- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

رشد تولید فولاد ایران از کشورهای صاحب نام پیش افتاد

در حالیكه تولید فولاد خام ایران در ماه گذشته میلادی بیش از ۱۰درصد رشد یافت اكثر كشورهای صاحب نام تولیدكننده فولاد با كاهش تولید این فلز استراتژیك مواجه شدند. كشورهایی همچون هند، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، اوکراین، روسیه، ترکیه، آلمان و ایتالیا از نظر شاخص رشد در جایگاه پایین تر از كشورمان ایستادند.
تولید فولاد خام ایران در ماه گذشته میلادی با رشد ۱۰٫۷ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به یک میلیون و ۳۶۴ هزار تن رسید. این در حالیست كه ترکیه با کاهش ۱٫۲ درصدی، کره جنوبی با کاهش ۸٫۷ درصدی، روسیه با کاهش ۶ درصدی و ایتالیا با کاهش ۱۰٫۴ درصدی در تولید این محصول روبرو شدند.
همچنین انجمن جهانی فولاد (WSA) در تازه ترین گزارش خود تولید فولاد خام ایران را در ۹ ماه گذشته ۱۱ میلیون و ۳۱۸ هزار تن اعلام کرد. ایران در ماه سپتامبر ۲۰۱۳ با تولید یک میلیون و ۳۶۴ هزارتن فولاد بیش از یک ماه قاره آفریقا (یک میلیون و ۲۹۲ هزار تن) فولاد تولید کرد.

*رشد ۲٫۷ درصدی تولید فولاد خام جهان
براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام در ۶۵ کشور جهان در ۹ ماه گذشته میلادی با رشد ۲٫۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۲ به یک میلیارد و ۱۸۶ میلیون و ۲۱۴ هزار تن رسید.
در سپتامبر سال ۲۰۱۳ نیز تولید فولاد خام جهان به ۱۳۲ میلیون و ۵۴۷ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۶٫۱ درصدی همراه شد.

در ۹ ماهه سال ۲۰۱۳ میلادی قاره آسیا با رشد ۵٫۹ درصدی معادل ۷۹۵ میلیون و ۸۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد.
در همین مدت تولید اتحادیه اروپا با کاهش ۴٫۲ درصدی به ۱۲۳ میلیون و ۷۷۹ هزار تن رسید.

این در حالی است که در همین مدت تولید فولاد خام آمریکای شمالی نیز با کاهش ۴٫۱ درصدی به ۸۸ میلیون و ۸۸۲ هزار تن رسید. در همین مدت تولید فولاد خام آمریکای جنوبی با کاهش ۱٫۲ درصدی به ۳۴ میلیون و ۷۷۳ هزار تن رسید.

تولید فولاد خام کشورهای CIS نیز در این مدت به ۸۱ میلیون و ۵۱۳ هزار تن رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی کاهش ۳٫۴ درصدی را نشان می دهد.

سهم قاره آفریقا و خاورمیانه نیز از تولید جهانی فولاد در ۹ ماه گذشته سال جاری میلادی به ترتیب ۱۱ میلیون و ۴۰۲ هزار تن و ۱۹ میلیون و ۳۲۱ هزار تن بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب با کاهش ۰٫۱ درصدی و رشد ۶٫۸ درصدی همراه بوده است.

تولید فولاد خام چین نیز در ماه سپتامبر ۲۰۱۳ به ۶۵ میلیون و ۴۲۰ هزار تن رسید که رشد ۱۱ درصدی را نسبت به سپتامبر ۲۰۱۲ نشان می دهد. همچنین چین در ۹ ماه سال جاری میلادی ۵۸۷ میلیون و ۳۸۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال با رشد ۸ درصدی همراه شد.