- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

رشد ۱۰٫۵ درصدی بخش معدن در سه ماهه نخست امسال

به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو)، بخش معدن در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰٫۵ درصدي را تجربه كرد كه از نظر نرخ رشد بعد از دو بخش خدمات موسسات پولي و مالي با (۱۵٫۹ درصد) و برق، گاز و آب (با ۱۱٫۷ درصد) در رده سوم قرار گرفت.
گزارش بانك مركزي ايران تحت عنوان “تحولات اقتصادي ايران در بخش واقعي در سه ماهه نخست ۱۳۹۳ (به قيمتهاي ثابت ۱۳۸۳)” منتشر شده مويد اين است كه رشد بخش معدن به آهستگي محقق شده و در طول سال گذشته با عبور از وضعيت منفي،به تدريج به شرايط مثبت رسيده است. بر اساس اين گزارش، رشد بخش معدن در بهار سال ۱۳۹۲، ۴٫۲ درصد بود. اما در سه فصل بعدي سال قبل به ترتيب معادل منفي ۴٫۶، منفي ۹ و مثبت ۱۱٫۳ تغيير يافت. متوسط كل رشد بخش معدن در سال ۱۳۹۲ هم مثبت ۰٫۹ درصد بود.
طبق گزارش بانك مركزي سهم بخش معدن از رشد ۴٫۶ درصدي توليد ناخالص داخلي در سه ماهه نخست امسال معادل ۰٫۱ درصد بود.
بانك مركزي رشد بخش صنعت نيز در سه ماهه نخست امسال را هم ۱۰ درصد اعلام كرد. اين در حالي است كه رشد بخش صنعت در هر چهار فصل سال قبل منفي بود.
در تقسيم‌بندي بانك مركزي تحولات چهار گروه كشاورزي، نفت، صنايع و معادن و خدمات مورد بررسي قرار مي‌گيرد كه گروه صنايع و معادن شامل زيرمجموعه‌هاي معدن، صنعت، برق، گاز و آب و ساختمان است.