- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

رژیم صهیونیستی خطر هسته ای منطقه خاورمیانه

کنفرانس سالانه بازنگری در معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای دوشنبه ۷ اردیبهشت ماه (۲۷ آوریل) در نیویورک آغاز به کار کرد و دیپلماسی سیاسی فعال دولت تدبیر و امید با حضور در این کنفرانس بار دیگر خودنمایی کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این کنفرانس که هر ۵ سال یک بار برگزار می شود سخنرانی کرد.

سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان در این کنفرانس از چند جهت قابل توجه است. نخست آنکه با توجه به قرائت بیانیه سوییس و ادامه مذاکرات با ۱+۵ برای رسیدن به توافق هسته ای، حضور تیم دیپلماسی دولت تدبیر و امید، تاکید دوباره مواضع جمهوری اسلامی ایران بر استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته ای بود. همچنین سخنرانی ظریف و خطاب قرار دادن رژیم صهیونیستی به عنوان خطر خاورمیانه، بار دیگر زنگ خطر را برای این رژیم و نتانیاهو به صدا درآورد تا علاوه بر توافق هسته ای، به مصائب مقامات صهیونیستی افزوده شود.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران و مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان که سخنران نخست این مراسم بود در سخنان خود در این کنفرانس سالانه بر نابودی سلاح های هسته ای و محق بودن کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کرد.

ظریف همچنین گفت: انتقال فن آوری های هسته ای به کشورهای در حال توسعه با موانعی روبروست که برخلاف معاهده است و پیشرفتی در زمینه جهانشمولی معاهده در منطقه خاورمیانه نیز حاصل نشده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: نگرانی در مورد اشاعه سلاح هسته ای به هیچ وجه نباید حق مسلم کشورها در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را محدود کند.

ظریف در ادامه از رژیم صهیونیستی به عنوان تهدید هسته ای در منطقه خاورمیانه یاد کرد و افزود: سران دولت ها و حکومت های جنبش عدم تعهد درنشست سران سال ۲۰۱۲ خود درتهران مجددا حمایت خود را از ایجاد یک منطقه عاری از سلاح هسته ای و کلیه سایر سلاح های کشتار جمعی در خارومیانه مورد تأکید قرار داده و به عنوان گامی اولویت دار در این راستا، لزوم ایجاد فوری منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه را مورد تصدیق مجدد قرار دادند. آنها از داشتن توانایی سلاح هسته ای توسط اسرائیل که تهدید جدی و مستمر علیه امنیت همسایگان و سایر کشورها بشمار می رود،عمیقا ابراز نگرانی کرده و اسرائیل را به خاطر تداوم توسعه و ذخیره سازی زرادخانه هسته ای محکوم کردند. آنها همچنین خواستار منع کامل و کلی انتقال هرگونه تجهیزات، اطلاعات،مواد، تأسیسات، منابع و وسایل هسته ای و کمک فنی و علمی در این به اسرائیل شدند.

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این هدف اصلی خود از این سفر را شرکت در کنفرانس بازنگری معاهده ان پی تی ذکر کرد که طبق مقررات معاهده منع گسترش هرپنج سال یک بار به منظور بحث وگفتگو پیرامون ارکان سه گانه اصلی این معاهده و رسیدن به یک سند لازم الاجرای نهایی در مقر اصلی سازمان ملل متحد برگزار می شود.

ظریف بااشاره به اینکه بسیاری از مسائل مربوط به سندنهایی این کنفرانس ها باوجود نشست های متعدد هنوز همچنان بی نتیجه و لاینحل باقی مانده اند گفت:ایران در مقام ریاست جنبش عدم تعهد دراین نشست ها تلاش خواهدکرد تا مواضع جنبش عدم تعهد را که در بسیاری ازموارد با اهداف و مواضع جمهوری اسلامی انطباق دارد مطرح و پیگیری کند.

وزیر امورخارجه یادآورشد سند نهایی موردنظر دراین نشست ها درواقع باتوجه به سه ستون اصلی این معاهده که عبارتند از خلع سلاح هسته ای، دستیابی به فنآوری های هسته ای ودرنهایت جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای مورد بحث وبررسی قرار خواهد گرفت.