- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

رونمایی و ابلاغ طرح جامع منطقه معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان

به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران ( ايميدرو)، همچنين توليد سه ميليون تن محصولات تخت و ۲ ميليون تن محصولات طويل ( با لحاظ سياست هاي طرح جامع اخير فولاد) از ديگر اهداف كلان توسعه در منطقه است.
مطابق چشم انداز ۲۰ ساله كشور برنامه ريزي توليد ۵۵ ميليون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ پيش بيني شده است كه براي تحقق آن ۸۰ ميليون تن كنسانتره و گندله و ۱۲۰ ميليون تن سنگ آهن جهت خوراك دهي به طرح هاي پيش بيني شده مورد نياز است.
تصويب طرح جامع گل گهر اين امكان را فراهم مي آورد كه طرح هاي توسعه اي در منطقه و يا احداث واحدهاي جديد نظم و سرعت بيشتري اجرا شود.
شركت هاي فعال در منطقه معدني و صنعتي گل گهر با راهبري ايميدرو به عنوان مالك پروانه بهره برداري معدن گل گهر و سازمان حاكميتي در اين زمينه، با درك اين ضرورت و شرايط موثر بر طرح جامع و با ترسيم چشم انداز بلندمدت مجموعه، راه حل توسعه را در گرو تهيه طرح جامع كه به مثابه الگو و نقشه راه و راهنماي كنترل، مديريت توسعه، توليد و بهره برداري پايدار خواهد بود، تلقي كرده و مورد اقدام قرار داده اند.
بر اساس اين گزارش، مطابق طرح جامع مقرر شد طرح هاي تفصيلي و برنامه هاي توسعه در چارچوب طرح جامع پيگيري شده و طرح جامع به عنوان يك طرح بالادستي مبناي عمل طرح هاي توسعه و بهبود خطوط توليد قرار گيرد.
معاون وزير و رييس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) در مراسم رونمايي از طرح جامع گل گهر كه معاونان و مديران ايميدرو، شركت معدني صنعتي گل گهر و نمايندگان شركت هاي اصلي منطقه شامل گهر زمين، جهان فولاد سيرجان ، توسعه آهن و فولاد گل گهر ، فولاد سيرجان ايرانيان و ديگر شركت هاي مرتبط حضور داشتند، اين طرح را اقدامي ارزشمند توصيف كرد كه با كمك، همكاري و همدلي كارشناسان ايميدرو و نمايندگان شركت هاي مستقر در منطقه و مشاوران خارجي با محوريت شركت گل گهر تهيه شده و نمونه كار مشترك جمعي ثمربخش است.
دكتر مهدي كرباسيان آينده منطقه گل گهر را درخشان توصيف كرد و ابراز اميدواري نمود با اجراي طرح جامع گل گهر اهداف پيش بيني شده در برنامه چشم انداز براي تحقق توليد فولاد گام به گام نزديك شويم.
وي افزود: گل گهر در آينده با توجه به ذخاير غني معدني كه دارد ، يك سوم فولاد كشور را توليد خواهد كرد. سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران آمادگي دارد كه در اين مورد هماهنگي و همكاري لازم را داشته باشد.
كرباسيان ادامه داد: شكل گيري اقتصاد مقاومتي با تلاش شما محقق مي شود و بهره برداري از معادن سنگ آهن كار سخت و دشواري است كه با دست پرتوان كارگران و متخصصان انجام مي شود.
وي افزود: طرح جامع گل گهر نمادي از نظم ، برنامه ريزي و انضباط در استحصال بهينه از ذخاير معدني است و اميدواريم با اجراي صحيح آن بتواند به اهداف خود برسد.
در منطقه معدني صنعتي گل گهر ۱۲۰۰ ميليون تن ذخيره سنگ آهن قطعي شناسايي شده كه همين امر ظرفيت هاي توسعه اي بالايي را براي اين منطقه ايجاد مي كند.
معادن سنگ آهن گل گهر در ۵۵ كيلومتري جنوب غربي شهر سيرجان واقع شده است. مجتمع معدني گل گهر يكي از اصلي ترين و عمده ترين كانون هاي معدني ايران بوده و در زمره غني ترين معادن سنگ آهن كشور قرار دارد.