لازم را كسب كند.
وي ادامه داد: با توجه به شرايط فعلي كشور ايميدرو به عنوان سازمان توسعه اي از دولت بودجه درخواست نمي كند اما براي اجراي پروژه هاي سازمان درخواست وام دريافت از وام از صندوق توسعه ملي را دارد تا بتواند سرمايه هاي لازم را از طريق مشاركت بخش خصوصي جلب كند.
وي تصريح كرد: سازمان هاي توسعه اي ، سازمان هاي بين دولت و بخش خصوصي هستند؛ لذا چنانچه حمايت شوند، به نفع اقتصاد ملي خواهد بود.
كرباسيان گفت: طبق قانون، قرار بود ۷۰ درصد درآمد سازمان هاي توسعه اي به اين سازمان ها بازگردد، اما در اين زمينه تاكنون مبلغي به ايميدرو بازنگشته است.
وي خواسته هاي سازمان را تصويب قانون حمايت از توليد، اصلاح قوانين مرتبط با خصوصي سازي و دريافت وام از صندوق توسعه ملي براي سازمان هاي توسعه اي عنوان كرد.
رييس هيات عامل ايميدرو با ارائه گزارشي از عملكرد ۱۴ ماه اخير سازمان توسعه افزود: در حال حاضر بيش از ۶۲۰ هزار اشتغال در زنجيره معدن و صنايع معدني وجود دارد و در صورت توسعه اين بخش و بهره برداري از طرح هاي توسعه مشاركت با بخش خصوصي و ايميدرو ۱۲۰ هزار اشتغال جديد در كشور ايجاد مي شود.
وي ادامه داد: اكنون سالانه بيش از ۲۰ ميليون تن سنگ آهن صادر و ۵ ميليون تن شمش وارد مي شود در حالي كه با تكميل طرح هاي نيمه تمام ملي فولاد و مصرف كردن سنگ آهن در داخل كشور مي توان از خام فروشي جلوگيري كرد.
كرباسيان تصريح كرد: ايران پتانسيل هاي لازم را براي جهش در حوزه معدن و صنايع معدني دارد و با توجه به محدود بودن سرمايه گذاران در كشور اكنون تنها سازمان هاي توسعه اي هستند كه بايد در حوزه مذكور سرمايه گذاري كنند .
در ديدار دو ساعته دكتر كرباسيان با اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي كه يكشنبه شب در ايميدرو انجام شد، رييس و اعضاي اين كميسيون نيز در ارتباط با اهميت نقش بخش معدن و صنايع معدني در اقتصاد كشور مطالب و پيشنهادهايي مطرح كردند.