- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

ستاد اجرایی توسعه بخش معدن استان‌ها فعال شد

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از فعال شدن ستاد اجرایی توسعه بخش معدن استان‌ها با تشكیل كارگروه بخش معدن در هر استان خبر داد.

 

به گزارش ایمیدرو به نقل از خبرگزاری مهر، وجیه الله جعفری در حاشیه سفر به استان خوزستان با بیان اینكه جلسات ستاد اجرایی توسعه بخش معدن شروع و در اكثر استان‌ها به صورت هفتگی برگزار می‌شود، افزود: تا كنون در ۱۳استان با حضور این معاونت جلسه ستاد اجرایی تشكیل شده و در استان‌ها سمنان و خوزستان كارگروه ملی توسعه بخش معدن تشكیل شده است.

وی با اشاره به جزییات برخی از تصمیمات كارگروه توسعه معادن از زمان تشكیل تاكنون، خاطرنشان كرد: تشریح مبانی و تبیین دستورالعمل كارگروه، شرح وظایف اعضای ستاد، استیفای حقوق دولت، تكمیل زنجیره تامین، فعال كردن معادن متروك و غیرفعال و واگذاری محدوده‌های اكتشافی ازجمله مواردی است كه تاكنون در كارگروه توسعه معادن مطرح شده است.

جعفری همچنین از تدوین سه دستورالعمل جدید معدنی در كارگروه توسعه معادن خبرداد و گفت: دستورالعمل‌ شناسایی مناطق مستعد معدنی، نحوه واگذاری محدوده‌ها به عامل منتخب اكتشاف و نحوه واگذاری محدوده‌ها به عامل منتخب بهره‌برداری در كارگروه توسعه معادن تدوین شده و به استان‌ها ابلاغ شده است.

دبیر كارگروه توسعه معادن، با اشاره به حضور استانداران در جلسات ستاد اجرایی توسعه بخش معدن،اظهار داشت: جلسات ستاد اجرایی توسعه بخش معدن با حضور این معاونت تاكنون در استان‌های فارس، كهكیلویه و بویراحمد، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گیلان،‌ مازندران، تهران، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خوزستان تشكیل شده و در سایر استان‌ها نیز بزودی تشكیل جلسه خواهیم داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاكید كرد: حوزه‌های اكتشافی باید با ایجاد زمینه ورود بخش غیردولتی،‌ ارایه تسهیلات و استفاده از توان سازمان زمین‌شناسی و سازمان توسعه فعال شود و در یك فرصت زمانی مشخص اكتشاف به نقطه مطلوب برسد.

جعفری در ادامه راه‌اندازی كار گروه توسعه معدن و صنایع معدنی را  از تصمیمات اثر گذار سال گذشته در حوزه معدن دانست و افزود: با توجه به منویات رهبری معظم انقلاب مبنی بر ایجاد حماسه در بخش های مختلف اقتصادی ،دولت نیز با تشكیل كارگروه توسعه معدن در استان ها گامی مهم و تاثیر گذار در تحول حوزه اقتصادی و صنعتی كشور و افزایش تحرك اقتصادی برداشته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزایش توجه به استحصال مواد معدنی و جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی را مورد تاكید قرار داد و گفت: ستادهای اجرایی توسعه بخش معدن، حمایتهای لازم از جنبه های مالی و فرایند صدور مجوزها را در بخش معدن در دستور كار خود قرار خواهد داد.